عقب‌ماندگی کرمان در توسعه فیبر نوری/مدیرکل ارتباطات: نباید مثل گذشته دست‌دست کنیم

کرمان- فت فتو- استان کرمان نه تنها در ارتباطات موبایلی بلکه در توسعه زیرساخت‌هایی مثل فیبر نوری نیز وضع خوبی ندارد و این درحالی است که متولیان «ناهماهنگی‌های گسترده» و نیز «پیگیری نکردن» را از جمله مهمترین علت‌های آن بر می‌شمارند و تاکید دارند که دیگر نباید دست دست کرد. به گزارش فت فتو پوشش […]

کرمان- فت فتو- استان کرمان نه تنها در ارتباطات موبایلی بلکه در توسعه زیرساخت‌هایی مثل فیبر نوری نیز وضع خوبی ندارد و این درحالی است که متولیان «ناهماهنگی‌های گسترده» و نیز «پیگیری نکردن» را از جمله مهمترین علت‌های آن بر می‌شمارند و تاکید دارند که دیگر نباید دست دست کرد.

به گزارش فت فتو پوشش حداقلی فیبر نوری در کرمان درحالی است که عده‌ای آن را به نبود هماهنگی‌های داخل استانی ربط می‌دهند، هماهنگی‌هایی که نبودشان دست خیلی‌ها را از داشتن اینترنت بهتر کوتاه کرده است.

بگذریم که بسیاری از نقاط استان کرمان بویژه در روستاها و حتی در برخی شهرها از پوشش مناسب تلفن و اینترنت سیار بی بهره اند اما اینکه چرا در توسعه فیبرنوری که این روزها کسب و کارهای خانگی و سایر الزامات بسیار به آن نیازمند است توسعه مدنظر را شاهد نبوده ایم و آنطور که از برخی شنیده ها حاکیست برخی اپراتورهای موبایل میلی برای ورود به آن پیدا نکرده اند، پرسش های مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود.

مسئولان ارتباطات استان می گویند که در این زمینه شهرداری باید همکاری کند و کار هم به گونه ای است که شهرداری نه تنها نیاز به هزینه کرد ندارد بلکه با توسعه فیبرنوری وضعیت بهره مندی شهرداری و سایر نهادها در حوزه دوربین های ترافیک و … نیز بسیار ارتقا می یابد.

براساس گزارش ها فیبر در شهرهایی مانند رشت، قم، یزد و کرج که موافقت و همراهی شهرداری را در اجرای طرح داشته با سرعت در حال انجام است و براساس اعلام منابع متولی تا پایان امسال به پوشش بالای ۹۰ درصد خواهند رسید که این یعنی فراهم کردن زیرساخت برای توسعه و رشد اقتصاد دیجیتال در آن شهرها و کرمان هم می تواند در این زمینه پیشگام باشد.

بررسی قراردادهای مربوط به توسعه فیبر نوری در این کلانشهرهای کشور نیز حاکیست که چندان ردپایی از اپراتورهای تلفن همراه مشاهده نمی شود و کارها بیشتر با تعامل بخش خصوصی در حال انجام است.

مسئولان متولی می گویند که برای تحقق این مهم در صورتی که نهادهای متولی مثل شهرداری در کرمان و دیگر شهرهای استان پای کار بیایند با اتکا به ظرفیت بخش خصوصی می توان توسعه مدنظر را محقق کرد.

برنامه مهم دولت و سهم استان کرمان

راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور آن هم در مدت زمان سه سال یکی از مهمترین برنامه‌های عنوان شده دولت سیزدهم است؛ برنامه‌ای که تاکنون ۹ درصد آن یعنی یک میلیون و ۴۲۶ هزارو ۴۵۲ مورد محقق شده و مابقی مانده است.

از اسفند سال ۹۹ که نصب پورت‌های فیبر نوری برای توسعه زیرساخت‌های اینترنت و افزایش پوشش و سرعت اینترنت‌های خانگی و کسب و کار در کشور جدی شد  به گفته آمار برخط پروژه ملی «فیبرنوری منازل و کسب و کارها» تا مرداد ۱۴۰۱ روند گسترش ایجاد این فیبرها روز به روز زیادتر بود به طوری که از نصب ۶۸۴ هزارو ۳۶۰ مورد پورت فیبر نوری در مرداد ۱۴۰۰ به نصب یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۴۱ مورد در مرداد ۱۴۰۱ رسیدیم.

