فارس من| درخواست رسیدگی به عدم پیشرفت پروژه مسکن بلدالامین کرمان، تشریح آخرین وضعیت پروژه

در سامانه فارس من پویش درخواست رسیدگی به عدم پیشرفت پروژه مسکن بلدالامین ثبت شده است که نذیر کرمان کرمان این مطالبه را پیگیری کرده است. به گزارش نذیر کرمان از کرمان، در سامانه فارس من نذیر کرمان، پویشی با عنوان «درخواست رسیدگی به عدم پیشرفت پروژه مسکن بلدالامین کرمان» با بیش از ۱۶۰ حامی […]


در سامانه فارس من پویش درخواست رسیدگی به عدم پیشرفت پروژه مسکن بلدالامین ثبت شده است که نذیر کرمان کرمان این مطالبه را پیگیری کرده است.

به گزارش نذیر کرمان از کرمان، در سامانه فارس من نذیر کرمان، پویشی با عنوان «درخواست رسیدگی به عدم پیشرفت پروژه مسکن بلدالامین کرمان» با بیش از ۱۶۰ حامی به ثبت رسیده است.

نذیر کرمان در این خصوص چندین گزارش تهیه کرده است که مجددا در این گزارش به نظر مخاطبان خواهد رسید.

یک مطالبه مهم در حوزه مسکن ملی؛ صدای بلدالامین کرمان را بشنوید

در روزهایی که قیمت مسکن سر به فلک کشیده و اجاره‌بها هم در وضعیت هشدار قرار گرفته است، حدود ۴ هزار خانوار می‌توانستند در سرپناه خودشان بمانند اگر مجموعه دولت همت و همکاری می‌کرد!

سال ۹۸ یعنی دو سال تا پایان دولت سابق، پروژه‌ای به نام مسکن ملی را در شهرک بلدالامین کلید زدند و از هر متقاضی ۴۰ میلیون تومان دریافت کردند. روزها گذشت و دو سال پایانی دولت دوازدهم در حالی پایان یافت که هیچ کسی به افراد ثبت نام شده هیچ توضیحی نداد که خانه‌های شما چه می‌شود، پول شما کجا رفته و چرا هیچ اتفاقی در شهرک نمی‌افتد.

دو سال از دولت جدید هم گذشته و وضعیت بدون تغییر مانده است، حالا بعد از ۴ سال صدای اعتراض متقاضیان مسکن ملی در بلدالامین بلند شده و آقای اسماعیلی نماینده آنها گلایه متقاضیان را به نذیر کرمان آورده تا شاید مسوولان پای درد و دلشان بنشینند، مشکلات پیش روی‌شان را حل و شروع به ساخت واحدهای آنها کنند.

نذیر کرمان کرمان/ آمنه شهریارپناه: پروژه مسکن ملی بلدالامین پر چالش‌ترین مسئله این روزهای کرمان است، چهار سال قبل، دولت وقت ثبت‌نام کرد، از مردم پول گرفت و قول داد ۸ فاز ۵۰۰ واحدی را بسازد و در اختیار مردم قرار دهد.

از آن روزها که امید خانه‌دار شدن در دل ۴ هزار خانوار جوانه زد، چهار سال گذشته و مردم سالهای پر استرسی را گذرانده و این روزها پر التهاب‌تر از همیشه مطالبه پشت مطالبه و تجمع پشت تجمع را برگزار می‌کنند.

در تازه‌ترین آن، سه‌شنبه ۱۷ مرداد ماه بود که گروهی از مردم معترض جلوی استانداری کرمان آمدند تا بلکه صدای‌شان شنیده شود.

در همین راستا و به منظور پیگیری مطالبه مردمی، بسیج رسانه کرمان در قالب اتوبوس مطالبه‌گری، خبرنگاران را سر پروژه مسکن ملی بلدالامین برد تا از نزدیک روند پروژه چهار ساله را بازدید کنند.

انتظار داشتم بازدید از روند ساخت پروژه‌ای با عظمت ۸ فاز ۵۰۰ واحدی بسیار شلوغ و پر از مصالح ساختمانی باشد، اما به محض اینکه اتوبوس مطالبه‌گری در این مکان توقف کرد، فقط یک ماشین بتن‌ریز میکسر کوچک بود!

