لزوم توجه به «برندینگ» در حوزه تعاونی‌ها

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از دلایل عدم موفقیت تعاون در کشور این است که در حوزه برندینگ تعاون کار نکرده‌ایم.  به گزارش نذیر کرمان از کرمان، مهدی مسکنی پیش از ظهر امروز در نشست با دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت متبوع و تعاون‌گران استان کرمان با اشاره به اینکه بخش تعاون […]


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از دلایل عدم موفقیت تعاون در کشور این است که در حوزه برندینگ تعاون کار نکرده‌ایم.

 به گزارش نذیر کرمان از کرمان، مهدی مسکنی پیش از ظهر امروز در نشست با دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت متبوع و تعاون‌گران استان کرمان با اشاره به اینکه بخش تعاون متاسفانه مغفول مانده است، اظهار داشت: یکی از گره‌گشاترین ساختارها برای ایجاد اشتغال، تعاون است.

وی گفت: یکی از دلایل عدم موفقیت تعاون در کشور این است که در حوزه برندینگ تعاون کار نکرده‌ایم،به عنوان مثال در شهر کرمان بیش از ۵۰ درصد ظرفیت درمان آن را تعاونی‌ها انجام می‌دهند، اما مردم کمتر از آن چیزی که نشان از هویت تعاون باشد بر دیوار این مجموعه‌ها می‌بینند.

مسکنی با اشاره به اینکه هویت تعاون را معرفی نکرده‌ایم ،تصریح کرد: باور به تعاون و حاکمیت تعاون، نباید نمادین و شعاری باشد، خیلی از تفکرات لیبرالی و سرمایه‌داری اقتصاد ایران را به سه دسته نظام دولتی، نظام تعاونی و نظام خصوصی تقسیم می‌کنند، اما در عملیات که می‌رسد تعاون را کنار می‌گذارند.

 وی عنوان کرد: اگر قرار است تعاونی‌ها کار کنند، باید مردم محور باشند، اگر دولت مدعی است که می‌خواهد اقتصاد را مردمی کند باید در عمل هم مردم این مسئله را ببینند.

مسکنی ابراز داشت: اگر دولت به تعاون اعتقاد نداشته باشد چگونه باید نهادها به تعاون‌ها اعتقاد داشته باشند، به همین دلیل در سند توسعه تعاون ۲۸ تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی مشخص شده که این تکالیف به صورت کمی و کیفی در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته و در بند ۱ سند توسعه تعاون آمده شورای عالی هماهنگی تعاون باید در کشور شکل بگیرد و در رئیس این شورا در کشور رئیس جمهور و در استان‌ها استانداران و دبیر آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بر لزوم توجه دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد به تعاونی‌ها تأکید و ابراز کرد: رشد تعاون در گرو فعالیت مردم است از این‌ رو اتاق تعاون باید قدرتمند تر، هوشمندتر و سریع‌تر از قبل حرکت کند.

 وی عنوان‌کرد: خیلی از معادن موفق کشور آنهایی هستند که تعاونی و به مردم واگذار شدند.

مسکنی با ذکر این مطلب که بانک توسعه تعاون، بانک تجاری نیست، بلکه بانک توسعه‌ای است، تصریح کرد: چرا در جنوب استان باید تنها سه بانک تعاون وجود داشته باشد و در این راستا باید عدالت اداری در تعاون ایجاد کنیم.

مجتبی مصباح نیز در این نشست عنوان داشت: پنج هزار و ۴۸۹ تعاونی در استان کرمان داریم.

وی با اشاره به اینکه پنج درصد کل تعاونی‌های فعال کشور در استان کرمان قرار دارند، تصریح کرد: استان کرمان سال گذشته در حوزه صادرات تعاونی‌ها در سطح کشور رتبه سوم و همچنین از نظر میزان افزایش صادرات تعاونی‌ها رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

 مصباح افزود: حوزه تعاون علاوه بر تسهیلات و مزایایی که دولت باید در اختیار آنها قرار دهد، نیازمند فرهنگ‌سازی از سن کم در میان افراد جامعه است

در ادامه این جلسه شهباز حسن‌پور نماینده بردسیر و سیرجان در مجلس شورای اسلامی گفت: درخواست دارم زیرساخت‌ها را در استان به صورتی فراهم کنید که ۲۵ درصد اشتغال استان تا پایان سال در بحث تعاونی‌ها تعریف شود.

 حسن‌پور با اشاره به اینکه تعاونی به معنای توزیع عادلانه ثروت است، بیان داشت: هنوز فرهنگ تعاونی وارد فرهنگ اقتصادی استان نشده است.

 نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ناهماهنگی بین برخی از دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت رفاه دیده می‌شود، به عنوان مثال می‌توان به شستا اشاره کرد.

در ادامه این جلسه امیر حسن‌زاده، معاون امور اقتصادی استانداری کرمان اظهار داشت: امروزه  مصداق افزایش تولید در کشور توجه به حوزه تعاونی‌هاست.

 وی عنوان کرد: هنوز فرهنگ تعاونی وارد فرهنگ اقتصادی استان نشده است.

پایان پیام/۸۰۰۱۸/ب





لزوم توجه به «برندینگ» در حوزه تعاونی‌ها

منبع: فــارس
? لزوم توجه به «برندینگ» در حوزه تعاونی‌ها