روزی روزگاری سینمای بردسیر

کرمان – فت فتو – خوشحالی کودکان بردسیری از تماشای فیلم بر پرده جادویی سینما آنقدر تماشایی، شوق آور و وصف ناپذیر است که راهی نیست جز اینکه خودتان برای دیدنش به سینما می‌آمدید. صف کشیدنشان برای ورود به سالن، اشتیاق باز شدن درها، برق شادی چشم‌ها و طنین شادی صدایشان، هیاهوی نشستن روی صندلی ها، و […]

کرمان – فت فتو – خوشحالی کودکان بردسیری از تماشای فیلم بر پرده جادویی سینما آنقدر تماشایی، شوق آور و وصف ناپذیر است که راهی نیست جز اینکه خودتان برای دیدنش به سینما می‌آمدید.

صف کشیدنشان برای ورود به سالن، اشتیاق باز شدن درها، برق شادی چشم‌ها و طنین شادی صدایشان، هیاهوی نشستن روی صندلی ها، و آن حس خوب ناگفتنیِ هنگام خروج از سالن را نباید دست کم گرفت؛ شاید برابر با همه برکات دیگر دست اندرکاران راه اندازی مجدد سینما در این شهرستان، آن هم پس از ۲۰ سال باشد.

بچه های دهه نودی که به لطف فناوری و البته اخیرا کرونا، دستکم یک تبلت دیده اند به قدر نسل ما محروم و فیلم ندیده نیستند، اما حضور با یک اجتماع و دیدن شخصیت های کارتونی و سینمایی بر پرده عریض و طویل سینما و غرق شدن در صداهای دیجیتال جادوی دیگر و حس متفاوت دیگری است.

سینمایی که برای برخی از نسل های دهه ۵۰ و ۶۰ تصور رویایی موهوم و ناشناخته بود. رویایی که گاهی مسئولی از سر دلسوزی، رسیدن به آن را در اردوی دانش آموزی شهرستان می گنجاند، دانش آموزان را برای گردش علمی به کرمان یا سیرجان می برد و در کنار آن یک سینما رفتن هم ردیف می کرد. البته بعضی اوقات مسئول دیگری که احتمالا در طول عمرش سینما نرفته بود با این کار مخالفت می کرد و سینما را یک تفریح ناسالم و باعث انحراف دانش آموزان می‌دانست.

شاید خیلی از بچه های نسل ما در شهرستان بردسیر این ناکامی را تجربه کرده باشند و نسل بعدی که چهار پنج سال دیرتر از ما به دنیا آمدند هم احتمالا خاطره اردو رفتن برای تماشای کلاه قرمزی را در دفتر ذهنشان ثبت کرده باشند.

تاریخچه سینمای بردسیر

اما سال ها بعد سینمای کارخانه قند توسط یک پیمانکار غیربومی و در یکی از سوله های کارخانه قند شهرستان بردسیر در ۶۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان راه افتاد.

این سینما از سال ۷۳ تا سال ۷۶ فعال بود و پس از آن به دلیل بروز یک آتش‌سوزی جزئی که به نظر می رسد بیشتر بهانه ای برای بی میلی پیمانکار به ادامه کار بود، برای همیشه تعطیل شد و به خاطره ها پیوست.

البته این خاموشی منحصر به یک شهرستان نبود و در برهه‌ای از زمان سینماهای زیادی در سطح استان کرمان تعطیل شدند و بیشتر آنها تنها سینمای شهرشان را از دست دادند. لذا باید برای کشف علت، واکاوی های بیشتر و عمیق تری صورت گیرد که خود بحث دیگری است و مجال دیگری می طلبد. 

اما اینک در آستانه ورود به قرن جدید و به بهانه برگزاری یک جشنواره فیلم، شاهد افتتاح سینمای دکتر ناظرزاده در بردسیر بودیم؛ رویدادی که امیدهای بسیار زیادی را زنده و مطالباتی را نیز برانگخته کرده است؛ مطالبه برای اینکه این سینما دیگر تعطیل نشود و هرکس ، چه مسئولان و چه مردم، کمک کنند چراغ این مکان فرهنگی روشن بماند و بردسیری ها نه تنها از همین تنها سالن سینما بهره مند باشند بلکه بر تعداد این مکان های فرهنگی و هنری شان افزوده شود.

افتتاح این سالن سینما طی ۱۹ مهرماه را همزمان کردند با جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان که بردسیر در کنار شهرستان های دیگر استان کرمان (بافت و رفسنجان) از این جشنواره میزبانی کردند.

سالن این سینما در واقع سالن اجتماعات دکتر ناظرزاده است که سال‌ها قبل در زمین اهدایی این خیر فرهیخته برای استفاده هنرمندان احداث شده و محل اجرای برنامه های فرهنگی و هنری بود اما تجهیزات سینمایی آن جدید و به روز بوده که طی یک سال اخیر تهیه شده است.

اعتبار صرف شده برای این سینما ۱۷۰ میلیون تومان اعلام که توسط دولت و شرکت جهان فولاد سیرجان تامین شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در حاشیه افتتاح این سینما به  خبرنگار فت فتو توضیح داد: سینمای بردسیر سال گذشته تجهیز شده بود، ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا، امکان افتتاح و اکران فیلم در آن محقق نشد و امروز  به بهانه برگزاری جشنواره کودک توانستیم هم شاهد افتتاح آن باشیم و هم مردم بردسیر بعد از قریب دو دهه وقفه، می توانند دوباره به تماشای فیلم‌های روز سینما بنشینند. 