شن‌های ریخته شده در اطراف پروژه آنقدر مانده و آفتاب خورده بودند که خارها از وسطش بیرون زده، قد کشیده و رشد کرده‌ بودند.

در حال و هوای غصه خوردن و عکس گرفتن بودم که آقای رجایی رئیس بسیج رسانه استان کرمان گفت: برویم کانکس، مدیران منتظر ما نمانده و جلسه را آغاز کرده‌اند.

جلسه پر سر و صدا و گفت و شنود بین مدیران و مسؤولان مربوطه بالا گرفته بود، نشستی که نمایندگان استانداری، شهرداری، راه و شهرسازی، بانک مسکن، بنیاد مستضعفان، برق شمال و … حضور داشتند.

هرگونه اخلال از طرف شهرداری در پروژه مسکن ملی را رد می‌کنم

در بدو ورودِ خبرنگاران نماینده شهرداری در حال صحبت بود، محمد منتظر شهردار منطقه یک هرگونه اخلال از طرف شهرداری در پروژه مسکن ملی را رد کرد و گفت: یک مورد بیاورند شهرداری کار را تعطیل کرده باشد، من خودم پاسخگو هستم.

وی با تاکید بر اینکه مستندات بیمه خود را بیاورید، مشکل پروانه حل می‌شود، عنوان کرد: صورت جلسه کنید تا ساعت ۱۸ عصر همین امروز پروانه را به شما تحویل می‌دهیم.

وی اضافه کرد: برای هر پروانه یک تعهد می‌خواهد که تاکنون انجام نشده است.

 به خاطر مردم تعهد می‌دهیم

محمد جواد اسماعیلی مدیرعامل شرکت آبادگران توسعه نیز در ادامه با تاکید بر اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، هم هزینه می‌کند و هم زمین خود را در اختیار گذاشته است، گفت: این کمی بی‌انصافی است که مقصرش جلوه دهید.

وی صدور پروانه را راهکار مشکلات خواند و تاکید کرد: مسؤولیت موضوع با ما نیست اما اگر قرار است با یک تعهد مشکل پروژه حل شود، ما این کار را به خاطر مردم انجام می‌دهیم.

اسماعیلی از مشکلات پیش روی مسکن ملی بلدالامین سخن به میان آورد و عنوان کرد: علاوه بر پول، مشکل پیمانکار هم داشتیم که تغییر کرده است.

مدیرعامل شرکت آبادگران توسعه اضافه کرد: پیمانکار جدید باید امید داشته باشد تا با توجه به آن بتواند کار کند.

اگر اصلاح قیمتی صورت نگیرد پروژه‌ها عملا متوقف می‌شوند

حافظی مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه هزینه توافقی برای ساخت پروژه‌های جدید است، تصریح کرد: اگر اصلاح قیمتی صورت نگیرد پروژه‌ها عملا متوقف می‌شوند.

وی ادامه داد: پیگیر آن هستیم تا بتوانیم کارفرمای پروژه جدید را قانع کنیم اما هنوز موافقتی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: توافق‌نامه راه و شهرسازی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که سال ۹۸ منعقد شده، پیگیری می‌شود.

با این وضعیت، پروژه تا پایان دولت سیزدهم جمع نمی‌شود

ارشادی نماینده راه‌وشهرسازی نیز در این جلسه گفت: دلخوری من از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) حرکت کند است، با این وضعیت، پروژه تا پایان دولت سیزدهم جمع نمی‌شود، باید فکر اساسی کرد.

وی از لزوم رفع ابهام در هزینه‌ها سخن به میان آورد و تاکید کرد: برخی ۹۰ میلیون هزینه کردند که طبق صحبت‌های امروز ۶۰ میلیون تومان برای تحکیم بستر هزینه شده است.

وی زمین مساکن بلدالامین را غیر مناسب خواند و با اشاره به اینکه باید برای استاندارد شدن آن کار و هزینه می‌کردیم، گفت: این زمین باغ پسته بوده و از داخل آن یک قنات عبور می‌کرده است، باید آن را طوری می‌بردیم که در سالهای آینده فرونشست نداشته باشد، کج هم نشود.

