قصه آبی که گوارای وجود دولت و ملت شد

گرچه با افتتاح طرح آبرسانی سد نسا به بم و بروات، مردم این شهرها هستند که این آب سالم و با کیفیت را نوش جان می‌کند اما شیرینی این اتفاق بزرگ به قول آیت الله رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم گوارای وجود همه ما از ملت تا دولت شد. نذیر کرمان – کرمان؛ مهسا حقانیت: […]


گرچه با افتتاح طرح آبرسانی سد نسا به بم و بروات، مردم این شهرها هستند که این آب سالم و با کیفیت را نوش جان می‌کند اما شیرینی این اتفاق بزرگ به قول آیت الله رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم گوارای وجود همه ما از ملت تا دولت شد.

نذیر کرمان – کرمان؛ مهسا حقانیت: امروز جمعه نهم تیرماه ۱۴۰۲ روزی شیرین و امیدآفرین برای مردم استان کرمان بود، روزی که رئیس جمهوری طرح‌های بسیاری را افتتاح کرد از طرح آب‌رسانی به شهرهای بم و بروات تا ۱۵ پروژه برق‌رسانی.

استقبال گرم مردم دارالصابرین از سید محرومان

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ساعت ۷ صبح روز جمعه ۹ تیرماه ۱۴۰۲ وارد فرودگاه بم شد. با اینکه رئیس جمهور ۷ صبح زود به بم رسید و هوا هم گرم بود، اما مردم دارالصابرین استقبال گرمی را در این هوای گرم از رئیسی انجام دادند.


استقبال گرم بمی ها از رئیس جمهور

 

آیت الله رییسی نیز در سخنانی کوتاه ضمن تبریک عید و اظهار خرسندی از حضور در جمع مردم شرق کرمان گفت: سال گذشته در مدت زمان کوتاهی که در بم حاضر شدم، مردم مساله آب را مطرح کردند که گفتیم مدیران کار را دنبال کنند و انتظار بیش از یک دهه حل شود.

وی تاکید کرد: خوشحالیم که امروز با مدد الهی و به دست توانای کارشناسان و مدیران وزارت نیرو این انتظار بیش از یک دهه به سر آمد و آب به مردم منطقه رسید.

رئیس جمهور اظهار کرد: مردم کرمان همواره نشان دادند در دوران‌های سخت و فراز و فرودهای آن ولایت‌مدار و حامی انقلاب هستند و نقش آنها و سردارانشان در دوران مقدس و دفاع از حریم و حرم دیده شده است.

وی بیان داشت: ظرفیت‌های بسیاری در استان کرمان وجود دارد و وظیفه دولت سنگین است؛ کارهای خوبی شده اما برخی مشکلات مردم را رنج می‌دهد و دولت برای اجرای طرح‌ها از مسائل ضروری مردم غافل نیست.

رئیس‌جمهور یکی از این مشکلات را کمبود آب شرب برشمرد و گفت: در شهری که به کشاورزی و گردشگری معروف است و در نزدیکی سواحل مکران قرار دارد آب از مشکلات مردم و موجب رنج مردم شده است.

وی افزود: امروز با تلاشی که شده دسترسی به آب گوارا پس از ۱۲ سال امکان‌پذیر شده و این کارها پیشرفت ساز است.

آب گوارا در رگ‌های بم و بروات جاری شد

رئیس جمهور همچنین نخستین بخش کلان‌پروژه آبرسانی به شهرهای بم و بروات را با هزینه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان امروز افتتاح کرد.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در آیین افتتاح طرح‌های آبرسانی و تصفیه‌خانه سیرجان و چندین طرح برق‌سانی با حضور رئیس‌جمهور اظهار کرد: در بعضی نقاط استان در زمینه آب مشکل داریم و سفر آقای رئیسی ان‌شاءالله خبر و برکت خواهد داشت.

استاندار کرمان با بیان اینکه آب روشنایی و امید است، افزود: حضور کریمانه در دیار کریمان در این ایامی که در برخی نقاط استان با تانکر آبرسانی می‌کنیم را ارج می‌نهیم. این پروژه‌های آبی امیدی را در زندگی مردم ایجاد کردند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که مشکل داریم شما می‌آیید، در کرملین بودید و بلافاصله بعد از سفر به کرمان آمدید در سیل کرمان به استان آمدید.

