سنت «محرم» در طغرالجرد کوهبنان|از جوش‌زنی تا مراسم پوست آهوخوانی برای شهدا

عزاداران در آیین جوش که همراه با نوحه‌خوانی مخصوص است، جمعاً ۴۹ دور به حسینیه می‌زنند که پس از هر ۷ دور کمی استراحت و دوباره شروع هفت دور بعدی و پس از آن مراسم خواندن پوست آهو که بر اساس یک سنت دیرینه است، برای تمام شهدا در ایام محرم در حسینیه طغرالجرد برگزار […]


عزاداران در آیین جوش که همراه با نوحه‌خوانی مخصوص است، جمعاً ۴۹ دور به حسینیه می‌زنند که پس از هر ۷ دور کمی استراحت و دوباره شروع هفت دور بعدی و پس از آن مراسم خواندن پوست آهو که بر اساس یک سنت دیرینه است، برای تمام شهدا در ایام محرم در حسینیه طغرالجرد برگزار می‌شود.

 سید کاظم نوبهار عضو کانون مداحان بخش طغرالجرد در گفت‌وگو با فت فتو در کوهبنان اظهار کرد: محرم، عاشورا، حسینیه، خیمه‌ها، دسته‌جات و هیأت‌های عزاداری، نوحه‌ها و مرثیه‌ها، تعزیه‌ها و… شعارهایی هستند که با شعور حسینی در آمیخته شده و زندگی شیعه به  طرز اسرارآمیزی با آنها عجین شده است.

وی تاکید کرد: فرزندی در محرم به دنیا می‌آید به یمن قدوم صاحب این ماه نامش را حسین، عباس، علی‌اکبر، زینب، رقیه و فاطمه می‌گذارند و این می‌شود مبدا تاریخ زندگی او و هر سال که از عمرش می‌گذرد پابه‌پای بزرگترها در مراسم محرم شرکت می‌کند تا این که در مجالس و ‌محافل اهل‌بیت (ع) بزرگ و بزرگتر می‌شود.

ذاکر و خادم اهل‌بیت (ع) بیان داشت: طغرالجرد گوشه‌ای از این جغرافیایی بزرگ به وسعت قلوب شیفتگان و شیعیان علوی و گواه تاریخ و آیین‌های برجای مانده اصیل‌ترین و اثرگذارترین مراسم را در منطقه داشته است.

عضو کانون مداحان بخش طغرالجرد ابراز داشت: سلسله مراتب و وظایف و مسؤولیت‌های هر فرد و طایفه‌ای معلوم و سینه‌ به‌ سینه و نسل به نسل منتقل شده است.

نوبهار تصریح کرد: حسینیه طغرالجرد به‌عنوان مرکز ثقل آیین عزاداری محرم دارای بخش‌های مختلفی از قبیل صفه سقاخانه، صفه چایخانه، صفه خوانین، صفه علم‌ها و اجاق وسط است.

وی ادامه داد: حسینیه‌ای که در فصل زمستان عده‌ای مسؤول روشن کردن آن با هیزم به‌منظور گرم کردن فضا بوده است و مسؤول هر کدام از این قسمت‌ها شرح وظایفی هرچند نانوشته ولی مورد قبول همگان داشته و هیچ کس در کار دیگری دخالت نمی‌کرد.

خادم و ذاکر اهل‌بیت (ع) بیان داشت: در آن زمان شبکه‌های آب شرب وجود نداشته و آب آشامیدنی مردم یا از آب انباری که در کنار مسجد و حسینیه ساخته شده بود و یا از قنوات موجود در روستا تهیه می‌شد.

عضو کانون مداحان بخش طغرالجرد بیان داشت: بنای حسینیه‌ی قدیم نیز به سبک معماری آن روز دارای دو طبقه بوده که زمان برگزاری تعزیه عده‌ای به طبقه دوم رفته و نظاره‌گر تعزیه بودند؛ اشعار، مضامین و نقش‌های اجرا شده در تعزیه طغرالجرد دارای اصالت، عمق ادبی و حماسی بوده که خود برنامه‌های جداگانه را می‌طلبد.

وی ادامه داد: از حدود ۸۰ سال قبل با آمدن ابزار و آلات جدید از قبیل زنجیر، طبل و سنج هیات زنجیرزنی راه‌اندازی شد و روز عاشورا با اخلاص و ارادت تمام به سالار شهیدان عزاداری می‌کنند.

ذاکر و خادم اهل‌بیت (ع) بخش طغرالجرد ابراز کرد: هم‌اکنون ده هیأت در طول دهه محرم و پس از آن مراسم عزاداری دارند، جوش که همراه با نوحه‌خوانی مخصوص و همراهی افراد است، جمعاً ۴۹ دور به  حسینیه می‌زنند که پس از هر ۷ دور کمی استراحت و دوباره شروع هفت دور بعدی و پس از آن مراسم خواندن پوست آهو که بر اساس یک سنت دیرینه برای تمام شهدا، علما، بزرگان، خیران و…عزاداری که دارفانی را وداع کردند، طلب فاتحه و آمرزش و برای زندگان طلب سلامتی و عافیت می‌شود.

عضو کانون‌ مداحان بخش طغرالجرد تاکید کرد: گرچه در دو سال گذشته به‌دلیل شیوع بیماری کرونا مراسم خلوت  شده ولی کماکان بر همان سنت و آیین قدیم اجرا و ان‌شاءالله در سنوات آتی با بهبودی شرایط  این مراسم به مسیر سنتی و اصیل خود برخواهد گشت.

انتهای پیام ۸۰۰۱۲/ب




منبع:فــارس
? سنت «محرم» در طغرالجرد کوهبنان|از جوش‌زنی تا مراسم پوست آهوخوانی برای شهدا