فرو نشست زمین در پیرامون شهر کرمان جدی و قابل توجه است

مدیرکل زمین‌شناسایی استان کرمان گفت: فرونشست زمین در پیرامون شهر کرمان جدی و نرخ فرونشست در آن قابل توجه است.  علی رشیدی  امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه طرح کلان ملی “طرح تحول زمین شناختی و اکتشافات معدنی” در دولت سیزدهم شروع شده، اظهار داشت: بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع معادل ۲۳ […]


مدیرکل زمین‌شناسایی استان کرمان گفت: فرونشست زمین در پیرامون شهر کرمان جدی و نرخ فرونشست در آن قابل توجه است.

 علی رشیدی  امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه طرح کلان ملی “طرح تحول زمین شناختی و اکتشافات معدنی” در دولت سیزدهم شروع شده، اظهار داشت: بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع معادل ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان در سه لایه زمین‌شناسی اقتصادی و اکتشافات ژئوشیمیایی با روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید مورد پایش قرار می‌گیرد.

مدیرکل زمین‌شناسی استان کرمان ادامه داد: این طرح از نیمه دوم امسال شروع و قرار است که تا سال ۱۴۰۴ این طرح در کل کشور به اتمام برسد.

 رشیدی با اشاره به اینکه سالانه پایش مناطق استان در زمینه فرو نشست انجام می‌شود، بیان کرد: در برخی از مناطق استان بیش از ۳۰ سانتی‌متر سالانه فرونشست را تجربه می‌کنند.

 مدیرکل زمین‌شناسی استان کرمان افزود: فرونشست در پیرامون شهر کرمان جدی و نرخ فرونشست در آن قابل توجه است.

وی ابراز داشت: جنوب شهر کرمان به سمت ماهان در محور هفت‌باغ و جوپار در سنوات گذشته سالانه حدود ۱۳ سانتی‌متر فرونشست تجربه کرده‌اند و برخی از مناطق شهر کرمان مخصوصا غرب و جنوب‌غرب کرمان (فرودگاه به سمت دشت جوپاری) درگیر فرونشست هستند.

 رشیدی علت فرونشست را برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: بیشتر فرونشست در مناطقی که از آب‌های زیرزمینی بی‌رویه استفاده می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

 وی ابراز داشت: سالانه در استان کرمان حدود یک‌میلیارد متر مکعب اضافه برداشت داریم و تا زمانی که این اضافه برداشت مدیریت نشود، فرونشست ادامه می‌یابد.

رشیدی در زمینه وضعیت گسل‌های جنوب استان گفت: مطالعات لرزه‌خیزی هفت شهرستان جنوبی استان انجام و اطلس لرزه‌خیزی سبزوان تهیه شده است.

وی عنوان کرد: دو گسل اصلی و مهم تحت عنوان گسل سبزواران شرقی و غربی که از دو طرف شهر جیرفت و عنبرآباد عبور می‌کنند مهمترین گسل‌های لرزه‌خیز جنوب به‌شمار می‌روند.

 پایان پیام/۸۰۰۱۸ب





فرو نشست زمین در پیرامون شهر کرمان جدی و قابل توجه است

منبع: فــارس
? فرو نشست زمین در پیرامون شهر کرمان جدی و قابل توجه است