کرمان، «تشنه» است

استاندار کرمان اذعان کرد: بزرگترین مشکل استان کرمان آب است هم کشاورزی و هم شرب در زمینه شرب با مشکل جدی مواجه هستیم.

وی افزود: اولین پروژه از بسته آبی برای رفع تنش آبی در استان کرمان آبرسانی به به بم و بروات است و دومین پروژه آبرسانی نیز پروژه مهم آبرسانی به شهرهای کرمان و رفسنجان از خط صنعت است که پروژه مهمی است، بقیه شهرها در فاز بعدی در دستور کار قرار دارند.

 

فداکار عنوان داشت: در استان کرمان به لطف همدلی بین مدیران و مجلس کار با سرعت در حال انجام است. پروژه‌های زیادی در استان داریم که بخش خصوصی و شرکت‌ها در حال اجرا دارند و دولت کمتر شرکت دارد.

وی اضافه کرد: سه پروژه گل‌گهر، گهرپارک، فاضلاب و خط راه آهن توسط گل گهر انجام می‌شود و امیدواریم بقیه شرکت‌های استان یاد بگیرند.

فداکار یادآور شد: بیمارستان انار از عید امسال بیمار پذیرفته و آماده افتتاح رسمی است.

وی خاطرنشان کرد: اولویت استان کرمان با آب بود و گرمای طاقت فرسای امسال مصرف آب را افزایش داده و افت فشار در برخی نقاط داریم که اجازه پر شدن مخازن را هم نمی دهد.

توسعه کرمان در گرو تامین آب است

در همین حال وزیر نیرو در آیین افتتاح آبرسانی به بم و بروات اظهار کرد: رئیس‌جمهور در دمای بالا و شرایط سخت پذیرفت سفری را به استان کرمان داشته باشد.

علی‌اکبر محرابیان، مهمترین مسئله رشد و توسعه استان را آب دانست و بیان کرد: امروز برای وزارت نیرو فرصت بسیار خوب و مغتنمی است.

وزیر نیرو اضافه کرد: کرمان برای رشد و توسعه، منابع ارزشمندی ازجمله نیروهای انسانی و ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی دارد، اما مهمترین معضل استان کرمان این بود که گرمی از معادن ارزشمند استان در این خطه فرآوری نمی‌شد و به صورت خام به دیگر استان‌ها و یا کشورها می‌رفت، میلیون‌ها تن ذخایر ارزشمند استخراج می‌شد و از طریق جاده‌ها و کشتی‌ها به دیگر استان‌ها و کشورها صادر می‌شد.

 

وی اضافه کرد: با تدبیر دولت وقت، استاندار وقت و نمایندگان برای تبدیل ذخایر معدنی به ارزش افزوده اقدام شد. محرابیان با تاکید بر اینکه استان کرمان از دیر ایام در منابع آب کم‌بهره بوده و روز به روز به بحران آن افزوده می‌شود، گفت: استان در حال پیشرفت است و باید برای آب تدبیر جدی داشته باشیم، کار با مصوبات سفر اول به خوبی انجام شده و باید از ذخایر آب‌های سطحی و سدهای استان استفاده کنیم.

وزیر نیرو ابراز داشت: پروژه‌هایی در شرق، جنوب و دیگر نقاط برای انتقال آب سدها به شهرها انجام شده است و امروز یکی از مهمترین‌ها در بم افتتاح می‌شود و انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری در جیرفت نیز پیش‌بینی شده است.

وی شیرین‌سازی و انتقال آب دریا را نیز از دیگر عملیات‌ها و کلان پروژه‌ها خواند و بیان کرد: در سال ۷۹ با حمایت دولت وقت و در ادامه به حمایت مدیران و دولت یازدهم و دوازدهم و در انتها هم در دولت مردمی به خوبی پیش رفت.

محرابیان ادامه داد: در دولت مردمی پیش‌بینی شد خط دوم این مسیر انجام شود و حدود سه ماه طرح اصفهان بیش از ۳۵ درصد پیشرفت دارد و ۶۰۰ کیلومتر مسیر انجام و ۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.

