رونمایی از پوستر اولین رویداد فرهنگی «کتبیه سرباز»

از پوستر فراخوان اولین رویداد تولید محتوای فرهنگی و چندرسانه‌ای «کتیبه سرباز» با موضوعیت صلح جهانی یکی از ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی رونمایی شد. به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» شامگاه گذشته با حضور اصحاب رسانه و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید سپهبد حاج قاسم‌ سلیمانی از پوستر فراخوان اولین رویداد […]

از پوستر فراخوان اولین رویداد تولید محتوای فرهنگی و چندرسانه‌ای «کتیبه سرباز» با موضوعیت صلح جهانی یکی از ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی رونمایی شد.

به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» شامگاه گذشته با حضور اصحاب رسانه و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید سپهبد حاج قاسم‌ سلیمانی از پوستر فراخوان اولین رویداد «کتیبه سرباز» رونمایی شد.

در این گردهمایی که با حضور دبیران تخصصی، فرهنگی هنری رسانه و تجسمی رویداد و مدیرکل میراث فرهنگی، رئیس دانشگاه آزاد برگزار شد.

سردار سلیمانی میراث ناملموس کرمان است

سعید شاهرخی مدیر کل میراث فرهنگی در جمع اصحاب رسانه عنوان کرد: از زمان آغاز به خدمت ما دو توفیق ویژه داشتم، اولی دیدار با وزیر میراث فرهنگی (ضرغامی) بود که وقتی بر مزار سردار دل‌ها حاضر شد گفت؛ برای سیره سردار باید یک رویداد برگزار کنید این پیشنهاد یک جرقه ایجاد کرد تا برای ترویج میراث ناملموس استان برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: دومین توفیق ما مشورت با استاندار کرمان بود که او هم از رویدادی که یک انس و الفت با جامعه دانشگاهی ایجاد کند استقبال کرد و سبب شد تا رویداد کتیبه سرباز برای همه تبیین شود بنابراین با
 پیگیری ویژه استاندار کرمان توانستیم که پیش مقدمات رویداد کتیبه سرباز را برگزار کنیم. 

شاهرخی با بیان اینکه ما دو نوع میراث فرهنگی داریم، اذعان کرد: میراث ملموس بناها و اشیاء تاریخی  استان کرمان که رتبه نخست را در سطح کشور دارد و  دیگری میراث ناملموسی که مغفول‌مانده و شامل قصه‌هاف داستان‌ها و گویش‌هاست در ابتدای دولت سیزدهم ابلاغی به میراث شده که مربوط به احیاء میراث ناملموس بود و  با وجود فرهنگی غنی از وجود سردار سلیمانی در میراث ناملموس اولین رویداد «کتیبه سرباز» را در همین راستا برگزار خواهیم کرد. 

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان ادامه داد: احیاء میراث ناملموس معاصر وظیفه ذاتی این نهاد است و تدوین مکتب شهید سلیمانی در همین راستا قرار دارد زیرا این مکتب یک جامعیت هم به عنوان فعل و رفتار هم بینش و کنش سیاسی و اقتصادی دارد و هر جا اثری از این شهید می‌بینیم وظیفه ماست که از آن حراست کنیم و در حفظ آن باید جدیت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: سنگ مزار شهید سلیمانی و درج واژه سرباز بر روی آن نیز در همین حوزه است و پاسداری از این فرهنگ ناملموس وظیفه‌ای جدی است، ما در سال گذشته از هفتاد کشور میزبان زائران سردار بودبم و تحول در کرمان ایجاد کرده است، هم مزار و هم متن سنگ مزار اثرات بسیار فرهنگی خوبی دارد که ان رابه چند زبان دنیا ترجمه کرده و در اختیار زائران قرار می‌دهیم. 

شاهرخی اذعان کرد: رویداد کتیبه سرباز یک رویداد ملی هنری و بین‌المللی است و به زبان‌های مختلف دنیا نیز اطلاع‌رسانی شده است، ضمن آنکه عبارت و کلام سردار سلیمانی را در بیان کلمه «حبیبی» بسیار دوست دارم زیرا  تنها واژه ای است که بیشترین اثر را برای شخص ما داشته است واین نشان از صلح دوست بودن وی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: با وجود شهید سردار سلیمانی بزرگترین قرارگاه فرهنگی، علمی، پژوهشی، سیاسی و فرهنگی در استان کرمان است. 

شهید سلیمانی یک قهرمان ملی است

علیرضا منظری توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاج‌قاسم سلیمانی کرمان در نشست مشترک خبری با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان پیرامون تشریح برنامه‌های رویداد ملی «کتیبه سرباز» گفت: اقدامات حاج‌قاسم سلیمانی برای ایجاد صلح پایدار در جهان بود.

وی با بیان اینکه حاج قاسم خود را سرباز کشور می‌دانست افزود: سپهبد شهید سلیمانی یک قهرمان ملی و عامل اقتدار کشور است.