احمد علیزاده افزود: سه شهر بردسیر، بافت و رفسنجان در کرمان امسال همزمان با شهرهای دیگری در کشور، میزبان برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان هستند و ۲ سینمای بافت و بردسیر در حاشیه همین جشنواره افتتاح شدند.

 وی گفت: این جشنواره هر ساله در اصفهان برگزار می شود و امسال استان کرمان بیشترین شهرهای میزبان را داشت.

علیزاده همچنین از مساعدت مالی و توجه صنایع شهرستان به حوزه فرهنگ و هنر قدردانی کرد و گفت: باعث خوشحالی است که مدیرعامل یک شرکت صنعتی اعتقاد دارد حوزه فرهنگ و هنر بردسیر نیز باید به اندازه حوزه صنعت آن تقویت شود.

وی میزان اعتباری که دولت برای راه اندازی سینمای بردسیر تامین کرده را ۱۰۰ میلیون تومان و کمک بخش خصوصی که شرکت جهان فولاد سیرجان متقبل شده را ۷۰ میلیون تومان عنوان کرد.

آثار جشنواره

هرچندسالن سینمای ناظرزاده بردسیر از چندی قبل آماده افتتاح شده بود اما میزبانی بردسیر به عنوان یکی از مراکز برگزار کننده جشنواره فیلم کودک و نوجوان سبب شد که مراسم افتتاح آن را نیز به این بهانه برگزار کنند و پای مردم شهرستان پس از  ۲۰ به این مناسبت به سینما در شهرستان باز شود.

دفتر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان سه شنبه شب هفته جاری (۲۰ مهر) در بردسیر بسته شد. البته اختتامیه رسمی این جشنواره چهارشنبه شب ۲۱ مهرماه در تهران برگزار و فیلم ها و عوامل برگزیده نیز معرفی شدند.

میزبانی بردسیر به عنوان یکی از مراکز برگزار کننده این جشنواره بهانه‌ای شد تا تجهیزات سینمای آن در یک فرآیند مناسب تکمیل و سینمای آن نیز افتتاح شود. آنگونه که مدیران متولی شهرستان می گویند سینما یک سال پیش نیز قابلیت افتتاح و بهره برداری داشت اما به دلیل شیوع بیماری کرونا این امر به تعویق افتاده بود.

یکی دیگر از آثار برگزاری جشنواره، بررسی ظرفیت و قابلیت برگزاری جشنواره های مشابه در این شهر بود و به نظر می رسد پس از راه اندازی سینما این امکان در موارد مشابه قابل استفاده باشد.

روزی روزگاری سینمای بردسیر
عکس آرشیوی است

مقایسه بردسیر در کنار مراکز استانی برگزار کننده جشنواره، برای تیم برگزار کننده بردسیری اعتماد به نفس و قوت قلب به همراه داشت. حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در شهرستان به دلیل جشنواره  باعث شد تا هنرمندان بتوانند مسائل و موضوعات دیگر حوزه فرهنگ و هنر را نیز با وی در میان بگذارند.

بهره مندی و باز شدن پای کودکان و نوجوانان در سینما برای دیدن آثار جشنواره فیلم یکی دیگر از نکات مثبت این جشنواره بود. خوشحالی غیرقابل وصف آنان از دیدن فیلم بر پرده بزرگ سینما دیدنی بود. کودکان و نوجوانانی از روستاها و مناطق اطراف نیز برای تماشای فیلم به بردسیر آمده بودند.

براساس آمار اعلام شده مسئولان شهرستان افزون بر یکهزار و ۵۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان شهرستان موفق شدند در پنج روز از طریق تنها سالن سینمای بردسیر آثار این جشنواره را ببینند.

دبیر برگزاری جشنواره فیلم کودک در بردسیر به خبرنگار فت فتو گفت: برای اولین بار گزارش مالی جشنواره با مدارک اسناد مربوطه منتشر خواهد شد.

حمیدرضا احمدی هدف این کار را حرکت به سمت شفافیت در اجرای کارهای فرهنگی دانست و گفت: امیدواریم این کار، شروعی برای سایر برگزارکنندگان برنامه‌های فرهنگی و هنری باشد.

وی همچنین گفت: حتی اگر دیگران از این حرکت استقبال نکنند و نخواهند گزارش مالی برنامه هایشان را منتشر کنند، دستکم ما در دبیرخانه جشنواره فیلم یک رزومه مثبت از خود به جای خواهیم گذاشت.

به گفته رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بردسیر سینمای این شهرستان دولتی است و سیاست دولت واگذاری آن به بخش خصوصی است.  فرآیند واگذاری زمانبر و باید منتظر شرایط و تصمیم گیری های مدیران جدید باشیم.

رضا رجایی نژاد افزود: این جشنواره را می توان اولین حرکت فرهنگی در بردسیر پس از شروع بیماری کرونا دانست که توانست باعث سرگرمی و رضایت کودکان و نوجوانان باشد.
وی گفت: ما ۱۸ داور کودک و نوجوان داشتیم و داوران که در مقطع سنی ۶ تا ۱۶ سال بودند از طریق سایت و به صورت برخط آرای خود را به دبیرخانه اصلی جشنواره ارسال کردند.

به گزارش فت فتو سینمای بردسیر اکران فیلم های جنبی جشنواره را تا پایان هفته ادامه خواهد داد.




روزی روزگاری سینمای بردسیر

منبع:ایرنـا
? روزی روزگاری سینمای بردسیر