اما با همه‌ این اتفاقات امیدوارکننده در عرصه ارتباطات کشور مناطق بسیاری از کشورمان از جمله کرمان سطح پایینی از پوشش فیبر نوری را همچنان تجربه می‌کنند و به گفته آمار تنها وضعیت تهران با نصب ۵۰۶ هزارو ۱۰۵ مورد کمی بهتر از سایر مناطق کشور ارزیابی می‌شود و بقیه استان‌ها  کم و زیاد بین یکهزارو ۶۳۲ مورد تا ۱۲۷ هزارو ۷۵۰ مورد نصب پورت فیبر نوری متغیر هستند.

براساس گزارش ها در کل استان کرمان هم از سال ۹۹ تاکنون تنها ۱۰ هزارو ۵۸۲ مورد پورت فیبر نوری نصب شده و چهار هزارو  ۴۰۹ سرویس گیرنده از خدمات این پوشش اینترنتی استفاده می‌کنند؛ خدماتی که باتوجه به تاثیر مستقیمی که بر سطح زندگی افراد وسیعی از جامعه می‌گذارد میزانش کم است و باید دید علت چیست؟

عقب‌ماندگی کرمان در توسعه فیبر نوری/مدیرکل ارتباطات: نباید مثل گذشته دست‌دست کنیم

جزییات طرح و مزایای فیبرنوری

قبل از اینکه علت پوشش حداقلی فیبر نوری را در کرمان بررسی کنیم بهتر است کمی هم از جزییات فیبر نوری بدانیم در واقع (Fiber To The x) FTTx، یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمامی یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد.

یکی از روش‌های ارائه فیبر نوری در اختیار کاربران FTTH است در این روش کابل‌کشی فیبر نوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌کند و به عبارت دیگر فیبر نوری در تمامی مسیر از مخابرات تا داخل منزل جایگزین کابل مسی می‌شود.

FTTB و FTTC روش‌های دیگر ارئه فیبر نوری به مخاطبان است که عمومیت کمتری نسبت به FTTH دارند از این رو در این گزارش هرجا که از فیبر نوری صحبت می‌کنیم منظورمان FTTX است.

آنطور که کارشناسان می‌گویند و از مقاله‌های علمی متعدد هم نتیجه‌گیری می‌شود فیبر نوری به صورت کلی مزایایی مانند ایجاد زیرساختی برای آینده، بهبود کیفیت دسترسی به اینترنت، اشتغال‌زایی، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، ایجاد خدمات جدید، کاهش شکاف دیجیتالی، بهبود شرایط زیست‌محیطی، کاهش ترافیک در شبکه ارتباطات سیار، افزایش کیفیت آن و افزایش سرعت دسترسی به اینترنت دارد؛ مزایایی که از ۲۰ سال پیش توانسته انقلابی در اینترنت‌های خانگی و کسب و کار ایجاد کند اما همچنان گام‌های نخستین خود را در کشورمان طی می‌کند.

فناوری فرسوده باید با فیبر نوری تغییر کند

عقب‌ماندگی کرمان در توسعه فیبر نوری/مدیرکل ارتباطات: نباید مثل گذشته دست‌دست کنیم

کارشناس ارتباطات مخابراتی در گفت‌وگو با خبرنگار فت فتو افزود: تلفن ثابت در کل کشور براساس شبکه مسی دیده شده و طراحی این شبکه برای ۵۰ سال پیش است؛ اکنون این شبکه کابلی که وجود دارد کاملا فرسوده و فناوری آن هم عقب‌مانده است.

جمال جاودان با اشاره به اینکه شبکه کابلی ایجاد شده در ۵۰ سال پیش تنها برای مکالمات (voice) بوده  ادامه داد: هم اینک نیاز مبرمی به اینترنت و پهنای باند بالا وجود دارد و مستلزم این است که شبکه فیبر نوری از مرکز تا خانه مشترک فیبر شود و بتوانیم روی این شبکه، پهنای باند بالایی را به مشترکمان انتقال دهیم.

