دانشجویان امروز در فضایی روشن حرکت می‌کنند

رئیس شورای شهر کرمان گفت: در ابتدای انقلاب راهنمایی وجود نداشت و مسیر تاریک بود اما امروز قبله‌نماها به سمت قبله راه را نشان می‌دهند و خلوص دانشجو را بیشتر می‌کند. به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه نذیر کرمان؛ عده‌ای معتقدند جنبش دانشجویی در کشور ما دچار افول و رکود یا حتی مرگ شده است […]

رئیس شورای شهر کرمان گفت: در ابتدای انقلاب راهنمایی وجود نداشت و مسیر تاریک بود اما امروز قبله‌نماها به سمت قبله راه را نشان می‌دهند و خلوص دانشجو را بیشتر می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه نذیر کرمان؛ عده‌ای معتقدند جنبش دانشجویی در کشور ما دچار افول و رکود یا حتی مرگ شده است و به اندازه گذشته فعال و تاثیرگذار نیست، برخی اما بر این نظرند که جریان دانشجویی همچنان زنده است هرچند ماهیت آن تفاوت کرده باشد، همین امر سبب شد تا  در روز معطوف به دانشجو با علیرضا نادری که در گذشته دانشجوی دانشگاه صنعت شریف بوده و در تسخیر لانه جاسوسی حضور داشته و عملاً خط امامی معرفی می‌شود به سخن بنشینیم.

چرا ۱۶ آذر روز دانشجو نامیده شده است؟

علیرضا نادری رئیس شورای شهر کرمان در گفتگو با گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی نذیر کرمان در خصوص پیشنیه روز دانشجو عنوان کرد: روز دانشجو، در ایران به ۱۶ آذر ماه اطلاق می‌شود، این روز به یاد سه دانشجو با نام‌های مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌ رضوی که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران شهید شدند، گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: در دههٔ ۱۳۲۰ و اوایل دهه ۱۳۳۰، پس از سقوط حکومت رضاشاه پهلوی و ایجاد فضای بازتر، فعالیت‌های سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه تهران که تنها مؤسسه مدرن آموزش عالی آن زمان در ایران بود، بسیار افزایش یافت.

رئیس شورای شهر کرمان عنوان کرد: در این دوران حزب توده، از نفوذ بسیاری در بین دانشجویان برخوردار بود و طبق گزارشات بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاه تهران عضو یا هوادار این حزب بودند اما با افزایش محبوبیت جبهه ملی و دولت مصدق  محوریت این حزب در دانشگاه به چالش کشیده شد.

نادری ادامه داد: پس از وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، سازمان‌های سیاسی تشکیل دهنده جبهه ملی، برای دوره کوتاهی در یک ائتلاف ضعیف، تحت نام نهضت مقاومت ملی به مقاومت سیاسی دست زدند و تظاهرات‌ها و اعتصاب‌های پراکنده‌ای در پاییز همان سال در دانشگاه تهران و همچنین بازار، از جمله در تاریخ ۱۶ مهر و ۲۱ آبان، در اعتراض به محاکمه مصدق برگزار کردند.

وی ادامه داد: چند هفته پس از این وقایع، اعلام شد که روابط ایران و بریتانیا که در زمان نخست‌وزیری مصدق قطع شده بود، از سر گرفته خواهد شد و ریچارد نیکسون نایب رئیس جمهوری وقت آمریکا برای دیدار رسمی به ایران می‌آید، همین امر بهانه لازم برای اعتراضات را فراهم کرد و در ۱۶ آذر به سفارش نهضت مقاومت ملی، دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاس‌ها پرداختند و ناآرامی تمامی محوطه دانشگاه تهران را فرا گرفت.

رئیس شورای شهر کرمان تأکید کرد: دولت وقت برای پیشگیری از هرگونه اقدام بعدی تصمیم به سرکوب اعتراضات گرفت، سربازان و نیروهای ویژه ارتشی پس از هجوم به دانشگاه، به کلاس‌های درس حمله کرده و صدها دانشجو را بازداشت و مصدوم کرده و با اقدام به شلیک موجب مرگ سه دانشجوی این دانشکده به نام‌های احمد قندچی، مهدی شریعت ‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا شد.

نادری اذعان کرد: فردای آن روز نیکسون به ایران آمد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران که در اشغال مشهود نیروهای نظامی بود، دریافت کرد، در واقع ۱۶ آذرماه به معیار خوبی برای ارزیابی میزان نفرت از حکومت استبدادی و مستکبران عالم و توانایی و نفوذ مخالفان در بین روشنفکران، تبدیل شد.

