سرای نوآوری خودرو دانشگاه آزاد شاهرود در مسیر تحول

حسینعلی سمیعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگار نذیر کرمان با بیان فعالیت‌های این واحد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری اظهار کرد:‌ در این راستا با عقد تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت تولیدی مقرر شد دانشجویان مستعد و دانش‌آموختگان این واحد دانشگاهی در آن کارخانه به‌کارگیری و استخدام شوند که خود […]

حسینعلی سمیعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگار نذیر کرمان با بیان فعالیت‌های این واحد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری اظهار کرد:‌ در این راستا با عقد تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت تولیدی مقرر شد دانشجویان مستعد و دانش‌آموختگان این واحد دانشگاهی در آن کارخانه به‌کارگیری و استخدام شوند که خود دستاوردی بزرگ برای آینده دانشجویان در همه رشته‌ها محسوب می‌شود؛ چراکه کارخانه دارای ده‌ها قسمت و حوزه‌های مختلف کاری بوده و به تخصص‌های زیادی نیازمند است.

وی افزود:‌ سال گذشته سعی کردیم با شرکت‌های بزرگ و واحد‌های صنعتی قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های خوبی امضا کنیم که نتیجه آن در آینده برای دانشگاه مشخص خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود گفت:‌ اکنون دو هسته و واحد فناور و دو شرکت دانش‌بنیان در این واحد دانشگاهی مستقر هستند؛ البته یک شرکت به نام کانی صنعت شاهوار در زمینه ساخت ماشین‌آلات حفاری معدن به فعالیت مشغول بوده که با استخدام جوانان و تولیدات مناسب برای بازار داخلی و خارجی کمک بزرگی را به بخش معدن انجام می‌دهد. این شرکت دانش‌بنیان با توجه به نیاز معادن فلزی به اطلاعات اکتشافی و درصد بازیابی مغزه‌های حفاری به‌طور دقیق‌تر قبل از استخراج، سال ۱۳۹۱ بر پایه تحقیق، توسعه و ساخت ماشین‌آلات حفاری اکتشافی معدنی راه‌اندازی شد و فعالیت آن اکنون در دو بخش صنعتی و خدماتی است.

سمیعی اضافه کرد: این شرکت در زمینه‌های گوناگون مهندسی معدن ازجمله طراحی و مدل‌سازی نخستین دستگاه حفاری تمام هیدرولیک با عمق حفاری هزار و ۵۰۰ متر (در حال ساخت)، ساخت نخستین دستگاه حفاری تمام هیدرولیک با عمق حفاری ۶۰۰ متر، ساخت دستگاه عمودی حفاری، ثبت اختراع دستگاه حفاری، تولید تمام قطعات درون‌چاهی، طراحی، تولید و بازسازی انواع ماشین‌آلات صنعتی و معدنی، تولید تجهیزات سیستم حرکت ماشین‌آلات معدنی، خدمات فنی سیستم دوران، خدمات فنی کلاچ‌ها، مهندسی و توزیع تجهیزات ساخت داخلی، مهندسی و توزیع تجهیزات بهینه‌سازی سیستم حرکت دستگاه و ده‌ها زمینه دیگر فعال است.

وی ادامه داد:‌ شرکت کانی صنعت شاهوار از واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان بوده و سال ۱۳۹۴ مجوز شرکت دانش‌بنیان را دریافت کرد، ارائه خدمات در این شرکت در دو بخش انجام عملیات حفاری و طراحی شبیه‌سازی و تولید دستگاه حفاری در مقیاس صنعتی و قطعات وابسته، اورهال دستگاه‌های مختلف تمام و نیمه هیدرولیک و طراحی و ساخت انواع کانکس است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود بیان کرد:‌ شرکت‌های دیگر این واحد دانشگاهی هنوز به مرحله تولید محصول نرسیده و در مرحله تحقیقات هستند که امسال به مرحله بهره‌برداری خواهند رسید. با توجه به اینکه مجوز سرای نوآوری را اخذ کردیم در شرف عقد تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت سایپا، زامیاد و توسن محرکه شرق هستیم که پس از به ثمر رسیدن، مراحل آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سمیعی درباره برنامه‌های این واحد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه علم و فناوری و دانش‌بنیان در سال جاری مطرح کرد:‌ سیاست دانشگاه آزاد اسلامی قطعاً با توجه به منویات مقام معظم رهبری و نیز راهبرد کلی، حرکت به‌سوی فناوری و پیشرفت و حرکت به‌سوی ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بوده، واحد شاهرود نیز این خط‌مشی را دنبال می‌کند و تشویق اعضای هیئت علمی و سوق دادن آنان به این سمت‌وسوی ازجمله برنامه‌ریزی‌های دانشگاه است.

وی عنوان کرد:‌ این واحد دانشگاهی در حوزه مهارت و کارآفرینی علاوه بر عقد تفاهم‌نامه با شرکت‌های صنعتی بنا دارد رو به‌سوی رشته‌هایی حرکت کند که مهارت محور و کاربردی هستند تا فارغ‌التحصیلان بتوانند بعد از خروج از دانشگاه بدون دغدغه و نگاه به استخدام در مراکز دولتی مشغول به کار شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود تبیین کرد:‌ در کشور گام‌های خوبی در زمینه دانش‌بنیان‌ها برداشته شده و نماد آن هم پیشرفت و استقلال در بسیاری از دانش‌های روز و صنایع است که وابستگی را به مقدار زیادی کاهش داده؛‌ بنابراین باید استادان از سبک‌های سنتی خارج شوند و با ارائه طرح‌های عملی، بازار محور و اشتغال‌زا به‌سوی اهداف بزرگ پیش بروند.

سمیعی توضیح داد:‌ اگرچه داشتن مقاله و رزومه علمی خوب است و باید باشد؛ اما آنچه یک عضو هیئت علمی را می‌تواند به لحاظ علمی پژوهشی پررنگ‌تر کند ارائه طرح‌های عملی، کاربردی و مورد نیاز جامعه است که هم می‌تواند اشتغال‌زا باشد و دردی از جامعه را برطرف کند و هم به اقتصاد خود استادان کمک شایانی می‌شود.

انتهای پیام/




سرای نوآوری خودرو دانشگاه آزاد شاهرود در مسیر تحول

منبع:آنـــا
? سرای نوآوری خودرو دانشگاه آزاد شاهرود در مسیر تحول