فرصت کرونا برای تقویت زیر ساخت های گردشگری کرمان به باد رفت

کرمان – استان کرمان با ۷ اثر ثبت جهانی فرصت تقویت زیر ساختهای گردشگری در ایام شیوع کرونا را از دست داد و در پساکرونا با فقر امکانات گردشگری مواجه شده است. فت فتو – گروه استان‌ها: چند ماه از سالگرد شهید سلیمانی در کرمان می‌گذرد، هر چند این مراسم با شکوه برگزار شد اما […]

کرمان – استان کرمان با ۷ اثر ثبت جهانی فرصت تقویت زیر ساختهای گردشگری در ایام شیوع کرونا را از دست داد و در پساکرونا با فقر امکانات گردشگری مواجه شده است.

فت فتو – گروه استان‌ها: چند ماه از سالگرد شهید سلیمانی در کرمان می‌گذرد، هر چند این مراسم با شکوه برگزار شد اما شکوه این مراسم به همت مردم بود نه مسئولان.

بی عملی مسئولان برای توسعه شهر زیارتی کرمان

اگر همت سپاه، برخی از دستگاه‌های فرهنگی غیر دولتی و مردم نبود عدم برنامه ریزی دستگاه‌های دولتی و عدم توسعه زیر ساختهای گردشگری کرمان برای پذیرایی از زائران مشکلات زیادی را پیش رو قرار می‌داد.

چند ماه از سالگرد شهید سلیمانی در کرمان می‌گذرد، هر چند این مراسم با شکوه برگزار شد اما شکوه این مراسم به همت مردم بود نه مسئولان

در مجموعه شهر کرمان و حتی گلزار شهدای این شهر هیچ اقدام قابل توجهی برای متناسب سازی جایگاه کرمان به عنوان پایتخت مقاومت انجام نشد و متأسفانه هنوز هم هیچ اتفاقی در این زمینه انجام نشده است.

کرمان در زمینه گردشگری طی سالهای اخیر جایگاه گردشگری مذهبی پیدا کرده است و سالانه هزاران نفر از استان‌های مختلف کشور و کشورهای مختلف جهان اسلام برای زیارت مرقد شهید سلیمانی به این شهر می آیند اما مسئولان باید پاسخ دهند تا کنون چه اقدامی برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری کرمان انجام داده‌اند.

حالا در آستانه تعطیلات ایام نوروز و بعد از واکسیناسیون گسترده و کنترل نسبی کرونا دولت تصمیم به آزاد سازی سفرهای نوروزی گرفته است و پیش بینی می‌شود حجم سفرهای مردم نیز در نوروز ۱۴۰۱ افزایش یابد.

فرصت کرونا برای تقویت زیر ساخت های گردشگری <a href=کرمان به باد رفت” src=”https://media.mehrnews.com/d/2021/12/23/3/3999287.jpg”>

پیش بینی افزایش سفر به کرمان برای زیارت مرقد شهید سلیمانی

مسلماً در کنار وجود ۷ اثر ثبت جهانی کرمان در باغ شاهزاده ماهان، کویر لوت، ارگ بم، روستای میمند، قنات‌های بم و جوپار، روستا دارستان و صدها بنای تاریخی ثبت ملی امسال مردم برای زیارت مرقد شهید سلیمانی به کرمان سفر خواهند کرد.

اما کافی ست سری به بناهای تاریخی در دست مرمت کرمان طی سالهای اخیر بزند، نه تخت درگاه قلی بیگ سامان یافته و نه مشتاقیه مرمت شده و نه خبری از مرمت گنبد فیروزه‌ای شاه نعمت الله در ماهان است، پروژه‌هایی از جمله باغ کلانتر و عمارت شتر گلو هم پس از سال‌ها همچنان در دست مرمت هستند و کار به کندی پیش می‌رود. علیرغم وعده‌های میراث فرهنگی خبری از احیای باغ هرندی هم نیست.

ه تخت درگاه قلی بیگ سامان یافته و نه مشتاقیه مرمت شده و نه خبری از مرمت گنبد فیروزه‌ای شاه نعمت الله در ماهان است، پروژه‌هایی از جمله باغ کلانتر و عمارت شتر گلو هم پس از سال‌ها همچنان در دست مرمت هستند و کار به کندی پیش می‌رود

ظرفیت‌های اسکان و رفاهی گردشگری نیز در کرمان تغییری نکرده و همه چیز در رکود در حال سپری شدن است.