ضعف شدید مدیریتی عامل روزهای سخت متقاضیان بلدالامین

وی ضعف شدید مدیریتی را عامل این روزهای بلدالامین خواند و با تاکید بر اینکه خلق این اثر تابع مدیریت همه ما است، ابراز داشت: راه برون رفت از آن، این است که هر گذشته‌ای که بوده معادلات مالی را صفر کنید، در کنار ما بایستند، مابقی آن را با همکاری بانک مسکن حل می‌کنیم.

 ۳۶ میلیارد و ۹۰۰ ملیون تومان پیش پرداخت فعال کردیم

امید قاسم‌زاده معاون اجرایی بانک مسکن نیز در ادامه عنوان کرد: چند جلسه در بانک انجام شده و ما ۳۶ میلیارد و ۹۰۰ ملیون تومان پیش پرداخت فعال کردیم، قسط اول نیز آزاد شد تا پروژه به ده درصد پیشرفت برسد اما فاز یک و دو خیلی کار دارد و با برنامه‌ها همخوانی ندارد.

خودمان قطب تولید فولاد هستیم، چرا فولاد از خارج از استان تامین می شود؟!

وی با انتقاد شدید از تامین مواد اولیه از استان دیگر، کرمان را قطب تولید میلگرد خواند و تاکید کرد: ما در استان تولیدکننده فولاد هستیم می‌توانیم LC صادر کنیم چرا باید از خارج از استان میلگرد خریداری شود، دلم می‌سوزد که سرمایه استان اینطور از کرمان خارج می‌شود.

برای ساخت پروژه روزشمار تعیین کنید

امین رجایی رئیس بسیج رسانه استان کرمان نیز در ادامه، رسانه را طرف مردم خواند و با تاکید بر اینکه ما گوش شنوای مردم و صدای بلند آنها هستیم، گفت: پیگیری کنید و نتایج آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهید.

وی اضافه کرد: برای آرامش روانی مردمی که در حال ناامید شدن هستند، ساخت پروژه بلدالامین را زمان‌بندی کنید و در آن روزشمار بگذارید و طبق آن کار را جلو ببرید.

چرا پیمانکار قبلی را جریمه نمی‌کنید؟

یکی از متقاضیان مسکن ملی نیز در این جلسه از تاخیر پیمانکار قبلی انتقاد کرد و گفت: او تاخیر کرده و شما هم بدون اینکه جریمه‌اش کنید، رهایش کردید.

وی اضافه کرد: ما داریم ۶ میلیون تومان اجاره خانه می‌دهیم در حالی که حقوق دریافتی مان ۷ تا ۱۰ میلیون تومان است، می‌توانستیم در خانه‌های خودمان بنشینیم.

 پول‌های پرداختی متقاضیان در تحکیم بستر هزینه شده است

بعد از پایان نشست، محمد جواد اسماعیلی مدیرعامل شرکت آبادگران توسعه در پاسخ به سوالات خبرنگاران، گفت: کلیه هزینه‌های پروژه از متقاضی به حساب پیمانکار می‌رود و ما در این موضوع دخالتی نداریم.

وی اضافه کرد: پول‌های پرداختی متقاضیان در تحکیم بستر هزینه شده و هفته گذشته خودمان هم ۱۸ میلیارد تومان از منابع داخلی پرداخت کردیم.

اسماعیلی بار دیگر توپ را به زمین شهرداری انداخت و گفت: شهرداری ۲۴ ساعت کار را خواباند و اموال ما را هم جمع کرد و برد، ۲ هفته هم آنها را نگه داشت.

وی با تاکید بر اینکه هزینه آماده‌سازی را باید متقاضی پرداخت کند، بیان داشت: قرارداد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پابرجاست اما تعدیل صورت می‌گیرد و برای برخی به حدود ۸ میلیون تومان می‌رسد.

کار به مدعی‌العموم می‌کشد

بسیج رسانه برای بررسی بیشتر و همینطور وضعیت پیمانکاران قبلی، فردا به دیدار مدعی‌العموم می‌رود، در تلاش هستیم اطلاعات تکمیلی آن را در همین رسانه منتشر کنیم.