کاهش فشار شبکه سیار و دیگر مزایا

وی با اشاره به اینکه فیبر نوری زیرساخت اصلی برای پهنای باند بالا برای مشترکان، زیر ساخت “وی او دی”(VOD) و زیرساخت توسعه تلفن ثابت است، تاکید کرد: اینک چون پهنای باند اینترنت در شبکه ثابت پایین است فشار بالایی روی شبکه سیار وارد می‌شود که در صورت اجرای شبکه فیبر این ترافیک کاسته خواهد شد.

کارشناس ارتباطات مخابراتی با اشاره به اینکه در شبکه سیار با بالا رفتن ترافیک محدوده پوشش اینترنت نیز کوچک می‌شود تصریح کرد: اینک به دلیل تحریم‌ها نیز مشکلات بسیاری در توسعه شبکه سیار داریم به همین دلیل پوشش فیبر نوری زیرساختی برای آینده خواهد بود.

وی  با اشاره به اینکه با توسعه فیبر انتقال هر پهنای باندی ممکن است خاطرنشان کرد: بهبود کیفیت دسترسی مشترک، اشتغال‌زایی(کسب و کارهای اینترنتی)، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، ایجاد خدمات جدید که بر روی بستر پهنای باند  بالا امکان واگذاری دارد، کاهش  شکاف دیجیتالی، کاهش ترافیک ارتباطات سیار، افزایش کیفیت شبکه سیار و  افزایش سرعت دسترسی از دیگر مزایای توسعه فیبر نوری است.

ورود شهرداری ‌تسهیل‌کننده اجرای پروژه فیبر نوری

عقب‌ماندگی کرمان در توسعه فیبر نوری/مدیرکل ارتباطات: نباید مثل گذشته دست‌دست کنیم

جاودان با اشاره به اینکه توسعه شبکه فیبر نوری سرمایه‌گذاری بسیار بالایی می‌خواهد که خوشبختانه وزارت ارتباطات در این زمینه ورود پیدا کرده است، گفت: شهرداری‌ها باید ارتباطات خیلی خوبی با وزارت ارتباطات برای توسعه فیبر نوری داشته باشند.

وی با اشاره به نقش شهرداری‌ها در توسعه فیبر نوری افزود: ما مجبوریم در کل کوچه‌ها و خیابان‌های شهر مجدد حفاری انجام دهیم در واقع حفاری در سطح مقطعی با عرض ۱۰ سانتیمتر و عمق ۴۰ سانتیمتر  که در آن فیبر خوابانده و روی سطح آن پوشانده می‌شود.

کارشناس ارتباطات مخابراتی با اشاره به اینکه توسعه شبکه فیبر نوری زیرساختی برای شهر هوشمند هم خواهد بود ادامه داد: در واقع این شبکه تمام امکاناتی که شهرداری برای توسعه شهر هوشمند می‌خواهد را در اختیارش می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه تعامل میان شهرداری و وزارت ارتباطات باید در توسعه فیبر نوری ایجاد شود، گفت: بستر و خیابان‌ها  در مالکیت شهرداری هستند  و شهرداری باید مجوز حفاری بدهد.

شهر کرمان اولویت نخست توسعه فیبر نوری در استان

عقب‌ماندگی کرمان در توسعه فیبر نوری/مدیرکل ارتباطات: نباید مثل گذشته دست‌دست کنیم

کارشناس ارتباطات مخابراتی با اشاره به اینکه طبیعتا فاز اول پروژه توسعه فیبر نوری فعلا در شهر کرمان خواهد بود، ادامه داد:  بعد از شهر کرمان اولویت های بعدی شهرهای بزرگتر مانند رفسنجان و سیرجان در این مسیر قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر اینکه فعلا در کشور تهران و قم وضعیت بهتری در پروژه توسعه فیبر نوری دارند، اظهارداشت: این فناوری حدود ۲۰ سال پیش در دنیا شناخته و مورد استفاده واقع شده است.

نیاز به تبیین عمومی

جاودان بیان کرد: باید برای توسعه فیبر نوری تبیین عمومی برای مردم هم انجام شود و مردم بدانند که این حفاری که برای این موضوع اگر انجام شود چه مزیت‌های برایشان به دنبال خواهد داشت.

