فرش قرمز جنوب کرمان برای گردشگران نوروزی/ جوشش چشمه‌ای در دل کویر که شگفت‌زده‌تان می‌کند

چشمه سیدمسافر، یا چشمه‌قنات سیدمسافر، چشمه‌ای است که از دل صخره می‌جوشد و منطقه‌ای را سیراب می‌کند و در کنار جریان چشمه تا دور دست‌ها درختان کهنسال کُنار و کهور خودنمایی می‌کنند، نخل‌های بلند بالا نیز زیبایی خیره کننده‌ای به آن دیواره سبز حاشیه چشمه، بخشیده‌اند.  به گزارش فت فتو از جنوب کرمان، سیدمسافر چشمه‌ای که […]


چشمه سیدمسافر، یا چشمه‌قنات سیدمسافر، چشمه‌ای است که از دل صخره می‌جوشد و منطقه‌ای را سیراب می‌کند و در کنار جریان چشمه تا دور دست‌ها درختان کهنسال کُنار و کهور خودنمایی می‌کنند، نخل‌های بلند بالا نیز زیبایی خیره کننده‌ای به آن دیواره سبز حاشیه چشمه، بخشیده‌اند.

 به گزارش فت فتو از جنوب کرمان، سیدمسافر چشمه‌ای که از دل صخره می‌جوشد و منطقه‌ای را سیراب می‌کند و در کنار جریان چشمه تا دوردست‌ها درختان کهنسال کُنار و کهور خودنمایی می‌کنند، نخل‌های بلند بالا نیز زیبایی خیره کننده‌ای به آن دیواره سبز حاشیه چشمه بخشیده‌اند. این چشمه در گذر زمان هیچگاه کم آب نشده و همواره با مهربانی شیره جان خود را تقدیمِ مردم منطقه کرده است.

 شغل اصلی مردم بخش اسماعیلی جیرفت کشاورزی است و علاوه بر عشایر این بخش، اکثر مردم نیز دامپروری را در کنار کشاورزی خود دارند.

گردشگری در بخش اسماعیلی مغفول مانده است

 اسماعیلی با نقاط گردشگری طبیعی فراوان از جمله؛ جنگل‌های مناطق کهن و مطاع و همچنین قنوات پر آب می‌توانست یکی از بزرگترین نقاط گردشگرپذیر کشور باشد، اما متاسفانه مقوله گردشگری این بخش در گذر زمان مغفول مانده و آنچنان که باید هم‌تراز با قدمت و دیرینگی این منطقه باستانی تقویت نشده است.

 در حاشیه بازدید امروز کمال‌الدین ضیاءکمالی نماینده مدیرکل میراث فرهنگی در جنوب کرمان، سعید سالارگنجی رئیس بسیج هنرمندان و تعدادی از خبرنگاران جیرفت از منطقه گردشگری سیدمسافر؛ موسی مرسل‌پور بخشدار اسماعیلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: منطقه گردشگری سیدمسافر در روستای اسماعیلی علیا قرار دارد، منطقه‌ای بکر و دارای چشم‌اندازی بسیار زیباست که در موقعیت مکانی حدفاصل مناطق گردشگری مطاع، سورگاه و سمک و رضاآباد قرار گرفته است.

 وی با اشاره به مسیر دسترسی سیدمسافر به داروئیه و اسماعیلی، گفت: قنات سیدمسافر در حدفاصل ۴۰ کیلومتری تپه‌های باستانی کنارصندل واقع شده و تنها نقطه‌ای در منطقه است که آب فراوان داشته و به همین دلیل در طول تاریخ جمعیت مسافر زیادی را به سوی خود جلب می‌کرده است.

چشمه سیدمسافر ثبت ملی می‌شود

 مرسل‌پور اظهار امیدواری کرد، در دولت مردمی دوازدهم برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری قنات سیدمسافر و همچنین دیگر نقاط گردشگری بخش اسماعیلی برنامه‌هایی اجرایی شود.

 وی با بیان اینکه با همکاری اداره میراث فرهنگی جیرفت در آینده‌ای نزدیک این چشمه به ثبت ملی می‌رسد، افزود: بوم‌گردی‌هایی برای اسکان گردشگران قرار است در سیدمسافر ایجاد شود.

مرسل‌پور راه‌اندازی روستابازار را از دیگر برنامه‌های تقویت ‌گردشگری عنوان کرد و افزود: با همکاری اداره میراث فرهنگی جیرفت، اداره کل فرهنگ و ارشاد جنوب کرمان و بسیج، ایجاد روستابازار در سیدمسافر در دستور کار قرار دارد تا با عرضه انواع تولیدات کشاورزی و صنایع دستی منطقه در راستای پذیرایی هرچه بهتر از گردشگران اقدام شود.

 بخشدار اسماعیلی از فراهم بودن شرایط برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و معادن منطقه خبر داد و افزود: آب و هوای نسبتا معتدل به‌دلیل همجواری با تنگه مطاع و کوه‌های اسفندقه و مهمان‌نوازی مردمان ‌این منطقه از دلایل مناسب برای سرمایه‌گذاری در منطقه است.

 وی در ادامه با اشاره به دیگر ظرفیت‌های گردشگری بخش اسماعیلی، اضافه کرد: جنگل و قنات کهن، جنگل رضاآباد و سمک، آب درمانی منطقه دشت آزادگان اسماعیلی و دیگر موارد در آینده می‌توانند در حوزه گردشگری منابع درآمدی برای بخش اسماعیلی باشند.

به گزارش فت فتو، بخش اسماعیلی در فاصله ۵۰ کیلومتری جیرفت قرار دارد. این بخش دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلفی در زمینه‌های کشاورزی، معدنی، دامپروری و گردشگری بوده و در زمینه کشاورزی باغات بزرگ نخیلات در این بخش وجود دارد.

پایان پیام/۳۷۶۳/ب





فرش قرمز جنوب کرمان برای گردشگران نوروزی/ جوشش چشمه‌ای در دل کویر که شگفت‌زده‌تان می‌کند

منبع: فــارس
? فرش قرمز جنوب کرمان برای گردشگران نوروزی/ جوشش چشمه‌ای در دل کویر که شگفت‌زده‌تان می‌کند