فراز و فرودهای زندگی یک بانوی کارآفرین کرمانی

نصرت معصومی یک معلم بازنشسته است که در زمینه فراوری گیاهان دارویی فعالیت داشته و عرقیجات نابی را آماده می‌کند، تولیدوتوزیع محصولات ارگانیک و محلی را در دستور کار اقتصادی خود قرار داده و بسته‌بندی و توزیع خشکبار را نیز انجام می‌دهد. نذیر کرمان کرمان – علی‌اصغر نامجو کوهبنانی: کوهبنان شهرستانی پر از ظرفیت‌های مختلف […]


نصرت معصومی یک معلم بازنشسته است که در زمینه فراوری گیاهان دارویی فعالیت داشته و عرقیجات نابی را آماده می‌کند، تولیدوتوزیع محصولات ارگانیک و محلی را در دستور کار اقتصادی خود قرار داده و بسته‌بندی و توزیع خشکبار را نیز انجام می‌دهد.

نذیر کرمان کرمان – علی‌اصغر نامجو کوهبنانی: کوهبنان شهرستانی پر از ظرفیت‌های مختلف است، از کشاورزی و معدن گرفته تا گردشگری و مذهبی!

اما آن چیزی که کوهبنان را از دیگر شهرها و شهرستان‌ها متمایز می‌کند، بُعد فرهنگی آن است، تا جایی که این شهر را بام فرهنگی استان کرمان می‌نامند.

اینجا کسب‌وکارهای اقتصادی هم رنگ‌وبوی فرهنگی دارد، امروز با بانویی هم‌صحبت می‌شویم که معلم بوده و در حین تربیت نسل‌ها در زمینه کارآفرینی هم وارد شده و سعی کرده از توانمندی‌های خود و محیط اطرافش استفاده و نقشی هر چند کوچک در اقتصاد شهرستان داشته باشد.

نصرت معصومی یک معلم بازنشسته است که در زمینه فراوری گیاهان دارویی فعالیت داشته و عرقیجات نابی را آماده می‌کند، تولیدوتوزیع محصولات ارگانیک و محلی را در دستور کار اقتصادی خود قرار داده و بسته‌بندی و توزیع خشکبار را نیز انجام می‌دهد.

دانش‌آموزان را با گیاهان دارویی آشنا می‌کردم

وی در گفت‌وگو با نذیر کرمان در کوهبنان اظهار داشت: از سال‌ها پیش به این حرفه علاقه داشتم، در دورانی که مشغول تدریس بودم دانش‌آموزان را به کوهپیمایی و اردو می‌بردم و آنها را با گیاهان دارویی آشنا می‌کردم، در سفرهایی که به شهرهای مختلف کشور داشتم یکی از برنامه‌هایم بازدید از کارگاه‌های گیاهان دارویی و آشنایی با نحوه تولید عرقیجات بود.

محصولات صددرصد طبیعی را در اختیار مشتریان گذاشتم

کارآفرین کوهبنانی عنوان کرد: از بیست سال پیش کارم را به صورت تفریحی با دیگ‌های سنتی آغاز کردم و محصولات خالص و صددرصد گیاهی و طبیعی را در اختیار مشتریان گذاشتم، محصولات این کارگاه در شهرهای مختلف استان کرمان  و استان‌ها و شهرستان‌های مجاور نیز مشتریان خاص خود را دارد.

 

حمایت از تولید خانگی پررنگ شود

وی ابراز داشت: فعالیت جدی و اساسی خود را از سال ۱۳۸۵ شروع کردم  ولی در حال حاضر مشکل اصلی من کمبود بودجه و عدم حمایت از طرف مسؤولان است.

معصومی اضافه کرد: همیشه شعار حمایت از تولید خانگی و اقتصاد خرد در میان مسؤولان وجود دارد، اما کمتر حمایت چشمگیری از آنها می‌شود.

وی اضافه کرد: برای دریافت یک وام ۳۰۰ میلیونی جهت خرید دستگاه اسانس‌گیر ده‌ها نامه نوشتم و فرم پر کردم در آخر هم گفتند شرایط را ندارید.

وی بیان داشت: بنده درسال ۸۵ علاوه بر تولید عرقیجات،کارگاه نیمه صنعتی رشته‌بری را که اولین کارگاه تولیدی رشته آش و پلو در شمال استان بود، در شهرستان کوهبنان راه‌اندازی کردم، وسایل را با سرمایه اندکی که داشتم خریداری و به کمک خانواده کار را شروع کردم، با بازاریابی خوبی که انجام دادم، حدود ۹ نفر به صورت سه شیفت، مشغول به کار شدیم و همه مشکلات را پشت سر گذاشتیم.

یک بار شکست خوردم!

کار آفرین بسیجی کوهبنان ادامه داد: چندین مرحله مسؤولان مربوطه وعده وام برای خرید سوله مورد نظر برای کار دادند، اما خیلی زود فراموش شد تا این که یک سال بعد از زلزله کوهبنان، چون جای مناسبی برای کار نیافتم کلیه تجهیزات را فروختم.

به همت بسیج سازندگی دوباره بلند شدم

وی اذعان کرد: باتوجه به علاقه‌ای که به کار تولید داشتم، به همت بسیج سازگی کارگاه گلاب‌گیری و بسته‌بندی خشکبار را ادامه دادم و با پاداش بازنشستگی آموزش‌وپرورش یک کارگاه تولیدی و فروشگاه احداث کردم و اکنون با چهار نیروی دائم و هفت نیروی موقت مشغول به کار هستیم.

کارآفرین بسیجی کوهبنان عنوان کرد: از تسهیلات  بسیج سازندگی سپاه پاسداران و بنیاد برکت هر کدام مبلغ صد و پنجاه میلیون تومان استفاده کردم تا در راستای منویات مقام معظم رهبری تجهیزات کارگاه را افزایش دهم و اشتغال‌ آفرینی کنم.

معصومی با تاکید بر اینکه برای پیشرفت و توسعه این کارگاه برنامه‌هایی دارم، ابراز داشت: بهترین سرگرمی برای من کار است، خصوصا وقتی که مشتریان از تولیدات راضی هستند، تنوع و گستردگی محصولات خانگی و ارائه بهترین‌ها رویکرد ما است، سابقه ۱۸ ساله کار، ما را همیشه به تازگی می‌کشاند هر سال محصولات جدید و بسته‌بندی جدید داریم.

 

از شکست‌ها نترسید، آنها مقدمه پیروزی هستند

وی با اشاره به اینکه شکست‌ها مقدمه پیروزی هستند و همیشه برای صعود به بالا باید از پله اول شروع کرد، گفت: به جوانان توصیه می‌کنم توکل به خدا و اعتماد به نفس داشته باشند و از شکست‌ها نترسند.

وی کسب روزی حلال، تجربه کار، حسن خلق و برخورد با مشتری را سرمایه معنوی کسب وکار خود دانست و تصریح کرد: هر چند مشکلات زیادی داریم و بعضا در تهیه مایحتاج اولیه دچار مشکل می‌شویم، اما کسب‌وکار خود را پرقدرت ادامه می‌دهیم.

به گزارش فارس: امیدواریم همت مسؤولان امر در راستای حمایت از کسب‌وکارهای خرد جدی‌تر شود تا کارآفرینان بتوانند با امید بیشتر در جهت تولید و شکوفایی اقتصاد گام بردارند.

پایان پیام / ۸۰۰۱۲ / ش

 





فراز و فرودهای زندگی یک بانوی کارآفرین کرمانی

منبع: فــارس
? فراز و فرودهای زندگی یک بانوی کارآفرین کرمانی