فشار دلالان بر گُرده‌ی کشاورزان منوجانی برای خرید لیموترش

نذیر کرمان/کرمان در حالی این روزها لیمو ترش در میدان تره‌بار و میوه فروشی‌های جنوب کرمان جزء ارقام با قیمت بالا عرضه می‌شود که آشفته بازار خرید این محصول صدای کشاورزان منوجانی را در آورده است. اگر چه قیمت خرید محصول سیر نزولی به نفع مصرف کنندگان طی می‌کند اما در مقابل کشاورزان از اُفت […]

نذیر کرمان/کرمان در حالی این روزها لیمو ترش در میدان تره‌بار و میوه فروشی‌های جنوب کرمان جزء ارقام با قیمت بالا عرضه می‌شود که آشفته بازار خرید این محصول صدای کشاورزان منوجانی را در آورده است. اگر چه قیمت خرید محصول سیر نزولی به نفع مصرف کنندگان طی می‌کند اما در مقابل کشاورزان از اُفت قیمت لیموترش به عنوان آفت تولیدکننده نام می‌برند و دلالان همچنان با شگردهای خاص بر گُرده کشاورزان فشار می‌آورند تا جایی که مسئولان بخش کشاورزی، راه جلوگیری از ضرر و زیان بازار عرضه را خرید توافقی می‌دانند.

به گزارش نذیر کرمان، شهرستان منوجان در جنوب استان کرمان واقع شده که بیش از ۹۰ درصد تولید و برداشت لیموترش منطقه را به خود اختصاص داده است.

با توجه به فصل برداشت محصول لیموترش و فشار دلالان برای خرید محصول و طرح خرید توافقی به پیشنهاد متولیان، خرید توافقی است، کشاورزان منوجانی اذعان دارند، اگر هر کیلوگرم لیموترش کمتر از ۱۵ هزار تومان بفروش برسد جوابگوی هزینه‌ها نخواهد بود.

اینکه رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از خرید توافقی لیموترش برای جلوگیری از ضرر کشاورزان خبر داد که قرار است به زودی آغاز شود، آیا این امید در دل باغداران لیموکار زنده می‌شود که علاوه بر تامین هزینه داشت و برداشت، سودی هم عایدشان بشود؟

دکتر احمد احمدپور در گفت‌وگو با نذیر کرمان  سطح زیر کشت محصول لیموترش در جنوب کرمان را ۴۱۷۵ هکتار اعلام کرد که  بیش از ۹۰ درصد این میزان در شهرستان منوجان واقع شده و افزود: پیش‌بینی می‌شود بیش از  ۵۴ هزار تن محصول از باغات لیموترش برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان  هدف از خرید توافقی را جلوگیری از ضرر کشاورزان و تنظیم بازار عرضه و تقاضا عنوان کرد و گفت: خرید توافقی صرفا در راستای حمایت از باغداران  صورت می‌گیرد و این مهم به زودی در جنوب کرمان توسط سازمان تعاون روستایی آغاز خواهد شد.

وی بیشترین سطح زیر کشت و برداشت  لیموترش را متعلق به  شهرستان منوجان دانست که این روزها کشاورزان از قیمت تمام شده محصول خود گله‌مند هستند.

شرط و شروط لازم برای خرید توافقی لیموترش

اما مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان به عنوان متولی خرید توافقی لیموترش  در واکنش به اُفت تدریجی قیمت این محصول از آغاز  خرید توافقی خبر داد که در روزهای آینده شروع می‌شود.

محمد بلند نظر در گفت‌وگو با نذیر کرمان از تعیین مرکز و انبار برای خرید توافقی لیموترش در شهرستان منوجان خبرداد که با آغاز برداشت باغداران برای تحویل محصول خود دچار مشکل نشوند و گفت: خرید توافقی لیموترش  از کشاورزان جنوب کرمان به زودی انجام می‌شود.

وی  خرید توافقی محصول را از باغداران منطقه مستلزم ارائه گواهی تولید از سوی جهاد کشاورزی دانست و افزود: خرید از عوامل واسطه و دلال به هیچ وجه مجاز نیست و تخلف محسوب می‌شود.

مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان  با بیان قیمت خرید توافقی لیموترش گفت : محصول خریداری شده در سه نوع درجه یک، دو و درجه سه به ترتیب با قیمت ۱۰ هزار تومان، ۸۰۰۰ تومان و ۷۰۰۰ تومان با توجه به اندازه و کیفیت لیموترش زیر نظر کمیسیون خریداری می‌شود.

 بلندنظر با اشاره به شرایط و کیفیت محصول لیموترش برای خرید توافقی اظهار کرد: محصول باید تازه چین و عاری از هرگونه مواد خارجی از جمله شاخ و برگ، سنگ و کلوخ و سایر مرکبات و هرگونه له شدگی، پوسیدگی، پلاسیدگی، بیماری و آفت باشد. همچنین محصول باید بدون سورت تحویل مراکز خرید گردد و از خرید لیمو پس از سورت خودداری می‌شود.

وی با بیان اینکه خرید توافقی تا متعادل شدن بازار و تبعیت خریداران بخش خصوصی از قیمت توافقی مندرج، در دستور کار قرار دارد و کارگروه منطقه جنوب استان کرمان با هماهنگی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران می‌تواند نسبت به خاتمه طرح اقدام کند.

مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان خرید توافقی را به منظور حمایت از باغداران لیموکار دانست و افزود: این شیوه خرید تنها برای حمایت از باغداران در شهرستان‌های لیموکار انجام و این طرح با نظارت و مسئولیت کارگروه خرید توافقی منطقه با مباشرت اتحادیه تعاون روستایی و شرکت‌های تعاونی روستایی توسط اعضای کمیسیون مستقر در مرکز خرید اجرایی می‌شود.

انتهای پیام




فشار دلالان بر گُرده‌ی کشاورزان منوجانی برای خرید لیموترش

منبع: ایـسنا
? فشار دلالان بر گُرده‌ی کشاورزان منوجانی برای خرید لیموترش