۹ اپراتور پای کاری اجرای پروژه فیبر نوری

عقب‌ماندگی کرمان در توسعه فیبر نوری/مدیرکل ارتباطات: نباید مثل گذشته دست‌دست کنیم

وی ادامه داد: در روز جهانی ارتباطات امسال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۹ اپراتور به منظور اجرای پروژه فیبر نوری در  ۹ شهر قرارداد امضا کرد و فاز اول این پروژه در هفته دولت  در ۲ شهر یزد و رشت افتتاح شد.

بی‌میل برخی اپراتورها برای توسعه فیبرنوری

کارشناس ارتباطات مخابراتی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی اقدام به انجام توسعه فیبر نوری می‌کنند که مجوز ارتباطات ثابت داشته باشند افزود: آنطور که مشخص شده به برخی اپراتورها پیشنهاد اجرای این طرح پوشش فیبر نوری داده شده که آنها تمایلی برای اجرا نشان نداده اند اما اینطور نیست که همه آنها بی میل باشند و باید منتظر ماند که کدام ها پای کار می آیند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار فیبر نوری که در کرمان تاکنون نصب شده تنها توسط مخابرات بوده گفت: هنوز هیچ اپراتور دیگری در کرمان فیبر نوری ارائه نداده است.

دسترسی به اینترنت بهتر و با کیفیت‌تر در صورت وجود فیبر نوری

عقب‌ماندگی کرمان در توسعه فیبر نوری/مدیرکل ارتباطات: نباید مثل گذشته دست‌دست کنیم
ساجدی فر سمت چپ

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کرمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فت فتو با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات سال‌ها به دنبال اجرای پروژه فیبر نوری بوده است افزود: در کشورهای توسعه یافته بیشتر استفاده‌ اینترنت در ادارات، منازل و کسب و کارها توسط فیبر انجام می‌شود زیرا این فیبر کیفیت و سرعت چندین هزار برابری نسبت به سرعت اینترنت موبایل دارد.

حسین ساجدی‌فر با اشاره به اینکه توسعه فیبر نوری باعث می‌شود مردم کمتر از اینترنت موبایلی و سیار استفاده کنند ادامه داد: چند ماهی است که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پوشش ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری توسط ۹ اپراتور در سراسر کشور آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه در موضوع اینترنت موبایلی و سیار مشکلات بسیاری در بحث پوشش‌دهی و کیفیت اینترنت بویژه در روستاها وجود دارد، توضیح داد: در حوزه اینترنت موبایلی متاسفانه سال‌ها بنا به دلایلی کارهای خوبی انجام نشده و ناهماهنگی‌های گسترده و عدم پیگیری‌ها وضعیت کنونی را رقم زده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کرمان ادامه داد: اگر تعلل و دست دست کنیم در بحث فیبر نوری باز عقب می مانیم؛ در این شرایط همچنان وضعیتمان نابسامان باقی خواهد ماند، بنابراین ما چاره‌ای جز گسترش سریع فیبر نوری در استان نداریم.

توسعه فیبر نوری در کرمان تنها نیازمند هماهنگی‌های استانی

عقب‌ماندگی کرمان در توسعه فیبر نوری/مدیرکل ارتباطات: نباید مثل گذشته دست‌دست کنیم

وی با اشاره به اینکه هماهنگی‌ها برای توسعه‌ فیبر نوری استان کرمان در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده و در  تامین نقدینگی هیچ مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: برای شروع کار فقط باید یک هماهنگی در بحث استان شکل گیرد.

ساجدی‌فر با اشاره به اینکه در زمینه توسعه فیبر نوری نباید تعارفی با کسی داشته باشیم و عده‌ای بخواهند سنگ‌‍اندازی کنند، گفت: توسعه فیبر نوری با کسب و کارهای مردم  و کیفیت زندگی آنان مستقیما در ارتباط است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کرمان با اشاره به اینکه گام اول توسعه فیبر نوری تفاهم با نهادهای مختلف است، ادامه داد: اگر  همین امروز تفاهم در استان نوشته شود در مدت زمان کمتر از یکسال این توسعه فیبر نوری در منطقه اتفاق خواهد افتاد.