وی عنوان کرد: برای سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌شمالی در حال انجام و طرح فارس هم در حال پیگیری است.

محرابیان با بیان اینکه برای تامین آب مناطق شمالی استان کرمان مانند کرمان، سیرجان، رفسنجان، زرند و انار از این مسیر تامین آب شرب داشته باشیم، گفت: عملیات اجرایی ۲۰ بهمن کلنگ‌زنی شد و امروز مراحل پیشرفت را مشاهده می‌کنید که با سرعت خوبی در حال اجراست برای تامین منابع مالی امیدواریم این سفر مفید و موثر باشد در صورت تایید و تصویب رئیس‌جمهوری انجام می‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه جز استفاده از ظرفیت پساب برای تامین آب صنعت استان و حفظ منابع آب در استان کرمان راهی نداریم، بیان کرد: باید به برداشت آب از چاه‌ها رحم کنیم، در برخی مناطق تا یک و نیم متر کاهش منابع آب داریم و باید برداشت آب از چاه‌ها را با استفاده از آب سطحی و آب دریا و بازچرخانی آب بهداشتی تصفیه شده در طرح‌های فاضلاب، می.توانیم بخشی از آب مورد نیاز را تامین کنیم.

 رفع تنش آبی در ۱۰ هزار روستا تا ۲ سال دیگر

وی اضافه کرد: در سیرجان افتتاح دو نیروگاه سیکل ترکیبی در دستور کار داریم. محرابیان با تاکید بر اینکه ۶۶۹ روستا در استان کرمان در شرایط تنش آبی به سر می‌بردند، به کار جهادی اشاره کرد و گفت: با کار جهادی که در سراسر کشور با ظرفیت نهادها سپاه و خیران صورت گرفته، ۱۰ هزار روستا آبرسانی را شروع کردیم و ۱۴۰ روستا در استان کرمان آبرسانی شده است.

وی ادامه داد: متوسط پیشرفت طرح در استان افزون بر ۳۷ درصد است و امیدواریم بتوانیم همه روستاهای استان را با طرح عملیات آبرسانی پایدار به آب برسانیم.

محرابیان از افتتاح پست ۱۲۲ جیرفت سخن به میان آورد و عنوان کرد: این طرح، ظرفیت تامین برق برای سرمایه‌گذاران و اهالی نهضت ملی را فراهم می‌کند.  علاوه بر این، خط ۴۰۰ کیلووات بم و جیرفت به طول ۹۰ کیلومتر نیز به بهره‌برداری می‌رسد و خط ۴۰۰ کیلومتر گنو ارزوئیه و شرکت‌های توزیع در شمال و جنوب نیز پروژه‌های ارزشمندی هستند که آماده افتتاح‌اند.

وزیر نیرو ابراز داشت: امروز پنل‌های خورشیدی برای عشایر نیز به بهره‌برداری می‌رسد و حل مشکل تنش آبی ۱۰ هزار روستا در دستور کار است.

بازدید رئیس جمهور از خط انتقال آب خلیج‌فارس

اما رئیس جمهور برای بازدید از خط انتقال آب خلیج‌فارس به رفسنجان سفر کرد. خط انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان شامل ۱۴۵ کیلومتر خط انتقال آب، ۲ تصفیه خانه و ۲ ایستگاه پمپاژ آب است و در صورت بهره‌برداری، نیاز آبی یک میلیون نفر را برطرف می‌کند.

 

 

دستور رئیس جمهور برای برچیدن نرده‌های بین مردم و مسؤولان

همچنین آیت‌الله رئیسی که برای بازدید از پروژه آب‌رسانی از خلیج‌فارس به کرمان، به رفسنجان رفته بود، در جمع نمازگزاران شهر رفسنجان حضور پیدا کرد که قبل از حضور رئیس‌جمهور صف مسؤولان در محل برگزاری نماز از صف مردم با نرده‌های آهنی جدا شده بود که با دستور آیت‌الله رئیسی نرده‌های آهنی بین مردم و مسؤولان برداشته شدند.

رئیس جمهور در جمع مردم رفسنجان در مصلی امام خامنه‌ای این شهر اظهار داشت: در سال‌های نوجوانی اولین سفر تبلیغی من در رفسنجان بود و با جمعی از طلاب در ماه محرم به مدرسه علمیه رفسنجان آمدیم.