بارقه‌های امید در دل متقاضیان کرمانی مسکن ملی، بلدالامین جان تازه گرفت

به نظر می‌رسد با تغییر پیمانکار، پروژه بلدالامین جان تازه‌ای گرفته و متقاضیان مسکن ملی نیز به آینده امیدوارتر شده‌اند، باید دید این تغییر نگرش تا کجا ادامه دارد و آیا واحدهای مردم در زمان اعلام شده جدید در اختیارشان قرار می‌گیرد؟

نذیر کرمان کرمان/آمنه شهریارپناه: این روزها پروژه بلدالامین و خانه‌دار شدن ۴ هزار متقاضی مسکن ملی به یکی از مسائل مهم استان تبدیل شده و هرازگاهی خبری از آن روی خروجی سایت‌ها و فضای مجازی قرار می‌گیرد، برخی نگران شده و برخی هم با آن موجی ایجاد کرده و بنا به شرایط مطلوب خودشان، روی آن سوار می‌شوند و فضا را به سمت‌وسوی تشنج و احتمالا منافع پیدا و پنهان خود به پیش می‌برند.

اما پروژه عظیم بلدالامین کرمان خارج از هیاهوهای چند وقت اخیر، روی چه پله‌ای ایستاده است؟

برای پاسخ به این سوال ده روز بعد از حضور اتوبوس مطالبه‌گری استان و اعضای بسیج رسانه، به محل این پروژه رفتم.

آن روز در میان گفت‌وشنودها گره‌های مختلفی بیان و قول و قرارهایی برای باز کردن آن‌ها مطرح شد که قرار بود امروز و فردای همان روز حل و فصل شوند.

می‌خواهیم مردم را خوشحال کنیم

حالا بعد از ده روز دوباره در همان محل و در همان کانکس با پیمانکار جدید که روی فازهای ۱، ۲ و ۳ کار می‌کند، به گفت‌وگو نشستم، تغییرات کاملا مشهود بود و اولین جمله‌ای که به زبان آوردم هم حول همین محور یعنی تحول محسوس در روند اجرایی چرخید و آقای مسؤول در جواب گفت: بله! روز به روز بهتر می‌شود، می‌خواهیم مردم را خوشحال کنیم.

کم‌کم چند تن از متقاضیان مسکن ملی بلدالامین نیز به جمع ما اضافه شدند.

جواد سعیدی مدیرعامل شرکت مبنا بهینه‌سازان نیرو که فاز سوم همین پروژه را تا ۱۵٫۵ درصد پیشرفت، پیش برده و حالا دو ماهی هست فازهای یک و دو را هم به دست گرفته، ابتدا توضیحاتی پیرامون شرکت تحت مدیریت خودش بیان کرد و سپس با تاکید بر اینکه متقاضیان مثل خانواده‌های خودمان هستند و در تلاش هستیم تا در اسرع وقت کار را به اتمام برسانیم، اظهار داشت: سال گذشته فاز سوم را شروع کردیم و مشکل عمده ما تحکیم بستر بود.

وی اضافه کرد: همه می‌دانند که این زمین قبلا باغ پسته بوده ریشه‌های درختان عمق گرفته و تا چندین متر خاک را سست کرده بودند، علاوه بر این، وجود چندین رشته قنات کار را بسیار سخت کرد و ما را به سمت بسترسازی و تحکیم آن برد.

سازه ساختمان‌های بلدالامین مستحکم‌ترین و با کیفیت‌ترین سازه‌های ساختمانی کشور 

سعیدی با اشاره به اینکه ۶ ماه وقت گذاشتیم و ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان در دل زمین پول ریختیم تا مستحکم شود، بیان کرد: آن تلاش‌ها زیرِ زمین بود و معلوم نمی‌شد، کسی هم آنها را ندید، اما قطعا سودش را کسانی خواهند برد که در این واحدها زندگی می‌کنند.

وی به سازه بلدالامین پرداخت و با تاکید بر اینکه سازه ساختمان‌ها مقاوم و مستحکم بوده و مراحل ساخت این پروژه با نظارت ناظرین نظام مهندسی صورت می گیرد، تصریح کرد: تحکیم بستر فاز یک ۷۵ درصد، فاز دو ۸۵ درصد و فاز سه هم ۷۰ درصد پیش رفته و ظرف دو ماه آینده به پایان می‌رسد.

