دغدغه‌های جوان‌ترین صادرکننده استان کرمان/یک نسخه برای کل کشور جواب نمی‌دهد

نذیر کرمان/کرمان جوان‌ترین صادرکننده استان کرمان گفت: رفع تعهدات ارزی، مشکلات داخلی، سرمازدگی محصول، وجود سم و کود، شیوه سنتی برداشت و تولید، آفات زیاد از جمله مشکلات پسته‌کاران است، با توجه به این مسائل حجم تولید و صادرات با کیفیت هر سال کمتر می‌شود اما امیدواریم امسال سال خوبی برای برداشت و صادرات پسته […]

نذیر کرمان/کرمان جوان‌ترین صادرکننده استان کرمان گفت: رفع تعهدات ارزی، مشکلات داخلی، سرمازدگی محصول، وجود سم و کود، شیوه سنتی برداشت و تولید، آفات زیاد از جمله مشکلات پسته‌کاران است، با توجه به این مسائل حجم تولید و صادرات با کیفیت هر سال کمتر می‌شود اما امیدواریم امسال سال خوبی برای برداشت و صادرات پسته باشد.

احسان خواجه‌حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار نذیر کرمان درباره فعالیت شرکت بازرگانی شهریار هورخش کریمان اظهار کرد: این شرکت از سال ۹۵ با تجارت پسته کار خود را آغاز کرد که در واقع یک کار خانوادگی بود و در سال‌های ۹۶ و ۹۷ صادرات به کشورهای آلمان، اروپا و حوزه خلیج فارس را آغاز کردیم.

مدیرعامل این شرکت افزود: در سال‌های ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به عنوان صادرکننده نمونه استان کرمان انتخاب شدیم و در مجموع فعالیت چند ساله شرکت، ۴۲ میلیون یورو ارزآوری برای کشور داشته است.

وی بیان کرد: کار پسته، کار فصلی است و در شرکت ما در فصل برداشت محصول، کارگر روزمزد حدود ۳۰۰ نفر مشغول به کار شده و کارکنان ثابت ۱۸ نفر هستند.

خواجه‌حسنی در ادامه درباره مشکلات صادرکنندگان گفت: قبلاً در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اعلام شد صادرکنندگان ۳۰ درصد ارز را برگردانند اما اکنون باید ۹۰ درصد ارز برگردانده شود.

خواجه‌حسنی تصریح کرد: با توجه به اینکه در بحث آفت و سموم استفاده شده در تولید پسته هنوز مشکل داریم، با برخی کشاورزان رایزنی کرده و آنها را آموزش می‌دهیم و محصول آنها را تضمینی خریداری می‌کنیم و در استان‌های مجاور به ویژه سیستان و بلوچستان دفتر داریم و در مناطق محروم به دلیل اینکه کود و سم کمتر در تولید محصول استفاده می‌شود و پسته با کیفیت‌تری دارند، محصولشان را خریداری می‌کنیم.

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد: صادرات کشور دلسوز ندارد، کسانی برای آن تصمیم می‌گیرند که ماهیتا با صادرات مشکل دارند زیرا بخشنامه‌ها و تعرفه‌های صادراتی به صادرات ضربه می‌زنند.

وی با بیان اینکه در بحث صادرات ضربه‌ای که از داخل می‌خوریم چند برابر ضربه تحریم‌هاست، افزود: یکی از مشکلات این است بانک مرکزی در رفع تعهد ارزی، حجم صادرات را نمی‌بیند و می گویند ۹۰ درصد ارز باید برگردد و در این زمینه تفاوتی بین یک واحد کوچک صادرکننده و پتروشیمی قائل نمی‌شوند.

خواجه‌حسنی تصریح کرد: دولت تعرفه‌ای به بازرگان نمی‌دهد و صادرکننده ارز دولتی نمی‌گیرد و کمک دولتی دریافت نمی‌کند، با این وضعیت بانک مرکزی فرقی بین فرد و بنگاه‌های کوچک و بزرگ صادرکننده نمی‌گذارد.

وی گفت: مشکل دیگر در حوزه صنعت، معدن و تجارت است. سازمان توسعه صادرات مشوق‌ها و حمایت از صادرات واقعی انجام نمی‌دهد. بسته حمایتی سال ۱۴۰۰ هنوز اجرایی نشده، بسته سال ۱۴۰۱ هنوز ابلاغ نشده و برای امسال هنوز خبری نیست و اینکه می‌گویند ۹۰ درصد حجم صادرات سرمایه در گردش می‌دهیم، کاملاً اسمی است. ضمن اینکه نرخ تسهیلات ۱۸ و ۲۳ درصد است و این در حالی است که محصول صادرکننده در واقع سرمایه در گردش اوست اما بانک برای پرداخت تسهیلات از ما گردش حساب ریالی می‌خواهد.