 وی با گرامیداشت یاد حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: وی عالم این شهر بود و طلبه ها را برای اعزام به مناطق روستایی و شهری جهت تبلیغ در ایام محرم آماده می‌کردند و یاد همه کسانی که در این شهر و دیار بودند از بزرگان روحانیت مرحوم آیت‌الله هاشمیان امام جمعه رفسنجان، هاشمی رفسنجانی و همه علما و همه سرداران سپاهی که انصافا در دفاع از دین و ارزشها خوش درخشیدند را گرامی می‌داریم.

رئیس جمهور گفت: بسیار خرسندم از اینکه امروز در جمع نمازگزاران رفسنجانی هستم و ایکاش فرصت بود شهرهای استان را می‌رفتم و عرض سلام می‌کردم به مردم عزیز استان کرمان، لیکن این سفر استانی نیست سفر سرزدن به پروژه ها و طرح‌هاست به ویژه طرح‌هایی که حیاتی است و موضوع آب مهمترین طرح است که امروز نیاز اساسی استان کرمان است و دولت مردمی مواجه است با مسأله تنش آبی در روستا و بسیاری از مناطق کشور.

وی خاطرنشان کرد: در دولت برای رفع مشکل تنش آبی برنامه‌ریزی کردیم دهها هزار روستا را هدفگذاری کردیم و در قریب به دو سال عمر دولت تنش آبی سه هزار روستا حل شده و آبرسانی شده و برنامه‌ریزی شده که ظرف دو سال آینده بقیه روستاها رفع مشکل آبی شوند و حتما با کار جهادی که امروز در کشور انجام می‌گیرد ،میسر خواهد شد.

وی با اشاره به بازدید از طرح آبرسانی به رفسنجان گفت: از بهمن ماه سال گذشته که کار آغاز شده تا کنون ۶۴ کیلومتر از این مسیر لوله گذاری شده و کار با سرعت ادامه دارد و امروز که بازدید کردم با توجه به گزارشاتی که از وضعیت آب در رفسنجان داشتم عرض کردم در کنار سه جبهه کاری که آبرسانی به کرمان هست یک جبهه دیگر از امروز فعال شود، جبهه آبرسانی به رفسنجان.

رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه امام جمعه مطرح کردند و نماینده نامه نوشتند، از امروز ۱۶ کیلومتری که باید به سمت رفسنجان عملیاتی شود از  کارش آغاز می‌شود و کار بسیار جهادی در حال انجام است که ظرف دو سه ماه آینده شاهد خواهیم بود بخش مربوط به آب رفسنجان متصل شود و مردم نگران نباشند.

رئیسی خاطرنشان کرد: ما قرار شد در دولت با فعل ماضی حرف بزنیم امروز تصمیم گرفته شد و اعتبار تأمین شد و کار در دست اقدام است و مردم در جریان اقدامات انجام شده خواهند گرفت

وی یادآور شد:  در خصوص برق به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مشکلی برای باغات کشاورزی ایجاد نشود که کشاورزان بتوانند محصول خوبی برداشت کنند.

رئیسی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که برای رفسنجان مهم است؛ هویت رفسنجان هست، این هویت باید توسط جوانان، دستگاه‌های فرهنگی و فرهنگساز هم حفظ شود و هم روزبه‌زو ارتقا پیدا کند که این هویت برخاسته از همین نمازهای جمعه، مساجد و تکایاست، از یاحسین(ع) و یازهرا(ع) گفتن است و این هویت را ما همواره در تاریخ رفسنجان می‌بینیم هویت دین‌مداری و روحیه انقلابی که این ورحیه همواره باید حفظ شود یعنی نسل‌ها و عصرها این هویت را حفظ کنند و دستگاه‌های فرهنگی که مکلفند تلاش کنند و این سرمایه عظیم است که جوان را حفظ و در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان این هویت می‌تواند جوان را صیانت کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دنیا، دنیای ارتباطات و اطلاعات است، افزود: آنچه جامعه ما را می‌تواند در مقابل این هجوم، حفظ کند، هویت دینی و انقلابی است.

