سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در ارتقای سطح هنر آیینی موثر است

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت:«برگزاری سوگواره ده‌زیار در راستای ترویج و اعتلای هنر تعزیه که یکی از هنرهای بسیار مهمی آیینی،مذهبی و ملی ماست،اهمیت ویژه‌ای دارد». محمدرضا علیزاده در حاشیۀ برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در جمع خبرنگاران،با اشاره به اینکه با برگزاری هنر آیینی مذهبی […]

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت:«برگزاری سوگواره ده‌زیار در راستای ترویج و اعتلای هنر تعزیه که یکی از هنرهای بسیار مهمی آیینی،مذهبی و ملی ماست،اهمیت ویژه‌ای دارد».

محمدرضا علیزاده در حاشیۀ برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در جمع خبرنگاران،با اشاره به اینکه با برگزاری هنر آیینی مذهبی تعزیه و فعالیت دینی و مذهبی،هویت روستای ده‌زیار به یک روستای دینی و مذهبی تبدیل شده که بسیار ارزشمند است،افزود:«به تدریج جایگاه این روستا به سمتی می‌رود که قطب‌های تعزیه کشور نگاه ویژه‌ای به منطقه خواهند داشت».

به گزارش فردای کرمان به نقل از تسنیم کرمان،وی با بیان اینکه ۹ سال است که سوگواره تعزیه با برنامه‌ریزی،تعامل و انسجام بسیار خوبی در روستای ده‌زیار برگزار می‌شود،ادامه داد:«استمرار در برگزاری این سوگواره در تمامی این سال‌ها بسیار حائز اهمیت است».

علیزاده با اشاره به اینکه نکتۀ قابل تامل دیگر در برگزاری این سوگواره،برگزاری آن در روستای ده‌زیار است،بیان کرد:روستا ده‌زیار نماد حدیث نبوی ثقلین است و در این روستا به هر دو جنبۀ این حدیث یعنی قرآن کتاب خدا و عترت و زنده نگه‌داشتن مراسم ائمه‌اطهار (ع) به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) در قالب هنر تعزیه توجه ویژه‌ای شده است».

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای این نوع برنامه‌ها به‌ویژه برگزاری آن در یک روستای کوچک،کار دشواری بوده و نیاز به هماهنگی دارد گفت:«برگزاری این مراسم همت عالی و عنایت الهی را می‌طلبد که هر دو آن در وجود مردم روستای ده‌زیار و هیات تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل (ع) وجود دارد».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود:«از سوی دیگر برگزاری این رویداد مهم ملی در روستای ده‌زیار تدریجاً باعث پیشرفت این روستا نیز خواهد شد».

وی با بیان اینکه برگزاری این قبیل رویدادها نیاز به یکسری امکانات و زیرساخت‌ها دارد گفت:«فراهم کردن این زیرساخت‌ها به آیندۀ روستای ده‌زیار کمک می‌کند و از سوی دیگر این ظرفیت و بستر را فراهم می‌کند تا این روستا میزبانی خوبی از این رویداد داشته باشد».

علیزده با ابراز امیدواری از اینکه برگزاری این رویداد ارزشمند ملی استمرار داشته باشد بیان کرد:«برگزاری این رویداد ملی در این روستا نتیجۀ همدلی و انسجام درون روستا است که جای تحسین دارد». /پ




سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در ارتقای سطح هنر آیینی موثر است

منبع:خبر کرمان
?

سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در ارتقای سطح هنر آیینی موثر است

:اخبار استان کرمانفرهنگ