 کار و تحویل واحدها پلکانی است

مدیرعامل شرکت مبنا بهینه‌سازان نیرو اضافه کرد: کار را به صورت پلکانی انجام می‌دهیم و به همان صورت هم واحدها تحویل متقاضیان می‌شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس ساختار شکست تسهیلات، بانک نمی‌تواند در تحکیم بستر پرداختی داشته باشد، خاطرنشان کرد: بانک پس از ده درصد پیشرفت فیزیکی در اجرای سازه ساختمان‌ها، منابع خود را در اختیار پروژه قرار می‌دهد، لذا در تلاش هستیم کار را سرعت بخشیده و تا پایان شهریورماه فازهای یک و دو را تا ده درصد و حتی بیشتر برسانیم تا فشار روی متقاضیان نباشد، فاز سوم قبلا این میزان را رد کرده و اکنون به ۱۵٫۵ درصد رسیده است.

 تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی هنوز محقق نشده است

وی از تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی بانک به متقاضیان سخن گفت و ابراز داشت: با دستور رئیس‌جمهور این رقم تا ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره) نیز درخواست افزایش مبلغ تسهیلات پروژه‌های کرمان را به بانک داده اما تاکنون مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان محقق نشده است.

مدیرعامل شرکت مبنا بهینه‌سازان نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به کیفیت واحدهای مسکن ملی بلدالامین اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین پروژه‌های ستاد اجرائی دارد در کرمان ساخته می‌شود، نظام مهندسی حضور قوی داشته و شرکت گارنو به عنوان طراح و ناظر حقوقی پروژه نیز برای هر فاز دو مهندس ناظر مقیم گذاشته است، داریم از بهترین برند این شهر و بالاترین کیفیت، بتن تهیه می‌کنیم، موضوعی که علاوه بر استحکام به کار هم سرعت می‌بخشد.

 بلدالامین هم در سرعت و هم در کیفیت پروژه متفاوتی خواهد شد

سعیدی اضافه کرد: برای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان ها هم از بهترین برند استفاده خواهیم کرد، به متقاضیان قول می‌دهم، بلدالامین هم در سرعت و هم در کیفیت پروژه متفاوتی باشد.

وی ادامه داد: روزانه در پروژه مسکن بلدالامین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر مشغول به کار هستند که قابل افزایش است.

وی گفت: ماهیانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان گردش نقدینگی در ۳ فاز داریم، تسهیلات بانکی در دو فاز تاکنون اجرائی نشده اما ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره) و شرکت توسعه‌گران عمران ستاد از بودجه خودشان و از منابع داخلی خودشان به پروژه پول تزریق کرده‌اند، تا فازهای یک و دو نیز با تامین منابع و سرعت به پیشرفت فاز سه برسند.

مدیرعامل شرکت مبنا بهینه‌سازان از مصرف ۱۱ هزار تن میلگرد در ۳ فازِ این پروژه سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: تاکنون ۴ هزار تن میلگرد تامین شده و ۵۰۰ تن دیگر هم تا چند روز آینده به کرمان می‌رسد.

 چرا مجموعه مدیران استان از خرید میلگرد از کرمان حمایت نمی‌کنند؟

سعیدی با تاکید بر اینکه ورود میلگرد از خارج از استان هم هزینه بیشتری دارد، هم کار را به تاخیر می‌اندازد و هم پول را از استان کرمان خارج می‌کند، تاکید کرد: کرمانی‌ها ۴ کارخانه بزرگ دارند و قطب تولید میلگرد کشور هستند، جای تعجب و تاسف است که چرا مجموعه مدیران استان از خرید میلگرد از کرمان حمایت نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: مثلا با یک میلیارد تومان می‌توانیم ۴۰ تن میلگرد از استان دیگر بیاوریم و هزینه واسطه و حمل‌و‌نقل را هم بدهیم، اما در کرمان با حذف واسطه و حمل‌ونقل، می‌توانیم ۵۵ تن میلگرد بخریم.

مدیرعامل شرکت مبنا بهینه‌سازان با تاکید بر اینکه ما برای پروژه ملی، کمک ملی می‌خواهیم که قطعا به نفع کرمان و مردم آن است، گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان به ما کمک جدی کنند، فیش‌های انشعابات آب، برق و گاز این پروژه‌ها را بدهند تا در اسرع وقت پرداخت و طراحی و عملیات اجرایی انشعابات آغاز شود.