این در حالی است که طبق اعلام دولت افرادی که سه دز واکسن را دریافت کرده‌اند مجاز به سفر نوروزی هستند و افرادی نیز که دو دز واکسن زده‌اند باید تست پی سی آر به همراه داشته باشند.

استاندار کرمان نیز از فرمانداران استان خواسته است ستادهای سفر نوروزی را تشکیل دهند و تسهیلات لازم را برای رفاه مسافران در اختیار آنها قرار دهند.

به نظر می‌رسد در سال جاری کرمان در کنار مسافران گذری که به هرمزگان و سیستان و بلوچستان می‌روند به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری نوروزی تبدیل شود این در حالیست که ۱۵ روز مانده به ایام نوروز هیچ برنامه ریزی و زیر ساخت مشخصی در این زمینه را نمی‌توان در استان مشاهده کرد.

در کنار عدم تسریع در مرمت و احیا و یا توسعه ظرفیت‌های گردشگری کرمان طی ایام گذشته اقدامی هم برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری کرمان اندیشیده نشده است.

به طوری که بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری استان از جمله سایت‌های ثبت جهانی کرمان برای گردشگران داخلی و خارجی ناشناخته مانده‌اند.

کمبود اقامتگاه رسمی در کرمان

محمد ارزنده یکی از فعالان گردشگری در استان کرمان کرونا-برای-تقویت-زیر-ساخت-های-گردشگری-کرمان-به-باد-رفت”>در گفتگو با مهر می‌گوید: یکی از مشکلات در استان کرمان فاصله زیاد بناهای تاریخی و گردشگری از یکدیگر است به همین دلیل باید فکری به حال اقامت گردشگران در شهرهای مختلف استان انجام داد اما عملاً در برخی از آثار ثبت جهانی کرمان هیچ اقدامی برای ایجاد اقامتگاه با استاندارد بالا انجام نشده و مسئولان استان کرمان با تکیه بر بومگردی ها سعی در از بین بردن این کمبودها دارند.

فرصت کرونا برای تقویت زیر ساخت های گردشگری <a href=کرمان به باد رفت” src=”https://media.mehrnews.com/d/2021/08/06/3/3850775.jpg”>

قنات جهانی جوپار حتی یک تابلو هم ندارد

وی افزود: به عنوان مثال اگر به قنات ثبت جهانی جوپار سر بزنید حتی یک تابلو که نشان دهد این قنات کجاست و چه مشخصاتی دارد وجود ندارد.

وی ادامه داد: در روستای دارستان که جزو معدود روستاهای ثبت جهانی برپایه صنایع دستی است نیز ما هیچ نمادی از جذب گردشگر نمی‌بینیم و فقط نام‌هایی است که به روی این بناها گذاشته شده است در استان‌های گردشگر پذیر می‌بینیم که یک بنای ثبت ملی را چنان برجسته می‌کنند که در هر سال تعداد قابل توجهی گردشگر جذب و درآمد کسب می‌کنند اما بناهای ثبت جهانی کرمان مثل همین قنات جوپار حتی یک تابلوی معرفی هم ندارد.

بومگردی ها ورشکست شده‌اند

این فعال گردشگری گفت: در خصوص کویر لوت نیز همین مساله وجود دارد و سرمایه گذاری مناسبی برای توسعه گردشگری در این منطقه انجام نشده است، در سال‌های ابتدایی ثبت جهانی در دوره استانداری گذشته صحبت‌هایی برای جذب سرمایه گذار مطرح شد اما در نهایت هیچ اقدامی انجام نشد و فقط تعدادی بومگردی در منطقه تأسیس شد که در ایام کرونا بسیاری از این واحدها ورشکست شدند و نیروهای خود را هم از دست دادند و حمایت هم نشدند.

وی گفت: در خصوص گردشگری مذهبی نیز شاهد حضور گسترده زائران در شهر کرمان هستیم سوال اینجاست مسئولان شهر کرمان چه برنامه‌ای برای رفاه حال زائران دارند؟ در کنار ظرفیت‌های مذهبی وجود اقامتگاه‌های رسمی، آبروی شهر کرمان است.

