درآمدزایی ۱۵۰ میلیون تومانی گیاه لوفا برای مددجویان کمیته امداد در کرمان

راهبر اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) در کرمان گفت: در حال حاضر کشت گیاه لوفا بیش از ۱۵۰ میلیون تومان در یک هکتار برای هر مددجو درآمد دارد. به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ گیاه لوفا (قنطوریون صغیر) در خانواده خیارها دسته‌بندی می‌شود و نسبت به دیگر گیاهان این خانواده دیرتر رشد می‌کند، حتی گاهی […]

راهبر اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) در کرمان گفت: در حال حاضر کشت گیاه لوفا بیش از ۱۵۰ میلیون تومان در یک هکتار برای هر مددجو درآمد دارد.

به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ گیاه لوفا (قنطوریون صغیر) در خانواده خیارها دسته‌بندی می‌شود و نسبت به دیگر گیاهان این خانواده دیرتر رشد می‌کند، حتی گاهی اوقات بذر گیاه لوفا به کندی جوانه می‌زند.

این گیاه، گرمسیری است و در آب و هوای سرد به آهستگی و به صورت بالارونده رشد کرده و در طول یک فصل رشد ارتفاع آن تا ۱۰ متر یا بیشتر هم ممکن است، برسد.

زمانی که میوه گیاه لوفا سبز رنگ است قابل خوردن است و می‌توان آن را به صورت پخته (مثل پخت کدو) و هم به صورت خام مصرف کرد.
در صورتی که بخواهند از گیاه لوفا برای ساخت اسفنج و لیف استفاده کنند، میوه را زمانی می‌چینند که رنگ آن زرد شود و قسمت های درونی آن فیبری شود و در این زمان دیگر نمی‌توان از میوه استفاده‌های خوراکی کرد.

اسفنج هایی که از گیاه لوفا به دست می‌آیند به عنوان لایه‌بردار عمل می‌کنند، گیاه لوفا باعث از بین بردن سلول‌های مرده پوست و درنتیجه شفاف‌تر شدن پوست شما خواهد شد.

در هنگام استفاده از لوفا متوجه خواهید شد که پوست شما قرمز می‌شود و این نشان دهنده آن است که این لیف کار خود را به خوبی انجام داده و باعث شده گردش خون در زیر پوست شما بیشتر شود.

برای اینکه لوفا خاصیت لایه‌برداری خود را حفظ کند بهتر است هنگامی که هنوز نرم نشده از آن استفاده کرده و از آب داغ برای لیف زدن استفاده کنید، بهتر است همراه با لیف لوفا از شامپو بدن به جای صابون استفاده کنید تا لیف بیشتر کف کرده و باعث تمیزی بیشتر شود.

منطقه جنوب کرمان و مستعد بودن برای کاشت گیاه لوفا سبب شده است تا یکی از خوشفکران و علاقه‌مندان به کشت لوفا بستر اشتغال زایی از طرح کشت و فرآوری گیاه لوفا را در شهرستان های عنبرآباد و زهکلوت را با مددجویان کمیته امداد را با همکاری این نهاد رقم بزند.

حمیدرضا عباسزاده در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان از نحوه اجرا و به ثمر دهی این طرح، عنوان کرد: از سال ۱۳۹۴ در ایجاد طرح راهبری اشتغال با کمیته امداد امام خمینی کرمان قرارداد همکاری در راستای کشت گیاه لوفا برای مددجویان این نهاد امضاء کردیم، هدف از اجرای این طرح توانمند سازی مددجویان در بخش جنوب کرمان بخصوص شهرستان  عنبر آباد بود.

راهبراشتغال کمیته امداد ادامه داد: در سال ها ۹۵ و ۹۶ تعداد ۱۶ خانواده از مددجویان کمیته امداد را به صورت راهبری و مشاوره مشغول به کار کردیم، که شامل مشاوره، آموزش و خرید تضمینی محصول لوفا بود، در سال‌های ۹۵ و۹۶ درهر هکتار از گیاه لوفا ۷۰ میلیون درامد کسب می‌شد.

