صادرات ۲۲۶ هزار دلاری صنایع دستی استان کرمان/ پیگیری ثبت خانه حاج‌آقاعلی رفسنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: بالغ بر ۷۰ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی استان مشغول هستند که ۵۰۰ میلیارد تومان تولید سالانه محصولات و حدود ۲۲۶ هزار دلار صادرات صنایع دستی داریم. به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» به نقل از ایسنا،فریدون فعالی شامگاه ۲۰ خرداد ماه […]

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: بالغ بر ۷۰ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی استان مشغول هستند که ۵۰۰ میلیارد تومان تولید سالانه محصولات و حدود ۲۲۶ هزار دلار صادرات صنایع دستی داریم.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» به نقل از ایسنا،فریدون فعالی شامگاه ۲۰ خرداد ماه در مراسم روز جهانی صنایع‌دستی در رفسنجان که در خانه خشتی حاج آقاعلی برگزار شد، اظهار کرد: همراهی و همدلی در شهرستان رفسنجان اتفاقات خوبی را رقم زده و این برای ما مبارک است که این مجموعه زیبا با برنامه‌های فرهنگی و هنری همراه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان افزود: دغدغه‌ ما این بود که بزرگترین خانه خشتی جهان را در استان کرمان داشته باشیم، اما از آن بهره‌ای نبردیم و گردشگران از این مجموعه زیبا دیدن نمی‌کردند.

وی با اشاره به مرمت و احیاء خانه حاج آقا علی رفسنجان، افزود: این خانه تاریخی مدت ماندگاری مسافر را در استان کرمان نصف روز اضافه کرد و این برای ما یک ظرفیت است، هر چه در شاخص‌های گردشگری مدت زمان ماندگاری مسافر در استان کرمان را بیشتر کنیم، یعنی این توفیق برای حوزه گردشگری فراهم شده که بتوانیم از شرایط بهتر استفاده کنیم.

فریدون فعالی ادامه داد: پرونده ثبت جهانی خانه حاج آقا علی آماده شده و پیگیری خواهیم کرد که ثبت جهانی شود، این موضوع فرصتی برای استان کرمان و رفسنجان است که اثر ثبت جهانی داشته باشد. در حال حاضر هفت اثر ثبت جهانی در استان داریم که دو اثر کاروانسرا به آن افزوده می‌شود و امیدواریم بتوانیم با ثبت جهانی خانه حاج آقا علی رفسنجان یکی از آثار شاخص ثبت جهانی را در این شهر داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: در حوزه صنایع‌دستی، ۱۰۱ رشته در استان کرمان داریم و بالغ بر ۷۰ هزار هنرمند در استان کرمان مشغول هستند که ۵۰۰ میلیارد تومان تولید سالانه محصولات صنایع‌دستی استان و حدود ۲۲۶ هزار دلار صادرات را داریم.

وی ادامه داد: این آمار و ارقام با توجه به وجود یک شهر جهانی، پنج شهر ملی در حوزه صنایع دستی در استان کرمان بد نیست و ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم که باید از آن‌ها بهره ببریم.

فریدون فعالی به نقاط ضعف در حوزه صنایع دستی در استان نیز اشاره و بیان کرد: خاستگاه مس در شهر رفسنجان است اما امروز از کارگاه مس که بازدید داشتم گفته شد مس را از اصفهان می‌آورند و اینجا با کار روی آن، دوباره به اصفهان برمی‌گردانند و این خوب نیست که محصول مس استان کرمان از استان خارج شود. پیگیری‌های زیادی شد و این آمادگی وجود دارد که در قالب یک تعاونی محصول مس همین جا تولید و در اختیار تعاونی و هنرمند قرار گیرد، این حمایت در حوزه سازمانی ما هم وجود دارد که بتوانیم شرایط را فراهم کنیم که بازاری برای محصول آن‌ها ایجاد و هنرمندان راحت‌تر محصول را تولید کنند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان این‌که نگاه ما در حوزه صنایع دستی صرفا حمایتی است و حمایت از هنرمندان جزء سیاست‌ها و برنامه‌های ماست، بیان کرد: باید بستری برای فروش محصولات خانگی صنایع‌دستی ایجاد شود، اگر فضای «خانه خلاق صنایع دستی» ایجاد شود، میراث فرهنگی بازارچه هایی را تحت این عنوان ایجاد می‌کند تا محصولات را به فروش برسانیم.

لزوم ساماندهی هنرهای صنایع دستی در شهرستان رفسنجان

فرماندار رفسنجان نیز در این مراسم گفت: شرایط و فضای همدلی خوبی در استان کرمان فراهم شده که امیدواریم از این فرصت‌ها بتوانیم بهره بگیریم.

حسین رضایی در ادامه افزود: زمانی در کشور دو میلیون فرش‌باف داشتیم اما متاسفانه برخی صنایع دستی و هنرهای خود را از دست دادیم در حالی که ایران در حوزه صنایع دستی پر از پتانسیل است.

وی هم‌چنین خواستار اقتصادی‌تر شدن کارهای حوزه صنایع‌دستی و  ساماندهی هنرهای صنایع‌دستی در شهرستان رفسنجان شد.
انتهای خبر/




صادرات ۲۲۶ هزار دلاری صنایع دستی استان کرمان/ پیگیری ثبت خانه حاج‌آقاعلی رفسنجان

منبع:آرمـان
? صادرات ۲۲۶ هزار دلاری صنایع دستی استان کرمان/ پیگیری ثبت خانه حاج‌آقاعلی رفسنجان