لباس بومی زنان رودباری نماد مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی

 پوشش سنتی رودباری‌ با مرور زمان نه تنها کهنه و فرسوده نشده بلکه همراه با پیشرفت تکنولوژی پیشرفت کرده و زنان این منطقه در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن با لباس بومی که سمبلی از عفت و حجاب است وارد جامعه می‌شوند. به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان از رودبارجنوب، تاریخ ایران را که ورق بزنیم […]

 پوشش سنتی رودباری‌ با مرور زمان نه تنها کهنه و فرسوده نشده بلکه همراه با پیشرفت تکنولوژی پیشرفت کرده و زنان این منطقه در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن با لباس بومی که سمبلی از عفت و حجاب است وارد جامعه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان از رودبارجنوب، تاریخ ایران را که ورق بزنیم در هیج کجای آن ایرانی بدون پوشش دیده نشده است، در این میان حجاب مردم بلوچ ریشه در فرهنگ و سنن دیرپای منطقه دارد.

 
ایران اسلامی، از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که قومیت‌های مختلف با لباس‌های گوناگون را در خود جای داده و سبک و پوشش مناطق مختلف آن نشان دهنده فرهنگ و اصالت مردم آن است.
 
هر چند که ایران گلچینی از اقوام و قبایل متعدد را در خود جای داده و تنوع پوشش در کشور با توجه به پراکندگی قبایل بسیار فراوان بوده اما مهم‌ترین و بارزترین ویژگی که در تمام آنها نهفته وجود حجاب درون آن است.
 
پوشش سنتی زنان و مردان دیار نخل و آفتاب رودبارجنوب، با مرور زمان نه تنها کهنه و فرسوده نشده بلکه همراه با پیشرفت تکنولوژی آن‌ها نیز پیشرفت می‌کند. 
 
مردمان اصیل رودبار جنوب با پوشش کامل وارد جامعه می‌شوند
 
سلمان یادگاری جامعه شناس رودباری در گفت‌و‌گو با خبرنگار نذیر کرمان گفت: بانوان رودباری با توجه به تنوع رنگ و طرح‌های شاد و متنوع در طراحی و دوخت لباس‌هایشان تاکنون با تعصب ویژه این سنت را حفظ نموده‌اند و با تمام توان پیش می‌روند و در مراسمات عروسی و سطح جامعه به عنوان پوشش اصلی خود استفاده می‌کنند.
 
وی با تاکید بر ورود و حمایت دولت بر تولید انبوه و استاندارد سازی به لحاظ قیمت و حفظ ارزش‌های ملی را از دلایل حفظ پوشش سنتی و استفاده تعدادی کثیری از مردم دانست و خاطر نشان کرد: امیدواریم سیاست گذاران فرهنگی در این زمینه از وادی حرف به عمل وارد شوند و شاهد حفظ و ترویج پوشش سنتی با تلفیقی از قالب‌های نوع در دهه‌های آینده با عنصر ارزش اسلامی و ایرانی در کشور باشیم.
 
زهرا بامری ، شهروند رودباری در گفتگو با خبرنگار نذیر کرمان با بیان اینکه پوشش سنتی بلوچی در برگیرنده حجاب کامل است، عنوان کرد: پوشش سنتی زنان منطقه رودبار جنوب و جازموریان برگرفته از هنر دست زنان منطقه است که جلوه‌ی زیبایی به لباس می‌دهد.
 
وی با اشاره به هجوم مدرنیته به پوشش سنتی مردم رودبار جنوب گفت: پوشش مردمان نخل و آفتاب برگرفته از فرهنگ دینی و اصالت مردم این منطقه است.
 
این بانوی رودباری با بیان اینکه گرمای هوا و هجمه‌های فرهنگی هیچ تاثیری بر پوشش زنان منطقه نداشته است، خاطر نشان کرد: بانوان هنرمند بلوچ منطقه رودبار جنوب با استفاده از هنر و سلیقه خود نقش‌های زیبا بر روی لباس هایشان با ظرافت دست‌هایشان حک می‌کنند که این طرح‌ها و رنگ نه تنها از مد نمی‌رود بلکه روز به روز به جذابیت‌های آن‌ها نیز افزوده می‌شود.
پوشاک زنان بلوچ علاوه بر اینکه تحت تأثیر شرایط آب و هوایی منطقه است، متأثر از فرهنگ کشورهای پاکستان و هندوستان قرار دارد. لباس زنان بلوچ به طرز شگفت آوری سوزن دوزی و یا گلدوزی شده ‏است و روسری یا سریگ زنان نیز سوزن‌دوزی و قلاب‌دوزی می‌شوند.‏
 
پوشش زنان بلوچ 
 
▪ پیراهن یا پشک: از انواع پارچه‌های رنگارنگ که سرآستین و جیب (پندول) و گریبان آن سوزن‌دوزی شده است. ‏
 
▪ شلوار: شلوار گشاد است که در نزدیک دمپا یا پاچه تنگ می‏شود، دمپای آن نیز سوزن دوزی شده است. 
 
▪ سریگ: چادر بلند و نازکی است که کناره‏های آن را قلاب‌دوزی می‏کنند و معمولاً به رنگ‌های مختلف یافت می‏شود.
 
▪ ‏کوش:در حال حاضر زنان بلوچ از انواع کفش‌های ایرانی و خارجی می‏پوشند .
 
در این میان همت والای مسئولان را می‌طلبد که با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه مد و لباس‌های بومی و محلی این منطقه از لباس‌های بومی رودبار جنوب که سمبل حجاب و عفاف بوده حمایت کنند و فرهنگ بومی و اصیل بلوچ را به نمایش بگذارند.
 
انتهای خبر/پورحیدر




لباس بومی زنان رودباری نماد مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی

منبع:آرمـان
? لباس بومی زنان رودباری نماد مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی