دستگاه قضایی از رها بودن موقوفات حمایت نمی‌کند

فت فتو/کرمان طبق اعلام رئیس کل دادگستری استان کرمان، دستگاه قضایی از رها بودن موقوفات حمایت نمی‌کند و باید از موقوفات حفظ و استفاده بهینه شود. حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی ظهر امروز ۹ مهرماه در حاشیه بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان به مناسبت هفته گردشگری درباره آثار تاریخی که در مالکیت سازمان اوقاف است، گفت: […]

فت فتو/کرمان طبق اعلام رئیس کل دادگستری استان کرمان، دستگاه قضایی از رها بودن موقوفات حمایت نمی‌کند و باید از موقوفات حفظ و استفاده بهینه شود.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی ظهر امروز ۹ مهرماه در حاشیه بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان به مناسبت هفته گردشگری درباره آثار تاریخی که در مالکیت سازمان اوقاف است، گفت: حفظ و نگهداری موقوفات وظیفه شرعی و قانونی است.

او ادامه می‌دهد: اما عدم استفاده از ملکی به بهانه اینکه موقوفه است، خلاف نیت خیّر است زیرا نیت واقف، استفاده بهینه از آن ملک در راستای اقدامات خیرخواهانه بوده است.

به گفته رئیس دادگستری استان کرمان، اراضی و زمین‌های موقوفه زیادی در کرمان و سایر استان‌های دیگر وجود دارد که رها و تبدیل به زباله‌دان شده‌اند و لازم است اداره کل اوقاف برای استفاده درست از این املاک برنامه داشته باشد.

به گفته او، سال‌ها برخی از املاک وقف توسط افرادی استفاده می‌شده و اکنون اختلاف نظرهایی بین اداره اوقاف و متصرفان این املاک بوجود آمده که باید این مشکلات را براساس قانون حل کرد و نباید دیدگاه به موقوفات، دیدگاه ۱۰۰ سال قبل باشد تا افراد انگیزه کافی برای استفاده از موقوفه داشته باشند ضمن آنکه منافع موقوفه نیز حفظ شود.

حمیدی ادامه می‌دهد: باید کارگروهی برای حل اختلافات اداره کل اوقاف و این افراد و سازمان میراث فرهنگی تشکیل شود و اگر مشکلات حل نشد در نهایت به مرجع قضایی مراجعه کنند.

او درباره برنامه‌های قوه قضائیه برای صنعت گردشگری نیز می‌گوید: گردشگری، در همه دنیا صنعت مهمی است و در ایران ابنیه‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بسیار غنی وجود دارد اما متاسفانه استفاده بهینه از آنها نمی‌شود و برخی از آنها به بهانه موقوفه بودن یا بهانه‌های دیگری در حال مخروبه شدن هستند به طور مثال در کویر کرمان ده‌ها کاروانسرا با قدمت بالا وجود دارد که دارند از بین می‌روند.

به اعتقاد رئیس دادگستری استان کرمان، میراث فرهنگی یک میراث گران‌بها و ماندگار و سرمایه ملی است که دستگاه‌های متولی برای حفظ و احیای این آثار باید برنامه داشته باشند.

او، توانمندسازی مردم روستاهایی که آثار تاریخی و گردشگری دارند در راستای جلوگیری از مهاجرت روستائیان را از برنامه‌های اولویت‌دار دادگستری استان اعلام کرد و می‌افزاید: قوه قضائیه حمایت‌های حقوقی و قضایی به دولت و سازمان‌های متولی نگهداری از آثار تاریخی، انجام می‌دهد.

حمیدی با بیان اینکه دستگاه قضا حمایت حقوقی و قضایی برای حفظ آثار تاریخی دارد، اظهار کرد: اگر در جایی مشاهده کنیم که فردی متولی یک مجموعه تاریخی است و وظیفه قانونی خود در حفظ و نگهداری آن را انجام نداده باشد دستگاه قضا به سراغ آنها خواهد رفت و از دادستان‌ها درخواست دارم که باتوجه به اینکه این آثار حقوق عامه است به موقع ورود و اعلام جرم کنند. گفتنی است که ابتدا دستگاه قضا مطالبه‌گری خواهد کرد.

به گزارش فت فتو، فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز در حاشیه بازدید حجت الاسلام حمیدی از این هتل کاروانسرای وکیل کرمان از قوه قضائیه برای باززنده‌سازی آثار تاریخی که مالکین آنها را رها کرده‌اند، درخواست کمک کرد.

عبور از مسیر بازار ابراهیم‌خان و بازدید از مجموعه گنجعلی‌خان که پرونده ثبت جهانی آن در حال آماده شدن است و موزه سیم و زر کرمان واقع در حمام ابراهیم‌خان گام‌های بعدی امروز رئیس دادگستری استان کرمان در گرامیداشت هفته گردشگری بود.

به گزارش فت فتو، در این بازدید نماینده بازاریان درباره مشکلات کسبه با اداره کل اوقاف سخن گفت.

انتهای پیام




دستگاه قضایی از رها بودن موقوفات حمایت نمی‌کند

منبع: ایـسنا
? دستگاه قضایی از رها بودن موقوفات حمایت نمی‌کند