ضرغامی: ثبت ملی بافت قدیم بخش طغرالجرد در دستور کار قرار می‌گیرد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از بافت قدیم بخش طغرالجرد و خانه‌های سنگی با سبک قدیم گفت: بررسی‌های کارشناسی برای ثبت ملی طغرالجرد را در دستور کار قرار می‌دهیم. به گزارش نذیر کرمان از کوهبنان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با دعوت رسمی  عفت شریعتی نماینده زرند و کوهبنان […]


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از بافت قدیم بخش طغرالجرد و خانه‌های سنگی با سبک قدیم گفت: بررسی‌های کارشناسی برای ثبت ملی طغرالجرد را در دستور کار قرار می‌دهیم.

به گزارش نذیر کرمان از کوهبنان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با دعوت رسمی  عفت شریعتی نماینده زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با استقبال رسمی فرماندار و مسؤولان شهرستان کوهبنان وارد این شهر شد.

ضرغامی در بدو ورود به کوهبنان در محدود معدن اصلی در پارک شهدا حضور پیدا کرد و از معدن پابدانا بازدید کرد.

 در حاشیه این بازدید ضرغامی اظهار داشت: با عنایت به پیگیری نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس ،درخواست فرماندار و مردم منطقه در صدد هستیم که معادن بخش طغرالجرد را به مرکز گردشگری ویژه مبدل کنیم.

در ادامه با حضور در گلزار شهدای بخش طغرالجرد به مقام شامخ شهیدان خصوصا سردار رشید ماشاالله رشیدی و شهید یاسر عبدلی از شهدای امنیت نیروی انتظامی ادای احترام کردند و سپس با خانواده شهید عبدلی دیدار کرد.

در حاشیه این دیدار وزیر میراث فرهنگی به درخواست پدر شهید یاسر عبدلی برای سامان‌دهی و مسقف کردن گلزار شهدای بخش طغرالجرد قول مساعد داد.

 وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار دلها ابراز داشت: امروز شهید عبدلی متعلق به بخش طغرالجرد نیست. او در جای‌جای کشور برای مردم قابل احترام است.

 در ادامه بازدید از بافت قدیمی بخش طغرالجرد و خانه‌های سنگی با سبک قدیم انجام شد و  ضرغامی وزیر میراث فرهنگی با توجه به ارزش تاریخی منطقه برای ثبت ملی این اثر قول مساعد داد زیرا مطالعات این طرح در گذشته انجام شده است.

وی ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی برای ثبت ملی طغرالجرد را در دستور کار قرار می‌دهیم که جا دارد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ارتقای ظرفیت‌های منطقه ورود کنند‌.

  خانه‌ بوم‌گردی مارکو در جوار حرم مطهر امامزاده بی‌بی عصمت شهرستان در ادامه افتتاح شد.

این خانه بوم‌گردی با پخت انواع غذاهای سنتی و محلی پذیرای مسافران و شهروندان کوهبنانی است. همچنین خانه تاریخی، فرهنگی و‌ معنوی آل طه در کوهبنان که همه‌ساله پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی‌ست هم بازدید شد.

 وزیر میراث فرهنگی گفت: تمام تلاش خود را به کار بستیم تا از ظرفیت بخش خصوصی برای احیا و بازسازی آثار باستانی بهره ببربم.

وی ادامه داد: فعال کردن مراکز صنایع دستی، راه‌اندازی فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی در ورودی شهرها از جمله برنامه‌ها هستند.

 ضرغامی ابراز داشت: تلاش خواهیم کرد که در راستای مرمت آثار باستانی شهرستان کوهبنان، ثبت و‌ معرفی آثار مساعدت لازم را داشته باشیم.

 وی بیان داشت: وجود درختان سرو و چنار در خانه تاریخی آل طه نشان از توجه مردم کوهبنان به حجاب و عفاف دارد زیرا در گذشته به تعداد درختان و پسران درخت چنار و سرو کاشته می‌شد که این مهم باید الگویی برای سراسر کشور شود.

 در حاشیه این مراسم عفت شریعتی کوهبنانی گفت: کوهبنان از جمله شهرستان‌های تاریخی، فرهنگی و عارف‌پرور استان کرمان است که در گذشته و حال مهد علما، عرفا و سرداران بزرگی بوده و هست که بدین سبب به بام فرهنگی استان کرمان شهرت دارد.

فرماندار کوهبنان نیز اظهار داشت: گردشگری معادن به‌عنوان گردشگری هیجانی در جهان در حال رونق است که زمینه برای فعال شدن این گردشگری با فعال بودن شش معدن بزرگ و دو زغالشویی فعال در شهرستان کوهبنان وجود دارد.

 وی ادامه داد: حفاری در معادن زغالسنگ شهرستان کوهبنان در خاورمیانه بی‌نظیر است در حالی که گردشگران می‌توانند با استفاده از اسکیپ در اعماق ۶۶۰ متری زمین حضور پیدا کنند.

 مجید توکلی افزود: تجهیزات و امکانات موجود در معادن و وجود خانه‌ها و مکان‌های احداثی شرکت زغالسنگ می‌تواند در رونق گردشگری معادن اثر گذار باشد.

پایان پیام/۸۰۰۱۲/ب





ضرغامی: ثبت ملی بافت قدیم بخش طغرالجرد در دستور کار قرار می‌گیرد

منبع: فــارس
? ضرغامی: ثبت ملی بافت قدیم بخش طغرالجرد در دستور کار قرار می‌گیرد