جوان ترین صادرکننده استان کرمان افزود: بانک‌ها به مصوبه دولت تمکین نمی‌کنند و از سوی دیگر اگر سرمایه در گردش به ما بدهند یک ساله آن را می‌خواهند، در حالیکه صادرکننده با تحریم، برگشت ارز، تورم و مسائل دیگر درگیر است و برگشت دادن این پول در یک سال سخت است.

خواجه‌حسنی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در گمرک و مالیات افزود: شرکت صادراتی از مالیات معاف است، اما مالیات از ما دریافت شده و در واقع در روند کار سه جا برای صادرکننده درآمد می‌زند و اگر پرداخت نشود، جلوی کار ما گرفته می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره استانداردهای صادراتی گفت: ما از کشور خودمان گواهی می‌گیریم اما استاندارد اروپا با ما فرق می‌کند و محصولات ما ماه‌ها معطل می‌شود.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: به دلیل تحریم‌ها، مجبور هستیم در نمایشگاه‌های خارجی با هزینه شخصی خودمان شرکت کنیم، اما از داخل کشور متاسفانه حمایت نمی‌شویم؛ سازمان و کارگروه وجود دارد اما با مدارک و مستنداتی که برای حمایت از ما می‌خواهند، تقریباً نشدنی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حمل و نقل محصول نیز مشکل داریم و متاسفانه در ترانزیت زمینی و بازرسی در کشورهای مختلف، بار ما گاهی تا ۵۰۰ کیلو کم می‌شود اما پیگیری و حمایتی نمی‌شویم و بیمه‌های داخلی این موضوع را نمی‌پذیرند؛ بیمه پول می‌گیرد اما هیچ تعهدی را تاکنون به صورت واقعی انجام نداده است.

خواجه‌حسنی با انتقاد از صدور بخشنامه‌های یک شبه بیان کرد: چرا یک شبه صادرات ممنوع می‌شود؟ چرا باید ارز را به بانک ملی تحویل بدهیم؟ و بعد از بانک مرکزی و در پروسه چند هفته‌ای دریافت کنیم؟ در این روند، تورم لحاظ نمی‌شود لذا توان خرید و صادرات را از دست می‌دهیم و سرمایه ما در پروسه تبادل ارز و تبدیل ارز کم کم کاهش می‌یابد و از لحاظ ارزی اُفت سرمایه داریم.

وی گفت: زمانی ما صادرکننده قوی خواهیم داشت که حمایت کنیم تا سرمایه ارزی این صادرکننده حفظ شود. وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی باید بر اساس حجم صادرات حمایت کنند.

این فعال اقتصادی افزود: سرمایه ما محصول است که بفروشیم و اگر این موضوع برگشت ارز به ویژه در بخش کشاورزی حذف شود، سیستم صادراتی چابک‌تر و صادرات بیشتر می‌شود و اگر بار مالیات و برگشت ارز از روی شانه صادرکننده برداشته شود، بهتر می‌تواند کار کند و فروش محصول رقابتی‌تر می‌شود.

خواجه‌حسنی با بیان اینکه به دلیل تورم و نوسانات ارز و بازار، اکنون کشاورزان بیشتر انبارداری می‌کنند، گفت: بازار اعتباری در کشور ما تمام و بازار نقدی شده لذا صادرکننده باید حمایت شود تا ارز برمی‌گردد و دولت پولی بدهد تا ما خرید کنیم.

 وی ادامه داد: از شهریور سال قبل تاکنون به صادرات کشاورزی تسهیلات پرداخت نشده، در حالی که ۹۰ درصد حجم صادرات باید پرداخت شود و متاسفانه صادرکننده روز به روز ضعیف تر می‌شود، ضمن اینکه کار پسته فصلی است.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: این مسائل و دغدغه‌ها را در همه مجامع و جلسات از سال ۹۸ تاکنون گفته‌ایم اما متاسفانه سخت‌گیری بیشتر شده و مسائل حل نشده؛ لازم است در تشکل‌ها از جمله خانه صنعت و معدن و … و کارگروه‌ها از افراد آگاه و تخصصی استفاده شود و اگر این موارد و مشکلات صادرکنندگان حل شود، مشکلات بزرگی از استان کرمان حل می‌شود.

وی افزود: باید به صادرات و بنگاه‌های کوچک بها بدهیم و آنها را به رسمیت بشماریم و مشکلات را حل کنیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی شهریار هورخش کریمان با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری‌ها در سطح کشور کلی است، گفت باید نگاه منطقه‌ای داشته و اختیارات به استان داده شود. صادرکننده سرباز اقتصادی و کارآفرین است، نباید یک فرد و صادرکننده جزء با یک بنگاه بزرگ اقتصادی مقایسه شود.

انتهای رپورتاژ آگهی




دغدغه‌های جوان‌ترین صادرکننده استان کرمان/یک نسخه برای کل کشور جواب نمی‌دهد

منبع: ایـسنا
? دغدغه‌های جوان‌ترین صادرکننده استان کرمان/یک نسخه برای کل کشور جواب نمی‌دهد