در نشست دانشجویان فرهنگیان کرمان با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چه گذشت؟

نذیر کرمان/کرمان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس موضوعات مختلفی از جمله بانکداری اسلامی، تراز تجاری کشور، فراخوان دانشجومعلمان برای تدریس در سال جاری و … مطرح شد. دکترمحمدرضا پورابراهیمی شامگاه ۱۸ آذرماه در این نشست درباره طرح موضوع فراخوان دانشجویان ورودی ۹۹ در سال جاری برای […]

نذیر کرمان/کرمان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس موضوعات مختلفی از جمله بانکداری اسلامی، تراز تجاری کشور، فراخوان دانشجومعلمان برای تدریس در سال جاری و … مطرح شد.

دکترمحمدرضا پورابراهیمی شامگاه ۱۸ آذرماه در این نشست درباره طرح موضوع فراخوان دانشجویان ورودی ۹۹ در سال جاری برای تدریس اظهار کرد: دوره دانشجویی باید به اتمام برسد و بعد به عنوان معلم کارش را آغاز کند و حتما اثر این کار(فراخوان دانشجومعلمان) مثبت نیست اما اگر به صورت مقطعی و برای رفع مشکل است تا حدی پذیرفته است و اگر بخواهد روال بشود که از دانشجوی سال چهارم به عنوان معلم استفاده کنیم، کیفیت فضای آموزشی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و باید در این موضوع تجدیدنظر صورت بگیرد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم امکان دیگری داشته از جمله حکم کسانی که در شُرف بازنشستگی هستند تمدید کند و یا از بازنشستگان استفاده کند.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه حتما موضوع را از وزیر و رئیس دانشگاه فرهنگیان پیگیری خواهیم کرد، در ادامه درباره رئیس پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان کرمان بیان کرد: هر نماینده‌ای در این زمینه دخالت داشته، اعلام شود. هیچ نماینده ای حق ندارد دخالت کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره اقداماتش در مجلس در حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: تا جایی که  مربوطه به ما بوده، تلاش کردیم کسری منابع را تامین کنیم که بخشی از بودجه عمومی کشور است و علی‌رغم اینکه بودجه این وزارتخانه چند برابر نهادهای دیگر است اما کسری‌هایی دارد.

وی با اشاره به اینکه در رتبه‌بندی معلمان ظرفیت سازی شد، تصریح کرد: این امر البته ناقص اجرا شده و گلایه‌هایی وجود دارد و اصل موضوع دچار چالش شده اما در بودجه آینده توافق شده تعهدات دولت در رتبه‌بندی کامل ایفا شود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نسبت به شاغلین در برنامه هفتم تصویب شد، در ادامه بیان کرد: آموزش و پرورش می‌تواند با مولدسازی، بخش قابل توجهی از بودجه خود را تامین کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه بیان کرد: در زمینه زیرساخت‌های نظام اقتصادی از جمله بانک مرکزی، اصلاح قانون را داشتیم و اخیرا ابلاغ شد.

وی اظهار کرد: در بحث افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی براساس امکانات موافقت کردیم. تعدادی از همکاران ما در مجلس معتقدند تعداد پزشکان عمومی کم است و فکر می‌کنند با این روش می توانند کمک کنند که بنده معتقدم اگر امکان ارائه خدمات کامل نیست و توان تامین تخصص علمی و اجرایی را نداشته باشیم، این کار حتماً به نفعمان نیست. ضمن اینکه تعداد اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی عدد مشخصی است و نمی‌توانیم در یک بازه زمانی مشخص سه تا پنج برابر عدد پذیرش را افزایش بدهیم.

پورابراهیمی در پاسخ به سؤال دانشجویان درباره حزب و گروه سیاسی‌اش عنوان کرد: در تشکل‌ها عضو شورای ائتلاف کشور و مسئول کمیته اقتصادی این شورا و در احزاب سیاسی نیز عضو شورای مرکزی حزب موتلفه هستم.

وی درباره حمایت از فعالیت تشکل‌های دانشجویان تصریح کرد: از جریان‌های دانشجویی که خط قرمزشان امام، رهبری، انقلاب است و در چارچوب ساختار نظام سیاسی کشور فعالیت دارند، حمایت می‌کنیم.

نماینده کرمان و راور در مجلس درباره شفافیت آراء نمایندگان بیان کرد: بنده به قانون شفافیت رای دادم و این قانون در شورای نگهبان است ضمن اینکه تعدادی از نمایندگان خودمان خواستیم رای ما شفاف باشد و تاکنون بارها اعلام شده است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در انتخابات مجلس دوازدهم با فردی ائتلاف خواهد داشت؟ تاکید کرد: هیچ ائتلافی در انتخابات پیش رو با هیچ کس نخواهم داشت. افتخار من این است بسیجی لشکر ثارالله بوده‌ام و امروز در تشکیلات سیاسی به عنوان جبهه انقلاب هستم.

پورابراهیمی در پاسخ به یکی از دانشجویان که درباره منفی شدن تراز تجاری کشور در سال جاری سؤال کرد، گفت: یکی از اشکالاتی که امسال با آن مواجه شدیم، نحوه تسویه تعهدات ارزی بود که برای صادرات چالش ایجاد کرد و در هشت ماهه تراز تجاری منفی شد که برای نخستین بار در تاریخ اقتصادی تراز غیرنفتی منفی شده و قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه اصلی ترین مشکل در این حوزه نحوه تسویه تعهدات ارزی صادرات کشاورزی و محصولات غیرنفتی است، افزود: امسال در استان کرمان نزدیک به ۲۵۰ هزار تن پسته تولید داشتیم اما ۷۰ درصد کارت‌های بازرگانان اصلی فعال نیست و از کارت اجاره‌ای استفاده می‌کنند و به شدت در صادرات دچار مشکل شدیم و قرار است براساس نامه‌ای که به رئیس مجلس زدیم، به زودی جلسه غیرعلنی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد پاسخ بدهند زیرا این وضعیت موجب نگرانی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه در نظام بانکی ضوابط و مقررات اسلامی رعایت نمی‌شد و این موضوع توسط مراجع مورد تاکید بود، گفت: اصلاح قانون بانک مرکزی بعد از ۵۰ سال، هفته قبل ابلاغ شد و سه سال و نیم روی این قانون کار کردیم و در قانون جدید، تشکیل کمیته فقهی در بانک مرکزی را داریم.