وی اضافه کرد: البته شهرداری قول داده تا هفته آینده موضوع پروانه‌های ساختمانی را تکمیل کند اما ما انشعابات کارگاهی هم لازم داریم و باید در واگذاری آب و برق‌ مورد نیاز احداث پروژه نیز مساعدت لازم از سوی ادارات مربوطه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: نباید طوری پیش برود که این پروژه‌ها آب مورد نیاز خود را از بیرون بخرند، کاری که داریم در شرایط کنونی انجام می‌دهیم نوعی جهاد است و می‌طلبد امروز برای کم کردن فشار اقتصادی بر مردم، همه در کنار هم باشیم.

 رکورد ساخت‌وساز ماهیانه را در کرمان می‌شکنیم

سعیدی از پیشرفت فوق‌العاده کار در کرمان سخن به میان آورد و با تاکید بر اینکه دو ماه پیش فازهای یک و دو ۲٫۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، ابراز کرد: دو ماه پیش مجموعه ما کار را در فاز ۱ و ۲ به دست گرفت و حالا پیشرفت به ۷٫۵ درصد رسیده که شروع بسیار خوبی است.

وی اضافه کرد: می‌خواهیم تا پایان شهریورماه آن را به ۱۲.۵ درصد برسانیم که جابه‌جایی یک رکورد است، رکورد پیشرفتِ کار در یک ماه با ۴ درصد در دست اصفهانی‌هاست که در تلاش هستیم با ۵ درصد آن را شکسته و به کرمان بیاوریم.

نرخ جدید در شورای مسکن اعلام می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تغییر هزینه ساخت و تعیین آن از طرف مجموعه مدیریتی استان سخن به میان آورد و تصریح کرد: قرار است در شورای مسکن استان نرخ جدیدِ هزینه ساخت اعلام شود.

واحدهای نمونه را اسفندماه سال جاری ارائه می‌دهیم

مدیرعامل شرکت مبنا بهینه‌سازان از آمادگی این شرکت برای تحویل واحدهای نمونه در اسفندماه سال جاری سخن به میان آورد و عنوان کرد: اگر زیرساخت‌های استانی فراهم باشد ما اسفندماه واحدهای نمونه را تحویل می‌دهیم، این واحدها یک بلوک و از فاز سوم هستند، با این اتفاق متقاضیان می‌توانند با فضای واحدهای خود آشنا شده و برای اعمال سلیقه در آن‌ها آماده شوند.

وی تصریح کرد: برخی زیرساخت‌ها مانند برق، آب، گاز و تلفن ممکن است یک تا دو سال طول بکشد و مجموعه استان باید از همین حالا به فکر آن باشد.

به گزارش فارس: به نظر می‌رسد با تغییر پیمانکار، پروژه بلدالامین جان تازه‌ای گرفته و متقاضیان مسکن ملی نیز به آینده امیدوارتر شده‌اند، حساسیت مجموعه استان و تغییر نگاه و نگرش آنها، آرامش را به متقاضیان و سازندگان پروژه مسکن ملی برگردانده و آینده به سمت روشن‌تری می‌رود.

حالا باید دید این تغییر نگرش تا کجا ادامه دارد و آیا واحدهای مردم در زمان اعلام شده جدید در اختیارشان قرار می‌گیرد؟ نذیر کرمان در تلاش است اخبار و گزارش‌های نو به نو را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

«بلدالامینِ کرمان» از رکود تا رکورد

نذیر کرمان کرمان – آمنه شهریارپناه: پروژه بزرگ مسکن ملی و خانه‌دار شدن حدود ۴ هزار متقاضی در بلدالامین مدتی است که در کرمان سر و صدای زیادی به پا کرده و روی خط خبری رسانه‌های محلی قرار گرفته است.

یکی از مسائل مهم و بحث‌برانگیز آن، طولانی شدن روند ماجرا بود که نذیر کرمان در تیرماه سال جاری در گفت‌و‌گو با یکی از متقاضیان به ماجرای آن ورود و حساسیت کار را به متولیان امر گوشزد کرد.

