رعایت پروتکل‌های عزاداری محرم در کرمان؛ تخلف هیئت‌ها بسیار کم است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان از ارائه تذکر شفاهی و کتبی به هیئت‌های متخلف خبر داد و اضافه کرد: در نهایت هیئت‌هایی که تخلف‌شان را ادامه دهند به دادسرا و نیروی انتظامی معرفی می‌شوند و هیئت‌هایی که سال گذشته عمد بر تخلف داشتند، اجازه برگزاری مراسم در محرم امسال به آنها ندادیم. به گزارش فت […]


مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان از ارائه تذکر شفاهی و کتبی به هیئت‌های متخلف خبر داد و اضافه کرد: در نهایت هیئت‌هایی که تخلف‌شان را ادامه دهند به دادسرا و نیروی انتظامی معرفی می‌شوند و هیئت‌هایی که سال گذشته عمد بر تخلف داشتند، اجازه برگزاری مراسم در محرم امسال به آنها ندادیم.

به گزارش فت فتو از کرمان، امسال دومین سالی‌ست که ماه محرم و عزاداری‌ها در رثای مولایمان اباعبدالله (ع) در شرایط کرونایی برگزار می‌شود به ویژه اینکه اکنون شرایط بحرانی‌تر از گذشته شده و آمارها نیز رسالت عزاداران و بانیان مراسم عزای حسینی را دوچندان کرده است هرچند سال گذشته نیز تجربه بسیار خوبی برای مردم و همچنین هیئت‌ها داشتیم.

در استان کرمان نیز پس از ابلاغ شرایط برگزاری عزاداری ماه محرم از سوی ستاد کرونا، هیئت‌های عزاداری آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده و از ابتدای ماه محرم نیز شاهد نهایت تلاش مردم و بانیان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم و امید است که تا پایان دهه اول نیز مردم همچنان به دستورالعمل‌ها پایبند باشند.

دسته‌روی عزاداری ممنوع است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان اظهار کرد: قبل از ابلاغ شیوه‌نامه برگزاری آیین‌های عزاداری ما در استان کرمان به هیئت‌ها اعلام کرده بودیم، مراسم را در فضای باز برگزار کنند و رفقای هیئتی را تشویق کردیم تا مراسم را در کوچه، خیابان و جلوی مکان هیئت برگزار کنند.

حجت‌الاسم حقانی با تاکید بر اینکه دسته‌روی عزاداری ممنوع است، بیان داشت: عزاداران در محل و مکان دسته عزاداری حضور داشته باشند و به عزاداری بپردازند و با هماهنگی که با پلیس راهور، نیروی انتظامی و فرمانداری قرار شد، محله‌هایی که هر سال محل تجمع دسته‌ها بودند هم شامل محدودیت ترافیکی می‌شوند و وسیله نقلیه به خیابان‌های منتهی به این مکان‌ها ورود نکند.

معرفی یک هیئت متخلف در شهر کرمان به دادستانی

حقانی متذکر شد: افرادی که خلاف پروتکل‌های بهداشتی و شیوه‌نامه عمل می‌کنند، تمام زحمت‌های هیئت‌ها را از بین می‌برند و ما از آنها گلایه داریم، زیرا وقتی برای مراسم راه‌حل گذاشته‌اند و برای ارادت به امام حسین (ع) در خیابان، کوچه و محیط باز می‌توانید، ارادت خود را ابراز کنید چه دلیلی دارد که خلاف پروتکل‌ها عمل کنید.

وی با تاکید بر اینکه اگر خدشه‌ای به سیستم اباعبدالله (ع) بزنند باید در روز قیامت پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: در روز گذشته ۱۷۷ تیم بازرسی در کل استان داشتیم و از ۳۳۴ نقطه بازرسی کردند و این در شرایطی‌ست که یک هزار و ۳۰۰ هیئت در استان کرمان داریم و هر هیئت طی یک دهه سه تا چهار بار مورد بازدید قرار می‌گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان از ارائه تذکر شفاهی و کتبی به هیئت‌های متخلف خبر داد و اضافه کرد: در نهایت هیئت‌هایی که تخلف‌شان را ادامه دهند به دادسرا و نیروی انتظامی معرفی می‌شوند و هیئت‌هایی که سال گذشته عمد بر تخلف داشتند، اجازه برگزاری مراسم در محرم امسال به آنها ندادیم.