وی ادامه داد: معتقدم اگر در اقتصاد صدمه می‌خوریم، همه با تحریم‌ها ارتباط ندارد و بخشی به خودمان ربط دارد زیرا هر جا از مبانی دینی فاصله گرفتیم، در بخش‌های مختلف آثار منفی داشته است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس درباره افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم از جمله معلمان با اشاره به اینکه تلاش این است قدرت خرید مردم را افزایش بدهیم، گفت: یکی از راه‌های تولید تورم، نارتزای نظام باکی است و در قانون جدید، اختیارات بانک مرکزی را کامل افزایش دادیم تا در صورت تولید ناترازی جدید پاسخگو باشد و هیچ بهانه ای در ناترازی جدید پذیرفته نخواهد بود و در این رابطه به تدریج دور موتور تورم کند خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته بخشی از علت تورم نیز ناترازی بودجه است و تلاش بر این است اصلاحات ساختاری در برنامه هفتم داشته باشیم و به تدریج رابطه تورم و حقوق به رابطه قدرت خرید و حقوق تبدیل شود.

پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت کار معلم و تعلیم و تربیت تصریح کرد: براساس فرموده مقام معظم رهبری، هرچه موجب یاس و نا امیدی در کشور بشود، خیانت و جفا به کشور است و البته به معنی عدم بیان انتقاد و اعتراض نیست به این معنیست که نگاه ما به آینده باید امیدوارانه باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: امروز پرچم تفکر شیعه و ولایت امیرالمومنین علیه السلام در دست رهبری حکیم و مجاهد است و در این مسیر نباید مایوس بشویم که خواست دشمن است و در بین مردم هجمه سنگین رسانه‌ای دارد تا آنها را نسبت به نظام و انقلاب دلسرد کند.

وی اظهار کرد: در اینگونه نشست‌ها و جلسات باید نقاط ضعف را بررسی و رفع و نقاط قوت را تقویت و امیدآفرینی کنیم و باید حرف اول جنبش داشجویی کشور امیدآفرینی و “ما می‌توانیم” باشد تا خروجی آن کارهای بزرگ باشد مانند کارهایی که شهدای ما انجام دادند.

پورابراهیمی افزود: ما روزهای تلخی که کشور را برای رسیدن به اهدافشان متمایل به غرب کردند و در فتنه‌ها مانند سال گذشته سپری کردیم و مسیر حرکت انقلاب فراز و نشیب‌های زیادی داشته اما نظام استمرار داشته زیرا عقبه نظام اسلامی به شهدا می‌رسد و انشاءالله به انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) متصل می‌شود و هنر ما نقش‌آفرینی در این مسیر است.

وی بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان یکی از افتخارات نظام اسلامی است و دانش آموخته این دانشگاه افرادی باسواد، متدین و دغدغه‌مند نظام و انقلاب هستند و تربیت نسل توسط شما خیلی مهم است که باید روحیه امیدآفرینی را در نوجوانان و فرزندان این مرز و بوم محقق کنید.

نماینده کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: علی رغم همه مشکلات و مسائل، باید دغدغه رهبری را مبنی بر امیدآفرینی به جامعه تزریق کنیم و البته این دلیل عدم برخورد با تخلف و فساد نیست و برآیند کار باید این باشد که به آینده نظام امیدوار هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان درباره کمبود آب در کرمان بیان کرد: برای تامین آب کرمان از پروژه انتقال آب خلیج فارس، کار در حال انجام است و امروز(۱۸ آذرماه) پروژه تامین آب احتیاطی شهر کرمان آغاز شد.

پورابراهیمی ادامه داد: قبل از تابستان سال آینده ۳۰ میلیون مترمکعب انتقال آب از خط خلیج فارس به کرمان و رفسنجان عملیاتی خواهد شد و می‌تواند ۵۰ سال تنش آبی کرمان را کاملاً مدیریت کند.

وی درباره لزوم جابه‌جایی زندان کرمان نیز بیان کرد: با رئیس قوه قضائیه صحبت شده و آقای اژه‌ای در سفر اخیرش به استان اختیارات خوبی به رئیس کل دادگستری کرمان داده و یکی از اتفاقات مثبت در این سفر تفویض اختیارات به رئیس کل دادگستری بود. ضمن اینکه زمین برای ساخت زندان کرمان وجود دارد و هر زمان که تصمیم شورای تامین قطعی شود، آماده همکاری هستیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: اولویت‌های ما در حوزه ملی و استانی مسائل اقتصادی است و اصلاح ساختار را آغاز کرده‌ایم و قانون بانک مرکزی یکی از آنها بود.

وی تصریح کرد: هیچ اولویتی در استان کرمان برای بنده مهم‌تر از طرح‌های اقتصادی برای اشتغال جوانان و مردم نیست و در دو سال گذشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در شهرستان کرمان تعریف کردیم و بخش زیادی در حال اجراست.

انتهای پیام




در نشست دانشجویان فرهنگیان کرمان با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چه گذشت؟

منبع: ایـسنا
? در نشست دانشجویان فرهنگیان کرمان با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چه گذشت؟