در همین راستا بیست‌ویکم مردادماه بسیج رسانه، اتوبوس مطالبه‌گری خود را راه انداخت و جمعی از خبرنگاران را سر پروژه برد، روزی که مسؤولان مربوطه دور میز نشسته و به بررسی ماجرا پرداختند، مشکلات ریز و درشت را روی میز ریختند و خبر از تغییر پیمانکار دادند.

 ده روز بعد بار دیگر نذیر کرمان به محل پروژه رفت تا قول و قرارهای مدیرانی را پی بگیرد که مقرر شده بود امروز و فردای همان روز مشکلات را حل‌وفصل کنند.

در کانکس پروژه و در حضور متقاضیان، با پیمانکار در موضوعات مختلف گفت‌وگو کردیم، مشکلات زیاد اما چیزی که توجهات را به خودش جلب کرد، امید به روزهای پیش رو بود.

حالا بعد از گذشت چند ماه به منظور شرکت در نشست خبری مدیرکل ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره) باز هم به سمت پروژه رفتم، نشستی که موضوعات مختلفی مطرح و آخرین وضعیت پروژه تشریح شد، اما باز هم فحوای کلام محمدعلی روح‌اللهی همان امیدی بود که بارقه‌های آن از دو ماه قبل شکل گرفت و در جان متقاضیان ریخته شد.

تشریح آخرین وضعیت پروژه ۴ هزار واحدی بلدالامین

مدیرکل ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره) همه پیشرفت کنونی مجموعه مسکن ملی بلدالامین را طی همین سه ماه گذشته خواند و گفت: در این پلاک ثبتیِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که ۶۴ هکتار مساحت دارد، قرار است در ۸ فاز، ۴ هزار واحد ساخته شود.

وی با تقدیر از دست‌اندرکاران کنونی پروژه مسکن ملی، رسانه‌ها را در تحول اخیر ساخت‌وساز در بلدالامین و مطالبه آنها را موثر دانست و گفت: همه اتفاقات دست به دست هم داد تا پیشرفت قابل توجهی در سه ماه گذشته داشته باشیم.

 ستاد اجرائی در کرمان همت بزرگی کرد

 روح‌اللهی به تعهد ستاد اجرایی فرمان حضرت ‌امام در ساخت ۵۰ هزار خانه در کل کشور سخن به میان آورد و عنوان کرد: در کرمان ۶۴ هکتار در اختیار این طرح گذاشتیم که همت بزرگی در کل کشور بود.

وی به تغییر کاربری در این زمین پرداخت و با بیان اینکه در پروژه ۴ هزار واحدی بلدالامین تمامی سرانه‌ها از جمله مذهبی، آموزشی، بهداشتی، فضای سبز و غیره دیده شده است، گفت: بلدالامین مشکلاتی داشت اما برای خانه‌دار شدن ۴ هزار خانوار آماده است.

دلیل تاخیر در اجرای پروژه چه بود؟

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) استان کرمان، علت تاخیر در پیشرفت پروژه را توضیح داد و گفت: بلدالامین در سال ۹۸ کلید خورد که به موضوع کرونا خوردیم، یکی از دلایل تاخیر، به همزمانی با این ویروس کشنده بر می‌گردد، بخشی از آن تحکیم بستر بود، مهندسی زیربنایی و رعایت استانداردهای سازمان نظام مهندسی و استحکام‌بخشی زمین کشاورزی و تبدیل آن به محلی مناسب برای خانه‌سازی باعث شد، پروژه به تاخیر بیفتد.

وی اضافه کرد: اولین قراردادی که سال ۹۸ بستیم، برای هر متر مربع ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود، اگر روز شمار جلو بیاییم و افزایش قیمت‌ها را بررسی کنیم، می‌بینیم که این افزایش، پیمانکار را به درد سر انداخته‌اند، پس این نوسان قیمت‌ها هم دلیلی برای این تاخیر است.

 پروانه‌های ساختمانی را گرفتیم

 روح‌اللهی از صدور پروانه‌های ساختمانی توسط شهرداری سخن گفت و تصریح کرد: حدود یک‌هزار و ۴۳۰ پروانه صادر شده و بقیه آن نیز صادر می‌شود.

