سپندارمذگان صحه‌ای بر ارزش زن در ایران باستان

فت فتو/کرمان جشن سپندارمذگان یکی از جشن‌های ایران باستان است که هر سال در روز پنج اسفندماه برگزار می‌شود و به روز بزرگداشت زن و زمین نیز مشهور است که چند صباحی است مانند بسیاری از دیگر مراسمات ایران باستان مورد بی‌مهری قرار گرفته است. محمدعلی گلاب‌زاده، نویسنده و مورخ کرمانی، در گفت‌وگو با فت […]

فت فتو/کرمان جشن سپندارمذگان یکی از جشن‌های ایران باستان است که هر سال در روز پنج اسفندماه برگزار می‌شود و به روز بزرگداشت زن و زمین نیز مشهور است که چند صباحی است مانند بسیاری از دیگر مراسمات ایران باستان مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

محمدعلی گلاب‌زاده، نویسنده و مورخ کرمانی، در گفت‌وگو با فت فتو در رابطه با این روز بیان کرد: درآیین زرتشت هفت ملک یا ایزد بزرگ شناخته شده‌اند که عبارتند از بهمن، اردیبهشت، شهریور، سپندارمزد یا خرداد و امرتات یا همان امرداد که در رأس این شیش مورد سروش یا خود اهورا مزدا قراردارد.

وی افزود: ازدیرباز جامعه زرتشتی و ایرانیان روز پنجم اسفندماه را گرامی داشته و معتقد بودند این روز، روز محترمی است؛ آنان این روز را روز مزدگیران یا روز زن نام‌گذاری کرده بودند و در این روز مراسم ویژه‌ای برگزار می‌کردند.
وی در ادامه گفت: ایرانیان باستان جشن‌ها و آداب و رسومات مختلفی برگزار می‌کردند که  ابوریحان بیرونی هم درمورد جشن زنان توضیحات مفصلی را در کتاب‌های خودشان داده‌اند.

‎گلاب‌زاده در رابطه با اساس این جشن‌ها اظهارکرد: اساس این جشن‌ها نشان‌دهنده این است که جامعه ایرانی در گذشته برای زنان ارزش و اهمیت خاصی قائل بوده است به طوری که وقتی کوروش همسر خود را از دست داد با اینکه پادشاه بود و اقتدار خاص خود را داشت و می‌توانست بهترین زنان وجوان‌ترین دختران را بعد از مرگ همسرش انتخاب کند این کار را نکرد و به احترام همسرش زن دیگری را اختیار نکرد.

وی ادامه داد: ما درتاریخ ایران می‌بینیم زنان حتی به اقتدار و فرماندهی می‌رسیدند و امیرلشکر بودند و حاکمیت وبزرگی‌های بسیارمی توانستند داشته باشند.
گلاب زاده افزود: حتی بعداز اسلام هم مثلا درکرمان می‌بینیم ترکان خاتون که یکی از زنان قراختایی است با اقتدار حکومت می‌کند وحاصل این حکومتش این است که علما را دور خود جمع می کند و مهم‌تر از همه دانشگاهی را می‌سازد که ما امروز با عنوان دانشگاه قبه سبزشناخته و با یک قدمت هفتصد ساله این دانشگاه را زمینه افتخار و عزت کرمانی‌ها می‌دانیم واین زن بزرگ را برای همیشه گرامی خواهیم داشت.
وی در خصوص منسوخ‌شدن این آداب و رسوم گفت: متاسفانه دیگراین آداب و رسوم جای خود را به جشن‌هایی داده.اند که امروز رهاورد غرب است دلیلش هم این است که ما حرمت آنچه را که داشته‌ایم نگه‌نداشته‌ایم.
گلاب‌زاده تصریح کرد: این آداب و رسوم مثل بسیاری از آداب و رسومی که در کشورهای دیگری هنوز مورد احترام هست باید مورد تقدیس و تقدیر قرار بگیرد؛ ما بسیاری از چیزهای ارزشمند دیگر را هم داشته‌ایم که ازدست داده‌ایم مانند صنایع‌دستی وبسیاری از ارزش‌های دیگر که درگذر تاریخ به دلیل رفتن به دنبال ارزش‌های پوشالی فراموش شده‌اند که رهاوردی جز گرفتاری‌های مختلف برای ما نداشت.
وی در رابطه با میزان پای‌بند بودن مردم کرمان به این آداب و رسوم در گذشته اضافه کرد: تاریخ بیانگر این واقعیت است که مردم کرمان همیشه به اصول وارزش‌های فرهنگی و ملی خودشان پای‌بند بودند و تمام این آداب و رسوم  را به شکل باشکوهی برگزار می کردند بنابراین روز بزرگداشت پنجم اسفند از جمله مراسم‌هایی بود که در کرمان به صورت باشکوهی برگزار می‌شد.
این تاریخدان کرمانی خاطرنشان کرد: البته جامعه زرتشت بیشتر در باشکوه برگزارشدن این مراسم‌ها همکاری های لازم را با سایر مردم داشتند؛ در بسیاری از مراسم‌های ما مثلا شرکت در مراسم خامص آل عبا و یا نذوراتی که برای امام رضا (ع) انجام می‌دهند شرکت می‌کنند و برای مراسم‌های ما احترام و ارزش قائل هستند.
انتهای پیام




سپندارمذگان صحه‌ای بر ارزش زن در ایران باستان

منبع: ایـسنا
? سپندارمذگان صحه‌ای بر ارزش زن در ایران باستان