در قرارداد نوشته شده، اسقاط کافه خیارات یعنی چه؟ /۲/

فت فتو/کرمان وکیل دادگستری تاکید کرد: به علت عدم آشنایی با اصطلاحات قانونی، بهتر است قبل از انعقاد یک قرارداد جهت جلوگیری از متحمل شدن ضررو زیان های احتمالی ، از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید. سبحان غفاری وکیل دادگستری در گفت وگو با خبرنگار حوزه حقوقی فت فتو در ادامه توضیحات بیان شده در […]

فت فتو/کرمان وکیل دادگستری تاکید کرد: به علت عدم آشنایی با اصطلاحات قانونی، بهتر است قبل از انعقاد یک قرارداد جهت جلوگیری از متحمل شدن ضررو زیان های احتمالی ، از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید.

سبحان غفاری وکیل دادگستری در گفت وگو با خبرنگار حوزه حقوقی فت فتو در ادامه توضیحات بیان شده در قسمت اول، گفت: بیشتر قراردادها که اکنون تنظیم می شوند براساس ماده ۱۰ می باشند، که گفته شده قرارداد های خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد می کنند نافذ است مگر اینکه مخالف صریح قانون باشد.

وی ادامه داد: چون در قانون قالب های متعددی برای آن ذکر شده است، ولی معمولا مردم که نمی دانند قالب ها به چه صورت می باشد، بصورت دستی قرارداد را می نویسند که غالبا قرارها براساس ماده ۱۰ محسوب می شوند.

این حقوقدان با اشاره به اینکه در ماده ۱۹۰ ق.م شرایط صحت معامله ذکر شده، اضافه کرد: یعنی اینکه طرفین و موضوع قراداد باید چه خصوصیاتی داشته باشند و … لیکن مردم که سواد حقوقی پایینی دارند نمی دانند این شرایط به چه صورت است، ولی عرف تعیین کرده که نمی توان با فرد ۹ ساله یا شخصی مجنون، یک قراداد خاص ببندید، که گویای معنی ماده مذکور است لذا خیلی از قرادادها را می توان با همین ماده فسخ کرد.

این مدرس دانشگاه درخصوص نوشتن قرارداد توصیه کرد: طرفین حتما هرآنچه که از قرارداد می خواهند و موضوعی که مدنظر دارند را بی ارزش قلم داد نکنند و حتما بصورت کتبی در قرارداد ذکر کنند “حتی اگر” معامله با اقوام درجه یک خود باشد.

وی ادامه داد: بحث قراداد شفاهی گذشته و ما العان نیاز به قرادادهای کتبی با نگارش درست داریم لذا اگر یک قراداد با نگارش صحیحی وجود داشته باشد، مردم با اطمینان خاطر می توانند نسبت به طرفین قراداد به تعهدات خود عمل می کنند چون می دانند داخل قراداد ضمانت اجرا وجوددارد و به مشکل برنخواهند خورد.

غفاری در خصوص این سوال که اسقاط کافه خیارات به چه منظور است؟ گفت: اسقاط که معنی مشخصی دارد و به معنی از بین بردن است و کافه خیارات یعنی تمامی خیارات، اما خیار یعنی اختیاری که برای یکی از طرفین قراداد یا هر دوطرف در قراداد یا در مواردی برای شخص ثالث بوجود می آید که در صورت وقوع یک سری شرایط قرادادی که منعقد کرده اند را فسخ نمایند.

وی با اشاره به اینکه یک سری شرایط لازم نیست که در قرارداد ذکر شوند، تصریح کرد: اگر با آگاهی کامل شرایطی را در قراداد عنوان کنید، می توانید قراداد را فسخ نمایید، البته اگر شرایط آن خیار داخل آن قراداد بوجود آمده باشد.

وکیل دادگستری ادامه داد: خیارات زیادی در قانون وجود دارد که تقسیم بندی می شوندو در این مبحث به صورت مختصر به مهمترین های آنان اشاره می شود.

غفاری گفت: یکی از این خیارات، خیار شرط است  یعنی همان شرطی که طرفین در عقد قراداد ذکر می کنند که هر یک از دو طرف بتوانند در مدت معینی عقد را فسخ نمایند که در اصطلاح حقوقی خیار شرط گفته می شود که احکام خاصی داردو نحوه نگارش ویژه ای دارد که باید حتما رعایت گردد.

وی در این زمینه، به یکی از پرونده های اخیر که در دست بررسی داشت، اشاره کرد و افزود: در یک قراداد یک شرط ذکر شده بود و یکی از طرفین معامله فوت شده است لذا با مراجعه به ۴۴۵ و۴۴۶ ق.م آمده است که اگر خیار شرط برای طرفین معامله باشد بعد ازفوت صاحب خیار، خیار شرط به وراث وی می رسد مگر اینکه شرط خلاف شده باشد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: اگر در قرادادی ذکر شود که هر یک از طرفین باید در تاریخی در دفترخانه حاضر شوند و اگر خلاف این امر انجام شود، طرف مقابل حق فسخ دارد این حق فسخ چه خیاری است؟ و آیا این حق فسخ همان خیار شرط است؟ در پاسخ باید گفت که خیر واین حق فسخ، خیار تخلف از شرط است.

وی ادامه داد: این امر به عنوان شرط خیار قلمداد نمی شود لذا با این مثال منظور این بود که بحث قراداد نویسی بسیار تخصصی است و حتما باید بصورت صحیح وتخصصی نوشته شود و الزاما باید به شخصی مراجعه کنید که بلد کار باشد برای نوشتن یک قراداد خوب تا به مشکلی برنخورید.

این حقوقدان در ادامه معرفی مهم ترین خیارات در قرارداد افزود: خیار تاخیر ثمن یک خیار مهم است که اگر ۳ روز از تاریخ انعقاد عقد بگذره ومشتری پول معامله را ندهد، فروشنده به استناد همین خیار می تواند این قراداد را فسخ کند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: البته که تمامی خیارات احکام خاص خودشان را دارند و قبل از اینکه قرادادی را فسخ کنید یا قرادادی را تفسیر کنید حتما به یک حقوقدان مراجعه کنند.

انتهای پیام




در قرارداد نوشته شده، اسقاط کافه خیارات یعنی چه؟ /۲/

منبع: ایـسنا
? در قرارداد نوشته شده، اسقاط کافه خیارات یعنی چه؟ /۲/