نقش مهم شهرداری عقب‌ماندگی کرمان در توسعه فیبر نوری/مدیرکل ارتباطات: نباید مثل گذشته دست‌دست کنیم

وی با اشاره به اینکه در صورت تحقق فیبر نوری دسترسی به اینترنت بالای ۹۰۰ گیک تا یک ترابایت برای مردم محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: در توسعه فیبر نوری شهر کرمان، اصل قضیه شهرداری‌ها هستند و  اگر شهرداری این همت را داشته باشد و پای کار بیاید این مهم اتفاق خواهد افتاد.

ساجدی‌فر با اشاره به اینکه شهرداری‌ها برای اجرای فیبر نوری هیچ هزینه‌ای نخواهند کرد و حتی در مسیر فیبرها رایگان خدمات مورد نیاز شهرداری هم انجام خواهد شد، اظهارداشت: دوربین‌های نصب شده در سطح شهر، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و پیاده‌سازی شهر هوشمند در بستر همکاری شهرداری در توسعه فیبر نوری اتفاق خواهد افتاد.

وی بیان کرد که رایزنی هایی برای پای کار آمدن شهرداری صورت گرفته که در صورت تشکیل جلسات و نهایی شدن کار، می توان به آینده این طرح امیدوار بود.

نقش شهرداری‌ها در توسعه فیبر نوری

عقب‌ماندگی کرمان در توسعه فیبر نوری/مدیرکل ارتباطات: نباید مثل گذشته دست‌دست کنیم

شهرداری: از وظایف ما نیست

اما این سخنان مدیران حوزه ارتباطات درحالی است که مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) شهرداری کرمان نیز در گفت‌وگو با فت فتو در پاسخ به اقدامات شهرداری در حوزه توسعه فیبر نوری شهر کرمان گفت: توسعه زیرساخت فیبر نوری در شهرها، جزو شرح وظایف شهرداری نیست.

حیدر هادی زاده در پاسخ به این سوال که آیا تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ارتباطات در توسعه فیبر نوری در شهر کرمان داشته یا خیر افزود: با توجه به واگذاری وظیفه توسعه زیرساخت فیبر نوری از طرف وزارت ارتباطات به اپراتورهای ارتباطات ثابت، شهرداری کرمان طی پنج سال اخیر علاوه بر مذاکره با این اپراتورها، در راستای تعامل با آنها، نسبت به برگزاری هفت مرتبه فراخوان شناسایی سرمایه‌گذار واجد شرایط اجرای زیرساخت شبکه فیبر نوری، با رعایت ضوابط مربوطه و همچنین شرایط مدنظر اپراتورها اقدام کرد اما تاکنون توافقی حاصل نشده است.

اعلام آمادگی شهرداری

وی در توضیح  اینکه عده‌ای پوشش کم فیبر نوری در شهر کرمان را به اقدامات شهرداری مرتبط می دانند، ادامه داد: علاوه بر تعامل مذکور، شهرداری همواره وظیفه قانونی صدور مجوزهای مربوطه را هم طبق روال مشخص انجام داده است. به جز این، شهرداری همچون سایر کلانشهرها، قائل به نقش رگولاتوری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بوده و آماده هر نوع همکاری اقتصادی و فنی با اپراتورهای ارتباطات ثابت، با مدنظر قرار دادن دغدغه‌های طرفین است.

به گزارش  فت فتو در این شرایط که از یکسو شاهد عقب ماندگی در توسعه فیبرنوری هستیم و از سویی ارتباطات سیار در استان نیز وضعیت خوبی ندارد به نظر می رسد تعامل هرچه سریع تر و بهتر نهادهای متولی مثل شهرداری و وزارت ارتباطات می تواند زمینه ساز توسعه اینترنت خانگی و کسب و کارهای خرد باشد تا با توسعه این بخش از شبکه اینترنت، هم تعادلی در وضعیت ارتباطات استان شکل گیرد و هم از مشکلات مردم در این بخش ها کاسته شود.




عقب‌ماندگی کرمان در توسعه فیبر نوری/مدیرکل ارتباطات: نباید مثل گذشته دست‌دست کنیم

منبع: ایرنـا
? عقب‌ماندگی کرمان در توسعه فیبر نوری/مدیرکل ارتباطات: نباید مثل گذشته دست‌دست کنیم