سومین همایش شعر عاشورایی «نیستان سرخ» در کرمان برگزار شد

سومین همایش شعر عاشورایی «نیستان سرخ» با بزرگداشت میرزا محمد جیحون شاعر بزرگ و مداح اهل‌بیت(ع) در کرمان برگزار شد. به گزارش فت فتو از کرمان و به نقل از روابط عمومی بهزیستی کرمان، شامگاه ۱۶ مهرماه سومین همایش شعر عاشورایی «نیستان سرخ» به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، انجمن ادبی دل عالم، […]

سومین همایش شعر عاشورایی «نیستان سرخ» با بزرگداشت میرزا محمد جیحون شاعر بزرگ و مداح اهل‌بیت(ع) در کرمان برگزار شد.

به گزارش فت فتو از کرمان و به نقل از روابط عمومی بهزیستی کرمان، شامگاه ۱۶ مهرماه سومین همایش شعر عاشورایی «نیستان سرخ» به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، انجمن ادبی دل عالم، انجمن ترانه کرمان و همکاری کانون شاعران آیینی، دبیرستان علوم و معارف دینی صدرای کرمان و هیئت رایت‌المهدی و با حضور شاعران برجسته و مطرح کرمانی در کرمان برگزار شد.

در این همایش که با بزرگداشت میرزا محمد جیحون شاعر بزرگ و مداح اهل بیت عصمت و طهارت همراه بود شاعران به شعرخوانی در مدح و منقبت اهل‌بیت(ع) پرداختند.

سید علی منصوریان، دبیر انجمن ادبی دل عالم در این مراسم با اشاره به اینکه این سومین همایش شعر عاشورایی است، گفت: یکی از اهداف انجمن ادبی دل عالم و همچنین انجمن ترانه کرمان آشنایی جوانان و نوجوانان با اهل بیت و سیره این بزرگواران است که در طول این چند سال که از فعالیت این انجمن‌ها می‌گذرد سعی کردیم به این مهم جامعه عمل بپوشانیم.

در ادامه این همایش همچنین استاد احمد اسدالهی، متخلص به شعله کرمانی به بیان زندگی‌نامه جیحون از تولد تا هجرت به کرمان و وفات وی پرداخت و با اشاره به این مطلب که کرمانی‌ها حق جیحون را ادا نکرده‌اند، گفت: بیش از ۱۴۰ سال از وفات جیحون می‌گذرد اما هیچگاه برنامه‌ای درخور شأن این شاعر بزرگ اجرا نشده است و این نخستین برنامه‌ای است که در بزرگداشت این شاعر برپا شده است.

شعله کرمانی با انتقاد از وضعیت نابسامان مزار جیحون اظهار کرد: قبر جیحون بدون هیچ آدرس و علامت و نشانه‌ای در گوشه این مدرسه در کوچه پس کوچه‌های کرمان قرارگرفته و هیچ نماد، تابلوای برای این مزار ساخته نشده، و این باعث سرشکستگی ما کرمانی‌هاست.

وی با بیان اینکه سال‌های سال است که بر منابر حسینیه‌ها و تکایا اشعار جیحون، دل‌ها را به یاد علی اصغر(ع) و حضرت عباس(ع) انداخته و واقعه کربلا را با زبانی روان و شیوا به مردم بیان می‌نماید، افزود: از مسئولان استان و به‌ویژه مسئولان آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی و نیز از شورای شهر و شهردار کرمان درخواست دارم تا با ساخت نمادی زیبا و در شأن این شاعر بزرگ و نصب تابلوهای راهنما این مکان را به میعادگاه عاشقان اهل‌بیت تبدیل کنند.

بیان بخشی از ویژگی‌های شعر جیحون و توانایی او در سرودن مسمط‌های ولایی بخش دیگری از همایش بود که توسط استاد مسعود مهدوی اجرا شد. اجرای مداحی و مرثیه‌سرایی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. در پایان نیز شاعران و حاضران در همایش با حضور بر سر مزار جیحون و روشن کردن شمع و قرائت فاتحه یاد این شاعر بزرگ را گرامی داشتند.

انتهای پیام




سومین همایش شعر عاشورایی «نیستان سرخ» در کرمان برگزار شد

منبع:خــبرگزاری بین المللی قــرآن
? سومین همایش شعر عاشورایی «نیستان سرخ» در کرمان برگزار شد