طرح اورژانس قضایی چه استفاده‌ای دارد؟

فت فتو/کرمان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: باتوجه به نقش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، این دفاتر می توانند با مدیریت ورودی پرونده به دستگاه قضا نقش مهم و اثرگذاری را ایفا کنند. سیدمهدی قویدل در جلسه با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در راستای اجرای طرح مصلحین و حکمین […]

فت فتو/کرمان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: باتوجه به نقش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، این دفاتر می توانند با مدیریت ورودی پرونده به دستگاه قضا نقش مهم و اثرگذاری را ایفا کنند.

سیدمهدی قویدل در جلسه با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در راستای اجرای طرح مصلحین و حکمین قرآنی استان کرمان، اظهار داشت: در این خصوص جلسات متعددی با مدیران قضایی سطح شهرستان برگزار شده و امروز با یقین کامل ادعا می شود که پروژه مصلحین استان کرمان در کشور رتبه برتر را دارد و الگویی برای سایر استان‌ها محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه ریل‌گذاری مصلحین در استان کرمان به خوبی انجام شده است و قطعاً در آینده شاید نتایج بسیار بیشتر و قابل توجه ای از عملکرد مصلحین خواهیم بود، افزود: تاکنون ۲۰۰ مربی اصلی در سطح استان کرمان توسط مربیان کشوری آموزش دیده اند و هر کدام افرادی را آموزش داده اند که در مجموع تعداد مصلحین در سطح استان به ۵ هزار و ۳۵۰ نفر رسیده است.
قویدل در ادامه به طرح اورژانس قضایی اشاره و تصریح کرد: این طرح نیز از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی استفاده می‌کند؛ بدین صورت که بسیاری از پرونده هایی که ماهیت پلیسی نداشته و اغلب اختلاف جزئی میان زن و شوهر است و ضرورتی به ثبت در سیستم قضایی نیست، توسط تیم اورژانس قضایی که لیست آنها در اختیار مراجع قضایی قرار دارد ورود کرده و مسئله را پیگیری می کنند.
این مقام قضایی اظهار داشت: مصلحین شهرستان ها شبکه‌سازی شده و اطلاعات آنها نیز در اختیار مراجع انتظامی قرار گرفته است تا در کنار دادسراها و دادگاه ها به ایجاد صلح و سازش اقدام کنند، ضمن اینکه در اکثر تیم‌های اورژانس قضایی روان شناس وجود دارد که به حل مشکلات به ویژه مسائل خانواده کمک شایانی می کنند.
ترویج فرهنگ صلح و سازش اصلی ترین هدف مصلحین 
وی یادآوری کرد: اصلی ترین مبحث در پروژه مصلحین، ترویج فرهنگ صلح و سازش است، همچنین مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج، آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری، شناسایی آسیب های محله محور و همچنین علل زمینه‌ساز وقوع جرایم از جمله اهداف این طرح به شمار می روند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: اغلب مصلحین در سامانه ثنا ثبت نام کرده اند و دادگاه ها حتی می‌توانند آنها را به عنوان داور نیز انتخاب کنند تا از ظرفیت این تیم به نحو احسن در راستای صلح و سازش استفاده شود.
قویدل همچنین بیان کرد: با اجرای طرح مصلحین و اورژانس قضایی قرار نیست مجدداً ساختار جدیدی مانند شورای حل اختلاف ایجاد شود بلکه هدف کاملاً مردمی بودن طرح و کیفرزدایی، ترویج عدالت ترمیمی و جذب مشارکت‌های مردمی از طریق آن است.
وی افزود: هم پروژه مصلحین و هم طرح اورژانس قضایی در راستای دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضاییه فعالیت می کنند، چراکه تاکید این دستورالعمل بر استفاده از ظرفیت های مردمی است، ضمناً مصلحین هم دارای پشتوانه دینی و هم علمی، مردمی و قانونی بوده و نقش مهمی در کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی ایفا می کنند.
قویدل تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ پرونده به مصلحین و حکمین قرآنی استان کرمان ارجاع شده که قریب ۵۰ درصد یعنی ۲۸۰۰ مورد از آنها به صلح و سازش ختم شده است.
تاکید بر تغییر نگرش مردم از کیفری به عدالت ترمیمی 
قویدل یادآور شد: تلاش ما این است تا نگرش مردم از کیفری صرف به نگاه عدالت ترمیمی تغییر کند تا شاهد کاهش جرایم و ارتقاء مسئولیت اجتماعی باشیم که این هدف نیز با خودکنترلی، امر به معروف و نهی از منکر و… محقق خواهد شد.
این مقام قضایی در پایان با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که درخصوص برخی جرایم مهم و اولویت دار استان کارگروه های خاصی را که دارای جنبه علمی، اجتماعی، اقتصادی و.. دارد را تشکیل داده و چگونگی نظارت ما، نحوه پیاده سازی پیشگیری و همچنین تعیین نقش دستگاه های متولی نیز انجام شود.
لازم به ذکر است: در این نشست در خصوص راه اندازی واحد مصلحین در برخی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان کرمان تاکید و ارجاع پرونده ها جهت ایجاد سازش پایدار به مصلحین و پیشگیری از ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی مصوب شد.

انتهای پیام




طرح اورژانس قضایی چه استفاده‌ای دارد؟

منبع: ایـسنا
? طرح اورژانس قضایی چه استفاده‌ای دارد؟