سویه جدید کرونا بالاترین میزان سرایت را دارد/ درگیری ریوی کمتر است

فت فتو/کرمان رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره تفاوت سویه جدید کرونا با سویه های قبل عنوان کرد: سویه جدید را با ویروس سرخک مقایسه می کنند زیرا بالاترین میزان سرایت پذیری را دارد و علائم آن بدن درد، تب، گلودرد، آبریزش بینی است که دو سه روز طول می کشد و درگیری راه های […]

فت فتو/کرمان رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره تفاوت سویه جدید کرونا با سویه های قبل عنوان کرد: سویه جدید را با ویروس سرخک مقایسه می کنند زیرا بالاترین میزان سرایت پذیری را دارد و علائم آن بدن درد، تب، گلودرد، آبریزش بینی است که دو سه روز طول می کشد و درگیری راه های هوایی تحتانی – ریوی را کمتر داریم که یا به خاطر نوع سویه یا واکسیناسیون است اما علائم اولیه اذیت کننده است.

دکترمهدی احمدی نژاد شامگاه ۲۲ تیرماه در گفت و گوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز کرمان درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار کرد: در رصدی که به صورت مکرر در استان داریم شیب صعودی بیماری را از اواسط خردادماه داشتیم و اقدامات مثبت را در مقابله با بیماری آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی شیب ابتلا را داریم قطعا ادامه می باید، افزود: هفته اول خرداد چهار درصد تست پی سی آر بیماران مثبت می شد، هفته دوم سه درصد، هفته سوم پنج درصد و هفته چهارم ۱۰ درصد، هفته اول تیرماه ۲۰ درصد تست ها مثبت شد و بعد به ۲۸ درصد رسید.

احمدی نژاد تصریح کرد: تست های رپید نیز در همین زمان از ۱۰، ۱۶ و ۱۷ درصد به ۲۰ تا ۳۴ درصد رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: ۱۱ تیرماه جاری از ۷۲ بیماری بستری مشکوک در سطح استان ۱۲ مورد مثبت شد و ۱۶ تیر ۴۰ درصد مثبت شده و روز گذشته از ۱۲۰ مورد مراجعه سرپایی ۸۲ مورد مثبت داشتیم و سیر بیماری کاملا صعودی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه واکسیناسیون خوبی در استان کرمان داشتیم و جای امیدواری است، تصریح کرد: .واکسن پیشگیری کامل ندارد اما کسانی که واکسیناسیون کامل شده باشند، در صورت ابتلاء، به حالت خطرناک بیماری مبتلا نمی شوند.

احمدی نژاد درباره پوشش واکسیناسیون در سطح استان کرمان بیان کرد: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در استان دز اول را تزریق کرده، دز دوم ۲ ملیون و ۸۰ هزار و دز سوم یک ملیون و ۸۸۰ هزار نفر که نشان می دهد تزریق دز سوم کاهش یافته و این زنگ خطر است و شاید نوعی عادی انگاری بین مردم است و فروکش کردن کرونا باعث شده واکسیناسیون از ذهن ما دور شود در حالی که تمام و کمال مراکز ما برای تزریق واکسن در اختیار مردم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه اظهار کرد: پایان کرونا وجود ندارد. اگر سرماخوردگی تمام شده، کرونا هم تمام می شود لذا یک ویروس است و در دنیا وجود دارد و باید برخورد با ویروس را مدیریت کنیم و راهش رعایت پروتکل ها از جمله واکسیناسیون است.

وی ادامه داد: ویروس جدید است و تعداد دزهای واکسن برای مقابله با آن هنوز ۱۰۰ درصد در دنیا شناخته نشده است لذا در سال جاری باید تزریق دز یادآور را انجام بدهیم و افرادی که شش ماه از تزریق واکسنشان گذشته، مراجعه کنند و در کودکان(پنج تا ۱۸ سال اگر چهار ماه گذشته می توانند دز یادآور را بزنند.

احمدی نژاد اظهار کرد: سه دسته مراکز خدمت رسانی در زمینه کرونا داریم که مراکز عام تر شامل مراکز جامع سلامت، ۱۰ مرکز در شهر کرمان است که از ساعت هفت و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۴ واکسیناسیون را انجام می دهند و دسته دیگر مراکز سرپایی از هفت و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه پذیرش بیماران سرپایی را دارند که یک مرکز جنب بیمارستان شفا قرار دارد.

وی عنوان کرد: کسانی که مبتلا به سرماخوردگی یا تستشان مثبت بوده، یک ماه بعد از بهبودی می توانند برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه دز سوم واکسن برای کوکان باید تزریق شود، تصریح کرد: خانم های باردار باید برای تزریق واکسن کرونا مراجعه کنند که سینوفارم برای این گروه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای بقیه هر واکسی در دسترس است، بهترین واکسن است چرا که دیدیم با واکسن ها، به شدت میزان بروز بیماری کرونا کاهش یافت.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در بیماری کرونا به طورمکرر جهش های مختلفی داشته ایم و ویروس کرونا جهش های سریعی داشته، بیان کرد: سویه های جدید میزان سرایت پذیری زیادی دارد و در ماه های اخیر به دلیل واکسیناسیون و رعایت مردم کاهش ابتلا را داشتیم اما علی رغم تذکرات، عادی انگار در جامعه رخ داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در سوش جدید موارد بد حال کم است اما باید پروتکل های بهداشتی، فاصله و زدن ماسک را رعایت کنیم تا پیک را پشت سر بگذاریم.

وی اظهار کرد: تجربه قبلی می گوید رعایت پروتکل ها، انجام واکسیناسیون و همکاری مردم باعث کنترل بیماری خواهد شد و داریم تجربه قبلی را که موفق بود دوباره استفاده می کنیم و از مردم خواهش می کنیم حتما برای تزریق واکسن یاداور مراجعه کنند.

احمدی نژاد درباره تفاوت سویه جدید کرونا با سویه های قبل عنوان کرد: سویه جدید را با ویروس سرخک مقایسه می کنند زیرا بالاترین میزان سرایت پذیری را دارد و علائم آن بدن درد، تب، گلودرد، آبریزش بینی است که دو سه روز طول می کشد و درگیری راه های هوایی تحتانی – ریوی را کمتر داریم که یا به خاطر نوع سویه یا واکسیناسیون است اما علائم اولیه اذیت کننده است.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که هرکس علائم سرماخوردگی دارد، مبتلا به کروناست مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: برای مقابله با سویه جدید کرونا باید تمام پروتکل های قبلی را رعایت کنیم ضمن اینکه تهویه فضا خیلی مهم است.

انتهای پیام




سویه جدید کرونا بالاترین میزان سرایت را دارد/ درگیری ریوی کمتر است

منبع: ایـسنا
? سویه جدید کرونا بالاترین میزان سرایت را دارد/ درگیری ریوی کمتر است