شیوع آنفلوآنزا ناگهانی و غافلگیرکننده بود/در نیمه پیک هستیم

فت فتو/کرمان فوق تخصص بیماری های عفونی و تب دار کودکان با اشاره به اینکه اکنون در نیمه پیک آنفلوآنزا هستیم و خوشبختانه روند کاهشی پیدا کرده است، گفت: ویروس آنفلوآنزا چهار سویه دارد و احتمال اینکه با سویه های بعدی مواجه شویم، وجود دارد. دکترعلی حسینی نسب شامگاه هفتم آبان ماه در گفت و […]

فت فتو/کرمان فوق تخصص بیماری های عفونی و تب دار کودکان با اشاره به اینکه اکنون در نیمه پیک آنفلوآنزا هستیم و خوشبختانه روند کاهشی پیدا کرده است، گفت: ویروس آنفلوآنزا چهار سویه دارد و احتمال اینکه با سویه های بعدی مواجه شویم، وجود دارد.

دکترعلی حسینی نسب شامگاه هفتم آبان ماه در گفت و گویی درباره شیوع ویروس آنفلوآنزا اظهار کرد: آنفلوانزا ویروس فصلی است که در پائیز و زمستان شیوع پیدا می کند و تا اوایل فصل بهار ادامه دارد و معمولا یک سال در میان از نظر اپیدمی شیوع پیدا می کند و امسال شیوع این بیماری زودتر اتفاق افتاد.

وی افزود: به دلیل اینکه مقداری شیوع کرونا کاهش یافته، کنترل ها از نظر پیشگیری برداشته و مدارس بازگشائی شد و این موارد باعث شیوع ویروس آنفلوآنزا شد و به صورت ناگهانی و غافلگیرکننده بود.

حسینی نسب با اشاره به اینکه اکنون در نیمه پیک آنفلوآنزا هستیم و خوشبختانه روند کاهشی پیدا کرده است، گفت: ویروس آنفلوآنزا چهار سویه دارد و احتمال اینکه با سویه های بعدی مواجه شویم، وجود دارد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان درباره علائم آنفلوآنزا در کودکان بیان کرد: اینقدری که آنفلوآنزا کودکان را اذیت کرد کرونا اینگونه نبود؛ علائم بالینی آنفلوآنزا و کرونا تقریبا مشابه هستند و کرونا سویه های مختلف دارد و در برخی سویه ها کاملا علائم شبیه آنفلوآنزا بود و آنفلوانزا خصوصیت خاصی دارد، اینکه بروز بیماری کاملا ناگهانی است و فرد یک مرتبه دچار تب و بعد آبریزش بینی و گلودرد شده و سیر بیماری طی می شود اما در کودکان مواردی داشتیم که علائم بالینی خیلی شدید نداشتند و تنها ناخوشی و یا علائم گوارشی بوده است.

وی با اشاره به اینکه به صورت کلی نمی شود تفکیک کرد بیماری آنفلوآنزا است یا کرونا، افزود: اکنون بیشتر موارد آنفلوآنزا است.

حسینی نسب بیان کرد: بیشترین زمان سرایت آنفلوآنزا و سایر ویروس ها در ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت اول است و در برخی کودکان که نقص سیستم ایمنی دارند زمان بیماری ممکن است طولانی تر باشد و در این زمان بهتر است مدرسه نروند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی و تب دار کودکان گفت: در ابتدای بیماری که مسری است تب های بالا، آبریزش بینی، سرفه و دل درد وجود دارد و بعد ممکن است سرفه تا ۱۰ روز ادامه یابد و این دلیلی برای نرفتن به مدرسه نیست پس کودکان بیمار ۷۲ ساعت یا حداکثر پنج روز در خانه بمانند و بعد می توانند به مدرسه بروند.

وی با اشاره به اینکه راه های سرایت بیماری آنفلوآنزا قطرات تنفسی است و شست و شو و ضدعفونی کردن دست یکی از راه های بسیار موثر برای پیشگیری است، عنوان کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از دستمال یک بار مصرف در زمان عطسه و سرفه از نکات مهم است.

این فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان در ادامه با اشاره به اینکه آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است و به صورت مستقیم ممکن است در برخی موارد عارضه قلبی ایجاد کند اما شایع نیست، اظهار کرد: آنفلوآنزا تب های بسیار بالا می دهد که خیلی خوب به داروهای تب بر جواب نمی دهد و همین یکی از علت های مراجعه خانواده ها به مراکز درمانی است که موجب ازدحام می شود.

حسینی نسب بیان کرد: بهتر است مردم تب را با استفاده از استامینوفن، بروفن و پاشویه کنترل کنند. تب علامت بیماری است و خطری ندارد مگر در کودکی که در خانواده سابقه تشنج ناشی از تب باشد یا خودش سابقه تشنج داشته باشد.

وی با بیان اینکه مراجعه مکرر به پزشک و استفاده بی مورد از آنتی بیوتیک درست نیست، گفت: تب به دلیل عفونت ویروس است و هر عفوتی عفونت باکتریایی نیست و نیاز به درمان آنتی بیوتیک ندارد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان با بیان اینکه تب های ویروسی بالا می روند، افزود: کلیات درمان آنفلوآنزا در کودکان و بالغین مراقبتی است که شامل استراحت، مصرف مایعات فراوان و آب میوه طبیعی است. در آنفلوانزا استراحت خیلی مهم است از نظر اینکه سیتسم ایمنی را تقویت می کند و از سوی دیگر با در منزل ماندن از شیوع بیماری کاسته می شود و در موارد خاصی ممکن است نیاز باشد از دارو استفاده شود.

حسینی نسب با بیان اینکه مردم به پزشک اعتماد کنند و وقتی می گوید نیاز به آنتی بیوتیک نیست، بپذیرند گفت: در صورتی که آنفلوآنزا موجب سه عارضه عفونت گوش میانی، سینوزیت و یا بازگشت مجدد علائم بشود، آنتی بیوتیک می دهیم.

وی ادامه داد: همچنین اگر سرفه بیش از ۱۰ روز طول بکشد و کودک تب و لرز شدید و ترشحات چرکی داشته باشد که در آنفلوآنزا خیلی نادر است، آنتی بیوتیک تجویز می کنیم و در غیر این صورت مردم اصرار به آنتی بیوتیک نداشته باشند.

حسینی نسب در پایان با اشاره به آنفلوانزای نوع A و B موجب چهار نوع بیماری ست و واکسن آنفلوآنزا همه انواع را پوشش می دهد، اظهار کرد: تزریق واکسن در کودکان زیر ۹ سال دو بارو بالای ۹ سال یک بار کافی است.

انتهای پیام




شیوع آنفلوآنزا ناگهانی و غافلگیرکننده بود/در نیمه پیک هستیم

منبع: ایـسنا
? شیوع آنفلوآنزا ناگهانی و غافلگیرکننده بود/در نیمه پیک هستیم