وی ادامه داد: در ابتدا قرار بود یک بزرگراه از فرودگاه تا گلزار شهدای کرمان ایجاد شود اما این کار نشد و حتی طرح ساماندهی گلزار شهدا نیز متوقف شده و کاری انجام نمی‌شود.

وی گفت: در کرمان باید با جذب سرمایه بخش خصوصی و دولتی فکری به حال توسعه زیر ساخت‌های گردشگری شود.

گردشگری مذهبی و تاریخی و طبیعت گردی به هم در کرمان گره خورده‌اند و باید یک کریدور گردشگری در کرمان تعریف شود

وی ادامه داد: در جرایان بارندگی‌های اخیر کرمان یخدان شهر دچار خسارت شده و بعد از گذشت یک ماه و در آستانه نوروز حتی یک بنا هم مرمت نشده است.

احسان شاهرخی نیز یکی از فعالان بومگردی است که می‌گوید: در ماه‌های ابتدایی بروز کرونا عملاً همه زیر ساخت‌های بومگردی از بین رفت و نیروهای خود را هم از دست دادند.

گردشگران مذهبی به سوی جاذبه‌های تاریخی و طبیعت کرمان هم سوق داده شوند

وی افزود: ماه‌ها حتی یک مشتری هم نداشتیم در حالی که میلیاردها تومان هزینه کرده بودیم، مسلماً گردشگری مذهبی و تاریخی و طبیعت گردی به هم در کرمان گره خورده‌اند و باید یک کریدور گردشگری در کرمان تعریف شود اما سوال این این از هزاران گردشگر خارجی که طی سال گذشته وارد شهر کرمان شدند کدام به سمت گردشگری بناهای تاریخی هم سوق داده شدند؟ متأسفانه هیچ برنامه ریزی در این زمینه وجود ندارد.

فرصت کرونا برای تقویت زیر ساخت های گردشگری <a href=کرمان به باد رفت” src=”https://media.mehrnews.com/d/2020/06/13/3/3475242.jpg”>

وی گفت: مسئولان باید از خودشان بپرسند صنعت گردشگری در کجای چرخه اقتصادی کرمان قرار دارد، در دولت گذشته به گردشگری توجه شد و در دولت فعلی فقط صنعت و معدن مورد توجه است و هیچ اقدام عملی برای توسعه گردشگری انجام نشده و فقط روی کاغذ طرح‌ها نوشته می‌شود و کاری نمی‌شود.

مسئولان باید از خودشان بپرسند صنعت گردشگری در کجای چرخه اقتصادی کرمان قرار دارد، در دولت گذشته به گردشگری توجه شد و در دولت فعلی فقط صنعت و معدن مورد توجه است

وی به ظرفیت‌های گردشگری بی نظیر کرمان اشاره کرد و گفت: متأسفانه این ظرفیت‌ها را مسئولان هم نمی‌شناسند و در کنار عدم مدیریت در حال راکد شدن هستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: استان کرمان با توجه به کمبود شدید آب باید به سمت گردشگری پیش برود، در پسا کرونا و بعد از تحریم‌ها گردشگری رواج می‌یابد و در این شرایط کرمان باید سهم خود را از صنعت گردشگری احیا کند و این مهم به برنامه ریزی در سطوح بالای استان نیاز دارد.

شهباز حسن پور افزود: گردشگری به سرمایه گذرای اندک نیاز دارد و در مقابل سود بالایی نصیب کرمان می‌کند اما متأسفانه در این زمینه بسیار عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه کرمان بیشترین میزان آثار ثبت جهانی را دارد اما سوال این است سهم استان کرمان از سرمایه در گردش گردشگری در کشور چقدر است.

وی به بافت تاریخی کرمان اشاره کرد و گفت: بافت تاریخی و خانه‌های قدیمی کرمان در حال تبدیل شدن به برج و آپارتمان است اما در شهرهای نزدیک کرمان از همین بافت تاریخی مثل یک گنج نگهداری می‌کنند.

آنچه که مشخص است اینکه چرخ گردشگری در کرمان نمی چرخد و چرخ‌های زنگ زده این صنعت هم گویی به این زودی ها هم خیال چرخیدن ندارد.

کد خبر ۵۴۳۹۹۶۵




فرصت کرونا برای تقویت زیر ساخت های گردشگری کرمان به باد رفت

منبع: مــهر
? فرصت کرونا برای تقویت زیر ساخت های گردشگری کرمان به باد رفت