زندگی در روستاهای رودبار جنوب با تنور گرم و بوی نان تازه عالمی دارد

زندگی در برخی از روستاهای رودبار جنوب با تنور گرم و بوی نان تازه عالمی دارد، این سنت و فرهنگ که گذشتگان به ارث رسیده است. به گزارش خبرنگار سرويس چند رسانه‌ای فت فتو، فرهنگ به عنوان زیر بنایی ترین بخش جامعه است که بدون توجه به این اصل مهم نمی‌توان در جامعه اثری از […]

زندگی در برخی از روستاهای رودبار جنوب با تنور گرم و بوی نان تازه عالمی دارد، این سنت و فرهنگ که گذشتگان به ارث رسیده است.

به گزارش خبرنگار سرويس چند رسانه‌ای فت فتو، فرهنگ به عنوان زیر بنایی ترین بخش جامعه است که بدون توجه به این اصل مهم نمی‌توان در جامعه اثری از شاخصه‌های توسعه پیدا کرد به طوری که فرهنگ را یکی از عوامل مهم توسعه و پیشرفت جوامع توسعه یافته می دانند.

 
 
رودبار جنوب یکی از سرزمین های بلوچ نشین جنوب‌شرق کشور است که هنوز در خیلی از روستا‌ها مردم فرهنگ‌های قدیمی خود به دلیل اصالت خویش حفظ کرده است و همین مسئله نیز باعث شده است تا امروز به یکی از شهرستان‌های دارای غنای بالای فرهنگی و سنتی تبدیل شود.
 
یکی از فرهنگ های زیبایی که هنوز که هنوز است در ساعات اولیه صبح عطر وبوی این فرهنگ مشام انسان را نوازش می‌کند پخت نان کرسکی (محلی) است که علاوه بر اینکه یک فرهنگ نزد مردمان این شهرستان است به عنوان قوت غالب مردمان شهر و روستاهای این منطقه نیز محسوب می‌شود.
 
نان محلی از منابع اصلی الگوی غذایی روزانه ساکنان روستاهای رودبار جنوب به شمار می رود و در اعتقادات و باورهای بومی مذهبی مردم روستا‌ها‌ی جنوب کرمان نان نماد رزق و بخشندگی خداوند است.
 
عطر نان تازه یکی از بو‌های دلپذیر و مقبول همگان در برخی از روستا‌های رودبار جنوب است که به آدمی حس آرامش می دهد و همانند نوازش مادر دلچسب است.
 
چگونگی پخت نان محلی کرسکی
 
قبل از شروع تهیه خمیر ابتدا باید آرد رو حتما الک کرد تا کیفیت خمیر بالا رود. آب قابل استفاده برای تهیه نان باید ولرم باشد.
 
اگر دمای آب استفاده کم باشد خمیر به عمل نمی‌آید. خمیر باید در دفعات متعدد پشت رو و ورز داده شود. مقدار آب اضافه شده در خمیر باید به اندازه باشد تا خمیر شل نشود.
 
در ادامه تنور را روشن می‌کنند. تنورهای سنتی که با گل ساخت شده‌اند و با هیزم اقدام به روشن کردن آن می‌کنند و پس از آنکه هیزم تبدیل به زغال شد، کار پخت نان شروع می‌شود و معمولا پخت هر قرص نان بیش از ۱۰ دقیقه طول می کشد.
 
برای پخت و پز نان‌های محلی، زنان همسایه به یاری همدیگر می‌شتابند که این امر نشانگر فرهنگ یاوری و تعاون در بین مردمان این منطقه می‌باشد.
 
امروزه زنان روستایی بر روی آتش نان‌های محلی را پخت می‌کنند که پخت آن در هر خانه یکی از ضروریات زندگی است که در گوشه‌ای از حیاط  به این کار مشغول می شوند و هر روز عطر خوش نان تازه در کوچه پس کوچه های روستاهای این دیار به مشام می رسد.
 
 زنان توانمند این دیار هنوز در برخی از روستا‌ها این سنت دیرینه را حفظ کرده‌اند به طوری که نان محلی یا همان نان کرسکی از جمله نان هایی که در رودبار‌ جنوب طرفداران بسیاری دارد با وجود نان‌های صنعتی گوناگون اما مردم همچنان خوشمزه ترین و بهترین نان را نان کرسکی(محلی) می‌دانند.
 
شیوه‌های پخت و توانمندی دختران در این حوزه توسط مادران آموزش داده و این کار سینه به سینه به نسل جوان در حال انتقال است که حتی برخی نیز از این راه درآمد دارند و گذران امورات روز مره زندگی خویش را از قبل همین پخت نان محلی دارند.
 
انتهای خبر/پ
 
 




زندگی در روستاهای رودبار جنوب با تنور گرم و بوی نان تازه عالمی دارد

منبع:آرمـان
? زندگی در روستاهای رودبار جنوب با تنور گرم و بوی نان تازه عالمی دارد