دانشجویان امروز با دانشجویان ابتدای انقلاب چه تفاوتی دارند؟

وی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص تحرکات برخی دانشجویان در فتنه (مهسا امینی) تأکید کرد: تحرکات دانشجویی در گذشته معتقدانه اما انفرادی بود زیرا مسیر ناشناخته، غریب و تاریک بود، امروز هم در راستای استکبارستیزی و مطالبه‌گری بسیار جریانات دانشجویی فعال هستند و نمی‌توان متصور شد که از حد تعادل خارج هستند.

نادری اذعان کرد: در حال حاضر دوران سختی نیست، و یک عده‌ای ممکن است، تصور کنند یک منافعی برایشان وجود دارد و  منجر به دفع ضررهایی برایشان می‌شود پس به برخی جریانات متمایل می‌شوند، امروز جریانات دانشجویی در مقایسه با گذشته ممکن است تنها اینگونه عمل شود.

رئیس شورای شهر کرمان اذعان کرد: در حال حاضر جریانات دانشجویی وجود دارد که مخلصند حتی با کمیت اما بالاتر از گذشته فعال هستند و نقش آفرینند اما در گذشته هیچ منفعت شخصی وجود نداشت، فقط ضررهایی بود که احتمال رسیدن به آدم‌ها بسیار زیاد بود.

وی ادامه داد: ضررهایی که جریانات دانشجویی در قبل از انقلاب را تهدید می‌کرد، شامل زندان، شنکنجه، شهادت، اخراج از دانشگاه و غیره… به وفور وجود داشت و با تمام این شرایط دانشجویان در گذشته بصیر بودند و در حالی که می‌دانستند، هیچ نفعی ندارد در برابر خباثت‌ها و مشکلات قد علم می‌کردند.

نادری با بیان اینکه دانشجویان در گذشته از خودگذشته بودند، گفت: این‌ها در راه هدف خودشان پیش می‌رفتند، و مرتب رصد می‌کردند و خود را مورد بررسی قرار می‌دادند که آیا راهی را که در پیش گرفته‌ایم، درست بوده است یا نادرست و اگر انحرافی را می‌دیدند سعی می‌کردند که از این راه دوری کنند.

رئیس شورای شهر کرمان اذعان کرد: در گذشته جریانات بسیار قوی بودند و در یک دانشگاه چند جریان  مثلا مارکسیتی، التقاطی(گروهی که مدعی مسلمانی بود اما مشی مارکسیستی داشت) و سازمان مجاهدان خلق بودند بنابراین جریان دانشجویی خط امامی در بعد از انقلاب مراقبت می‌کردند که به سمت جریانات انحرافی متمایل نشوند.

وی اذعان کرد: دانشجویانی که لانه جاسوسی را تسخیر کردند، کسانی بودند که معتقد، در راه هدف، بدون کوتاهی از وظایف و با نهایت توان خود گام بر می‌داشتند، و امروزه دانشجویانی که در مسیر انقلاب قرار دارند بسیار هستند و هدف خود را دنبال می‌کنند اما کیفیت بر کمیت اولویت می‌یابد.

نادری گروه‌های دانشجویی اول انقلاب را با جریانات دانشجوئی امروز را در کنار هم قرار داد و گفت: گروه‌های خالص دانشجوئی در قبل، بعد و اکنون باهم برابری می‌کنند و همیشه هدف، راه و مسیر را درست تشخیص داده و با حق همراه بوده‌اند.

رئیس شورای شهر کرمان ابراز کرد: امروز خلوص در گروه‌های دانشجویی بیشتر شده  زیرا علامت‌های راهنما بیشتر و حقایق نمایان و مسیر روشن شده است اما در زمان ما حرکت در تاریکی بود بدون هیچ علامتی و هر دانشجو خودش به تنهایی باید راهش را در تاریکی پیدا می‌کرد و به خطا نمی‌رفت.

وی با بیان اینکه امروز دانشجویان در فضائی مه‌آلوده حرکت نمی‌کنند، گفت: امروز قبله‌نماها به سمت قبله راه را نشان می‌دهد و تعداد این قبله‌نماها بسیار زیاد است، اما در زمان ما این امر وجود نداشت و کورکورانه و در تاریکی مطلق باید گام بر می‌داشتیم.

علیرضا نادری در پایان خاطر نشان کرد:  در گذشته حتی دسترسی به نظر حضرت امام خمینی برای ما بسیار سخت بود، ما نمی‌دانستیم در برخی از مسائل امام چه موضعی خواهند گرفت و ما  باید چه بکنیم، ولی خوب با توکل به‌خدا راه خود را  دانشجویان پیدا می‌کردند.

انتهای خبر/ طهماسبی




دانشجویان امروز در فضایی روشن حرکت می‌کنند

منبع:آرمـان
? دانشجویان امروز در فضایی روشن حرکت می‌کنند