 تحویل واحدها ۲۴ ماهه است

وی از بازه زمانی ۲۴ ماهه برای تحویل واحدها خبر داد و عنوان کرد: با توجه ه برخی مسائل ممکن است این زمان اندکی کمتر یا بیشتر شود.

مسؤولان استان بیشتر همت کنند

وی عنوان کرد: استاندار کرمان در جلسات شورای مسکن به متولیان آب، برق و گاز تاکید کرده‌اند، زیرساخت‌های این پروژه را به موقع انجام دهند.

 مصالح پایِ کار می‌خواهیم

روح‌اللهی خاطرنشان کرد: پروژه بلدالامین نیاز اساسی به میلگرد دارد، کرمان در این زمینه استان غنی است اما به بلدالامین سخت گذشت، با فولاد بردسیر و فولاد سیرجان قرارداد داریم، اگر پای کار بیایند پیشرفت کار زمان کمتری خواهد داشت، درباره بتن هم همینطور، اگر معادن شن و ماسه پای کار بیایند کار به سرعت پیش می رود‌.

وی اضافه کرد: مهمترین چیزی که اکنون نیاز داریم، مصالح پایِ کار است که با یک قیمت ارزان‌تر اتفاق بیفتد استاندار و مدیرکل صنعت و معدن می‌توانند کنار ما باشند تا مشکل سیمان، شن بلوک و میلگرد حل و مردم زودتر به خانه‌های خود برسند.

 تکمیل فازهای ۴ تا ۸ اما و اگر دارد …

وی به واحد‌های فازهای ۴ به بعد پرداخت و با تاکید براینکه تعیین و تکلیف آنها اما و اگر دارد، عنوان کرد: قیمت وزارت راه‌وشهرسازی باید معقول باشد، پیمانکار از هر جای کشور به کرمان می‌آید، فکر سود خود را می‌کند، مهمترین چیزی که در پیشرفت این پروژه اهمیت دارد، اصلاح قیمت‌ها است، اگر اتفاق بیفتد، فازهای ۴ تا ۸ هم تکمیل می‌شود.

بلدالامین رکورد شکست

وی از بتن‌ریزی ۶۰۰ مترمربعی در مجموعه بلدالامین در یک روز خبر داد و با تاکید بر اینکه این امر در کشور بی‌سابقه و یک رکورد به حساب می‌آید، گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) وقتی پای کار می‌آید، نظارت صد درصدی دارد و سعی می‌کند حساسیت خاص و ویژه داشته باشد.

روح‌اللهی ادامه داد: یکی از حساست‌های ما و شرکت توسعه و عمران، در بحث تحکیمی بود که باید در تک تک واحدها حفظ می‌شد، بتن‌ریزی که برای آزمایش برده بودند، مقاومتش جواب نداد، سریعا فونداسیون را از بین بردند و بتن جدید ریختند و ۶۰۰ متر مکعب را پوشش دادند.

 از درصد پیشرفت چه خبر؟

 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) استان کرمان، به درصد پیشرفت فازها اشاره و اذعان کرد: فاز اول ده درصد، فاز دوم که قرارداد آن به زودی نهایی می‌شود، ۱۲ درصد و فاز سوم هم ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

قول می‌دهم …

وی اضافه کرد: اگر مصالح پای کار به ما برسد، قول می‌دهم در ۵ ماه پایانی سال یک حرکت فوق‌العاده را در بلدالامین رقم بزنیم.

به گزارش فارس: حدود دو ماه قبل، فازهای یک و دو که کار در آنها تازه آغاز شده بود، حالا به ۱۰ و  ۱۲ درصد پیشرفت و فاز سوم نیز که ۱۵ درصد پیشرفت داشت به حدود ۲۰ درصد رسیده است، اتفاقی امید بخش که امیدواریم این روند رو به رشد به خوشحالی مردم و متقاضیان این پروژه منتهی شود.

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب





فارس من| درخواست رسیدگی به عدم پیشرفت پروژه مسکن بلدالامین کرمان، تشریح آخرین وضعیت پروژه

منبع: فــارس
? فارس من| درخواست رسیدگی به عدم پیشرفت پروژه مسکن بلدالامین کرمان، تشریح آخرین وضعیت پروژه