«علوم پایه» یک اصل اساسی برای پیشرفت در علوم کاربردی است/ افزایش ۱.۸ سهم آموزش رشته ریاضی فیزیک بعد از ۹ سال در کشور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای پیشرفت در زمینه علوم کاربردی باید به علوم پایه به‌عنوان یک اصل و اساس توجه کنیم، گفت: ضروری‌ست مشاوران و معلمان و سرگروه‌های آموزشی زمینه ترغیب و تشویق دانش آموزان به علوم پایه و به‌ویژه در رشته ریاضی فیزیک را فراهم کنند.  به گزارش […]


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای پیشرفت در زمینه علوم کاربردی باید به علوم پایه به‌عنوان یک اصل و اساس توجه کنیم، گفت: ضروری‌ست مشاوران و معلمان و سرگروه‌های آموزشی زمینه ترغیب و تشویق دانش آموزان به علوم پایه و به‌ویژه در رشته ریاضی فیزیک را فراهم کنند.

 به گزارش فت فتو از کرمان، محمدمهدی کاظمی امروز در همایش ملی کیفیت‌بخشی به آموزش علوم پایه در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیر اظهار داشت: با هدف پیشرفت پایدار در جوامع، توجه به علم و فناوری همیشه مورد تاکید دین اسلام است و این نهضت از زمان امام سجاد(ع) شروع تا زمان امام باقرالعلوم(ع) ادامه یافت و دانشمندانی در این دوره تربیت شدند و برگرفته از این مکتب هستند.

وی با اشاره به اینکه جدی‌ترین مدافع توجه به علم و فناوری در کشور مقام معظم رهبری هستند، تصریح کرد: پایه و بنای همه پیشرفت‌ها، علوم پایه است و به‌صورت موضوعی در عرصه‌های مختلف ارتقا یافته و رشد داشته و تاثیر آن را در زندگی خود حس می‌کنیم.

کاظمی بیان داشت: برای پیشرفت در زمینه علوم کاربردی باید به علوم پایه به‌عنوان یک اصل و اساس توجه کنیم ،اما آنچه مهم است، رویکرد اخلاق‌مداری در علوم پایه است.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: در دهه ۸۰ مقام معظم رهبری برجنبش نرم افزاری تاکید کردند اما آن گونه که باید خوب در این زمینه عمل نکردیم و مدرک‌گرایی و رویکرد حافظه‌محوری تحت تاثیر فضای کنکور را مد نظر قرار داده بودیم.

 کاظمی تاکید کرد: قطعا مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصتی فراهم می‌کند زمینه حذف کنکور یا کاهش ضریب کنکور را داشته باشیم، از سوی دیگر اگر قرار است در زمینه علوم پایه پیشرفت کنیم راهی نداریم جز اینکه آموزش و پرورش به این موضوع بپردازد.

 وی عنوان کرد: الفبای پیشرفت جامعه این است که پیشرفت را به دانش آموزان یاد دهیم و این مسأله با حافظه‌محوری در تناقض است. نسل جوان ما باید با علم و فناوری بیشتر آشنا شود.

کاظمی اضافه کرد: از دیگر چالش‌های این حوزه می‌توان به برنامه درسی توجه کرد که لزوما بحث محتوا نیست بلکه روش‌ها، ابزارها و شیوه‌های ارزش‌یابی هم مهم است.

 کاظمی با اشاره به اینکه ماباید سعی کنیم به ارزش‌یابی گروهی دست یابیم زیرا ارزش‌یابی گروهی زمینه یادگیری بهتر دانش آموزان را فراهم می‌کند، گفت: کسب شایستگی به این معنی‌ست که از حافظه‌محوری پرهیز کنیم و باید به روزی برسیم که کتاب درسی را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و آنها را مورد ارزش‌یابی قرار دهیم و‌امروز این رویکرد در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای روی داده است.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ضروری‌ست مشاوران و معلمان و سرگروه‌های آموزشی زمینه ترغیب و تشویق دانش آموزان به علوم پایه و به‌ویژه در رشته ریاضی فیزیک را فراهم کنند.

کاظمی ادامه داد: در سال تحصیلی جاری به‌همت همه همکاران در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها سهم آموزش رشته ریاضی فیزیک بعد از ۹ سال کاهشی، بیش از ۱.۸ درصد افزایش پیدا کرد

 پایان پیام/۸۰۰۱۸/ب





«علوم پایه» یک اصل اساسی برای پیشرفت در علوم کاربردی است/ افزایش ۱.۸ سهم آموزش رشته ریاضی فیزیک بعد از ۹ سال در کشور

منبع: فــارس
? «علوم پایه» یک اصل اساسی برای پیشرفت در علوم کاربردی است/ افزایش ۱.۸ سهم آموزش رشته ریاضی فیزیک بعد از ۹ سال در کشور