توکلی با اشاره به جایگاه رفیع سرباز در کشور و ملل اظهار کرد: در طول تاریخ فارغ از رنگ و نژاد، دین و مذهب، جنسیت و سن، سرباز نماد از خودگذشتگی، استقامت، دلاوری، دفاع از ارزش‌های مادی و معنوی و دفاع از وطن بوده وهست.

منظری توکلی تاکید کرد: سرباز در هر لحظه چه در جنگ چه در صلح، چه در روز چه در شب، چه در بیداری چه در خواب، به سرزمینش می‌اندیشد و بدون هیچ چشم‌داشتی، با توکل به خدای بزرگ، دست از جان می‌شوید و تمام داشته‌های خود را فدا می‌کند تا آسیبی به سرزمینش وارد نشود؛ چه زیباست فدا کردن خود برای ارزشی، به نام وطن.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاج قاسم سلیمانی کرمان گفت: این رویداد در بخش‌های هنر‌های تجسمی (موشن گرافی، خوشنویسی، عکاسی) رسانه (مطبوعات، پایگاه‌های خبری در قالب‌های یادداشت، گزارش خبری و گزارش تصویری)، نمایشگاه آثار پژوهشی (پایان نامه، کتاب) و بخش ویژه (جانمایی و اجرای کتیبه سرباز) برگزار خواهد شد.

وی اهداف این رویداد را ترویج ِفرهنگ مقاومت، ایثار، جهاد، شهادت مبارزه با مستکبران وظالمان جهان؛ ترویج و گسترش فرهنگ انساندوستی در جامعه و خانواده با زبان فاخر هنر؛ استفاده از ابزار قدرتمند هنر و رسانه در جهت گسترش فرهنگ صلح و آرامش؛ ایجاد تمایز میان «هنر برای صلح» و هنر ضد جنگ؛ برطرف کردن موانع و معضلات مانع در دستیابی به صلح و همزیستی مسالمت آمیز در جهان اسلام؛ ایجاد بستری مناسب جهت معرفی شخصیت و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی و نماد سرباز؛ ایجاد زمینه‌های تعامل و گفتگو میان هنرمندان ادیان توحیدی برشمرد.

منظری همچنین امیدواری به آینده بشر در دنیایی بدون جنگ و تکثیر آن در روح اجتماع جهانی؛ برپایی نمایشگاه‌های آثار منتخب هنرمندان در داخل و خارج از مرز‌های ایران؛ ترویج و گسترش فرهنگ گفتگوی هنرمندان مسلمان با دیگر ادیان جهان و اشاعه فرهنگ اسلامی و صلح طلبی با انتخاب سفیران صلح و تکریم آن‌ها را از دیگر اهداف این رویداد ذکر کرد.

رسانه‌ها هم آثار خود را برای ترویج فرهنگ ارسال کنند

 حسین شهابی دبیر تخصصی رسانه رویداد فرهنگی کتیبه سرباز عنوان کرد:  اهداف اصلی این رویداد ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت، ترویج فرهنگ انسان دوستی، صلح و آرامش با زبان هنر و فرهنک است زیرا یکی از مهمترین ابعاد انسان دوستی و صلح پایدار بوده است، سلیمانی سفیر صلح بوده‌اند. 

وی ادامه داد: هم‌زیستی مسالمت‌آمیز از مهمترین ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی بود و برای همین در اکثر کشورهای مسلمان نشین سرباز پرورش داد تا بتوانند از خود اطرافیانشان دفاع کنند و مقتدر شوند.

شاهرخی به بخش‌های جشنواره اشاره کرد و گفت: طراحی  و جانمایی اجرای یادمان «کتیبه سرباز» به زبان‌های زنده دنیا، در این بخش هر اثری که مورد پذیرش داوران قرار گیرد و حائز رتبه شد، از ایده برتر  او از هر شهری که بود استقبال می‌شود و آن اثر به عنوان نماد «کتیبه سرباز» در گلزاری شهدای همان شهر اجرایی  و عملیاتی خواهد شد. 

وی دیگر بخش این رویداد را هنرهای تجسمی نامید و گفت: در این عرصه خوشنویسی موشن‌گرافیک پوستر و عکس است در عرصه رسانه دبیر تخصصی مطبوعات و پایگاه‌های خبری  یه محور یادداشت، گزارش خبری و گزارش تصویری سرباز بر مبنای صلح و انسان‌دوستی ارسال کنند. 

شهابی در پایان خاطر نشان کرد: آثارپژوهشی ارسال شده به جشنواره جمع آوری خواهند شد و روز اختامیه در معرض دید قرار خواهند گرفت ضمن اینکه مقررات شرکت در رویداد و نحوه ارسال آثار هم به زودی  منتشر خواهد شد.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




رونمایی از پوستر اولین رویداد فرهنگی «کتبیه سرباز»

منبع:آرمـان
? رونمایی از پوستر اولین رویداد فرهنگی «کتبیه سرباز»