رئیسی ادامه داد: آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۴ خرداد در کنار مضجع نورانی امام عظیم‌الشان فرمودند که دو اصل ایمان و امید باید حفظ شود، باید مد نظر باشد.

وی اضافه کرد: دشمن دنبال این است که ایمان را لطمه بزند و امید را تبدیل به یاس کند وظیفه همه دولتمردان این است که امید را با روحیه جهادی در دل مردم افزون کند.

رئیسی ابراز کرد: حاج قاسم ویژگی و شخصیتیش با روحیه جهادی شکل گفت و شاخصه‌های وی مبتنی بر ایمان به خدا و عشق به صدیقه طاهره و امام و رهبری و مردم دوستی اوست.

وی ابراز داشت: امروز تهدیداتی علیه دین و ارزش‌های دینی وجود دارد در کشورهای اروپایی که مدعی آزادی و احترام به عقیده دیگران هستند؛ به ارزشمندترین کتاب که برای هدایت بشر آمده اهانت می‌کنند، نه فقط دو میلیارد مسلمان قلوب‌شان جریجه‌دار می‌شود، بلکه تمام ادیان الهی و آسمانی قلوب‌شان جریحه‌دار می‌شود.

رئیسی بیان داشت: توهین به قرآن توهین به همه ادیان الهی و توهین به انسانیت و بشریت و همه ارزش‌های الهی‌ست و جامعه اسلامی از این توهین نخواهد گذشت.

وی اضافه کرد: مسلمانانی که گرداگرد کعبه طواف و نام خدا را بر زبان جاری می‌کنند، بیزاری و نفرت خود از اهانت به ساحت مقدس عزیزترین عزیزان‌مان ابراز می‌کنند و آنچه مهم است جوانان بدانند اینها که مدعی توجه به آزادی بیان و عقیده هستند چگونه مستبدانه و مستکبرانه مقدسات مسلمانان را مورد اهانت قرار می‌دهند که این اهانت قابل گذشت نیست و جوانان بدانند اینها دروغ می‌گویند و طرفدار آزادی بیان، قلم و عقیده نیستند اگر طرفداری آزادی بیان بودند به قرآن که جلوه آزادی است و به بشریت آزادی می‌آموزد، توهین نمی‌کردند.

وی در ادامه بیان کرد: کار آب و برق از اولویت‌های مهم دولت به شمار می‌رود، در تکمیل ورزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و جاده‌های مواصلاتی قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است.

رئیسی اضافه کرد: روزی که وارد اهواز شدیم برای فاضلاب اهواز چهار جبهه کاری در اهواز فعال بود، امروز ۱۵۰ جبهه کاری فعال شده است .تنش‌های آبی در خیلی از استان‌ها و شهرهای ما بود که یکی پس از دیگری در حال رفع شدن است و ظرفیت وجود دارد که بتوانیم پروژه‌های نیمه کاره را زودتر به سامان برسانیم.

 وی خاطرنشان کرد: در دولت، خود را موظف می‌دانیم و  از اولویت‌های ما به سامان رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام باشد که در حوزه‌های مختلف در دستور کار است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:امیدواریم با دعای خیر همه مردم در یک کار جهادی و شبانه‌روزی این مشکلات را از پیش پای مردم عزیز برداریم.

ابراز عشق و ارادت دولتمردان به سردار دل‌ها

آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر امروز نیز در ادامه سفر به استان کرمان، با حضور در گلزار شهدای کرمان به مقام شامخ شهدا به ویژه سیدالشهدای جبهه مقاومت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی ادای احترام کرد.

 

آن مرد با رمز امید آمد

رئیس جمهور همچنین واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی فولادی بوتیا را افتتاح کرد.نیروگاه برق بوتیا با برخورداری از یک واحد گازی ۳۱۰ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۴۰ مگاواتی احداث شده است.
و سرانجام آیت‌الله رئیسی در میان بدرقه مسؤولان در غروب جمعه ۹ تیرماه ۱۴۰۲ دیار کریمان را به مقصد پایتخت ترک کرد در حالی که بذر امید برای تامین آب را در دل ما کرمانی‌ها کاشت.

پایان پیام/۸۰۰۱۹





قصه آبی که گوارای وجود دولت و ملت شد

منبع: فــارس
? قصه آبی که گوارای وجود دولت و ملت شد