حقانی یادآور شد: یک هیئت متخلف در شهر کرمان به دادستانی معرفی شده است و آن هیئت تعطیل می‌شود و دیگر نمی‌تواند فعالیت داشته باشد و لازم به ذکر است که تخلف هیئت‌ها بسیار کم و در حد انگشت‌شمار است.

مردم در شهر کرمان بمانند و عزاداری کنند و به روستاها نروند

وی در ادامه سخنان خود درباره نحوه پخت و توزیع نذورات ابراز داشت: پخت و پز نذورات ممنوع نیست، اما توزیع در هیئت و ایستگاه صلواتی و مکان‌های عمومی ممنوع است و می‌توانند نذورات را درب خانه‌ها توزیع کنند.

حقانی عنوان کرد: افرادی که نذر شرعی دارند، آن را انجام دهند زیرا موجب خیر و برکت است، اما اگر فردی نذر شرعی ندارد، سعی کند نذر خود را در قالب نذر مومنانه در روز تاسوعا و عاشورا بیاورد تا کمک مومنانه جدی توسط هیئت‌های مذهبی اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها درب خانه‌های‌شان شربت و چای نذری می‌دهند و حتی ممکن است، ازدحام هم جلوی ایستگاه صلواتی اتفاق نیفتد، اما از آنجا که خلاف قانون و شیوه‌نامه است از آنها می‌خواهیم این ایستگاه صلواتی را تبدیل به موکب صوت و یا توزیع ماسک و تبلیغ برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنند.

حقانی اظهار داشت: از مردم خواهش می‌کنم در شهر کرمان بمانند و عزاداری کنند و به روستاها نروند، زیرا روستا فضای بسته‌ای دارد و ممکن است با رفتن ما روستا آلوده شود و به مردم خسارت وارد آید.

وی تصریح کرد: مردم بعضی از شهرهای شلوغ در تاسوعا و عاشورا مانند زنگی‌آباد، جوپار و چترود با خودشان قرار گذاشته‌اند تا از ورود افراد غیربومی جلوگیری کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان تاکید کرد: نظارت ما بر هیئت‌های عزاداری نظارت وجدانی‌ست و یقین داریم هر فردی که به شیوه‌نامه عمل نکند خلاف شرعی انجام داده است و ما معتقدیم جریان مذهبی قوی‌تر از دیگران رعایت می‌کنند.

کاهش ۲۸ درصدی سفرها در کرمان

همچنین معین‌الدینی سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان نیز در این ارتباط اظهار کرد: آخرین تدابیر ستاد کرونا به نیروی انتظامی ابلاغ شده شده است و از ظهر یکشنبه ساعت ۱۲ ممنوعیت خروج از شهر کرمان به پلاک‌های بومی و ورود پلاک‌های غیربومی به استان اجرا شد.

وی ادامه داد: حدود ۳۲۰ نفر از همکاران ما در ۱۶ نقطه از ورودی‌های استان کرمان حضور دارند و همکارانم به جد کار را دنبال می‌کنند و اگر خودرویی وارد استان شود علاوه بر اینکه آن را جریمه می‌کنیم، حتما برگشت داده می‌شود.

معین‌الدینی میزان جریمه ورود به شهرهای قرمز را یک میلیون تومان و به شهرهای نارنجی هم ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این جریمه‌ها شامل بخشودگی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعطیلات جاری برای این است تا زنجیره ویروس قطع شود و بر اساس آخرین آماری که از سامانه ترددشمار گرفته‌ام، ۲۸ درصد سفرها کاهش پیدا کرده است و امیدواریم به کمترین میزان برسد.

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان ابراز داشت: ممنوعیت برای سفرهای داخل استانی نداریم و تردد شبانه هم از ساعت ۲۲ به ۲۲ و ۴۵ دقیقه افرایش یافته است.

معین‌الدینی با تاکید بر اینکه کوچکترین تعارفی با متخلفان نداریم، بیان کرد: همه مجوزها ملغی هستند و فرمانداری‌ها فقط در موارد ضروری می‌توانند برای تردد وسایل نقلیه تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ق




منبع:فــارس
? رعایت پروتکل‌های عزاداری محرم در کرمان؛ تخلف هیئت‌ها بسیار کم است