قنات‌های قدیمی زرند ثبت ملی می‌شوند

به‌مناسبت روز جهانی قنات مراسمی با گلباران چند رشته قنات در شهرستان زرند برگزار شد. به گزارش نذیر کرمان از زرند، محمد برشان رئیس انجمن قنات‌های ملی استان کرمان امروز در مراسمی به‌مناسبت روز جهانی قنات با اشاره به ضرورت ثبت ملی قنوات تاریخی برای حفظ و نگهداری قنات و انتقال آن به نسل‌های بعدی […]


به‌مناسبت روز جهانی قنات مراسمی با گلباران چند رشته قنات در شهرستان زرند برگزار شد.

به گزارش نذیر کرمان از زرند، محمد برشان رئیس انجمن قنات‌های ملی استان کرمان امروز در مراسمی به‌مناسبت روز جهانی قنات با اشاره به ضرورت ثبت ملی قنوات تاریخی برای حفظ و نگهداری قنات و انتقال آن به نسل‌های بعدی اظهار داشت: در شهرستان زرند پروژه‌ی ثبت ملی تمدن قناتی با همکاری فرمانداری و میراث فرهنگی و ادارات کشاورزی و امور آب از امروز آغاز خواهد شد و در مرحله اول قنات‌های بادیز، جرجافک (گرگاک) و شعبجره و چند قنات دیگر که قدمت طولانی دارند را به ثبت ملی خواهیم رساند.

   محمد ایزدی معاون سیاسی اجتماعی فرماندار زرند هم با قدردانی از تمام کسانی که با هنر خود توانسته‌اند این سیستم آبیاری را در جهان و به نام ایران ابداع کنند، گفت: قنات یعنی قلب روستا و زمانی که یک اتفاق ناگوار برای قنات‌ها می‌افتد کل زندگی انسان‌ها به مشکل بر می‌خورد و گونه‌های گیاهی و جانوری هم از بین می‌روند، بنابراین اگر قنات‌ها را حفظ کنیم و منابع آبی را چه در دوران خشکسالی و چه در دوران ترسالی مدیریت کنیم، موجب می‌شود که چراغ هیچ روستایی، خاموش نشود.

 وی از مهاجرت روستاییان به‌عنوان یک معضل نام برد و ادامه داد: سیاست‌های دولت مردمی آیت‌الله رئیسی این است که برای عمران و آبادانی روستاها و رونق اقتصادی در تمام مناطق روستایی به‌صورت ویژه نگاه کنیم و یکی از مهمترین حوزه‌ها هم بحث گردشگری است که می‌تواند اقتصاد یک روستا و حتی یک منطقه را متحول کند و معتقدیم که با صنعت گردشگری که یک صنعت بسیار مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود می‌توان هم از مهاجرت‌های بی‌رویه جلوگیری کرد و حتی موجب مهاجرت معکوس شد.

  ایزدی از آغاز به‌کار دبیرخانه ثبت تمدن قنات خبر داد و افزود: برای اینکه شهرستان زرند در سطح جهان دارای یک اثر ثبت جهانی در حوزه‌های میراث فرهنگی شود می‌توان روی گزینه قنات‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

 اسلامی رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی زرند هم اظهار داشت: مراسم گلباران قنات‌ها یک آیین بسیار ارزشمند محسوب می‌شود و. قنات به یک منطقه آبادانی می‌بخشد و گل و گلاب محمدی که با ذکر صلوات در آب ریخته می شود به آب قنات برکت می‌دهد که یک رسم بسیار زیبایی است.

پایان پیام/۸۰۰۲۲/ب





قنات‌های قدیمی زرند ثبت ملی می‌شوند

منبع: فــارس
? قنات‌های قدیمی زرند ثبت ملی می‌شوند