وی ادامه داد: در حال جاضر ۸۰ خانوار از مددجویان کمیته امداد با ما همکاری دارند که در شهرستان زهکلوت ۳۲ خانوار و در شهرستان عنبر آباد بخش مرز جبالبارز نزدیک به ۴۰ خانواده در عرصه کاشت، داشت و برداشت گیاه لوفا با ما همکاری می‌کنند.

عباس‌زاده تاکید کرد: مسیر توسعه کار ما در مرحله فرآوری محصولات لوفاست، در حال حاضر ۶ نفر از فرزندان مددجویان کمیته امداد در کارگاه فرآوری با ما همکاری دارند و مشغول هستند.

راهبر اشتغال کمیته امداد امام خمینی کرمان اذعان کرد: در حال حاضر هر هکتار کشت گیاه لوفا بیش از ۱۵۰ میلیون تومان درآمد برای هر مدد جو دارد و این درحالی است که سرمایه اولیه مورد نیاز ما توسط کمیته امداد تامین شد به این نحو که در سال ۹۵ و ۹۶ به ازای هر مدد جو ۲۰ میلیون تسهیلات به ما اختصاص یافت.

وی ابراز کرد: تسهیلاتی که در نظر گرفته شد برای هر مدد جو صرف ایجاد داربست و هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت می‌شد و در حال حاضر نیز برای اجرای این طرح به هر مدد جو تا سقف ۱۵۰ میلیون اختصاص داده می‌شود که این تسهیلات را امداد در اختیار مددجویان قرار داده است تا در عرصه کاشت و برداشت گیاه لوفا هزینه کنند.

عباسزاده عنوان کرد: محصولات لوفا نیز به کارگاه آورده می‌شوند و برای کل کشور تولیداتی اعم از انواع لیف، اسکاج و ماسک‌های اسکراپ در عرصه بهداشتی تولید و به سراسر کشور ارسال می‌شوند.

راهبر اشتغال کمیته امداد تاکید کرد: گیاه لوفا تنها گیاه تولید کننده اسفنج گیاهی در دنیا است که تولیدات انواع محصولات این گیاه برای مراقبت های پوستی کاربرد دارد، در تولید لیف‌های گیاهی ما در مسیری گام برداشته‌ایم که هم در مصرف روزانه مورد استفاده قرار گیرد و هم جایگزین لیف پارچه‌ای باشد.

وی به دیگر محصولات حاصل از این گیاه اشاره کرد و گفت: انواع محصولات اعم از گلدون، چراغ خواب، رومیزی، اسکاج، انواع لیف، زیرصابونی، صابون لوفا، خود محصول لوفا و ماسک آن تولید و مورد استفاده است.

عباسزاده به طرح‌های پیش روی این محصول اشاره کرد و گفت: به دنیال آن هستیم تا تعداد ۲۰۰ نفر از مددجویان کمیته امداد از کپر نشینان را در عرصه تولید لوفا وارد کنیم، اما طی کردن این مسیر نیازمند افزایش مصرف کننده و شناخت این محصول در بین مصرف کنندگان این محصولات در بازار فروش است که از همه مسئولان استانی می‌خواهیم تا ما رادر شناخت این محصول به عموم یاری کنند.

راهبر اشتغال کمیته امداد تاکید کرد: این گیاه ناشناخته و غیر بومی ایران است، و محصولات آن از کشورهای ترکیه، بنگلادش و آمریکا وارد ایران می‌شده است، عموم مردم این محصولات را نمی شناسند به همین علت مستلزم تبلیغات و اطلاع رسانی بین مردم است تا محصولات معرفی شوند که در این صورت مسیر اشتغال و توسعه نیز هموار‌تر خواهد شد.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




درآمدزایی ۱۵۰ میلیون تومانی گیاه لوفا برای مددجویان کمیته امداد در کرمان

منبع:آرمـان
? درآمدزایی ۱۵۰ میلیون تومانی گیاه لوفا برای مددجویان کمیته امداد در کرمان