خلاء نیروی ماهر تنها با آموزش پر می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان گفت: آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای ارتباط مستقیم با کاهش نرخ بیکاری، رشد بهره‌وری و در نهایت رشد اقتصادی در کشورها دارد. مصطفی جعفری‌کرمانی‌پور در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» به مطالعه تطبیقی جایگاه آموزش‌های مهارتی در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: آموزش فنی یکی از وظایف اصلی […]



عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان گفت: آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای ارتباط مستقیم با کاهش نرخ بیکاری، رشد بهره‌وری و در نهایت رشد اقتصادی در کشورها دارد.

مصطفی جعفری‌کرمانی‌پور در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» به مطالعه تطبیقی جایگاه آموزش‌های مهارتی در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: آموزش فنی یکی از وظایف اصلی دولت‌ها بوده که ارتباط مستقیم با کاهش نرخ بیکاری، رشد بهره‌وری و در نهایت رشد اقتصادی درکشورها دارد، به‌گونه‌ای که در بسیاری از کشورها اصطلاحات آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در رأس اولویت‌های ملی آن کشورها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مسیر ارتقاء و اصلاحات این آموزش‌ها(فنی) بایستی از محور گسترش، کمی تغییر وضعیت داده و موضوع تعمیق کیفی و افزایش اثربخشی آن به‌طور اساسی مورد نظر قرار گیرد، همچنین، جایگاه ایران از لحاظ میزان تدارک و ارائه آموزش‌های سفارش‌محور یا تقاضامحور در سطوح فنی‌وحرفه‌ای که منطبق‌بر نیاز بازارکار بوده اما دارای ضعف‌هایی است که می‌توان با مشارکت صاحبان صنایع و حرَف از این نظر نیز در جایگاه مناسب و در خور شأن کشور عزیزمان ایران در منطقه و جهان قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان اذعان کرد: در جهان فراصنعتی امروز، توسعه به‌معنی عام، بدون توجه به آموزش، به خصوص فنی‌و‌حرفه‌ای، مفهومی نخواهد داشت و اکنون، ماشین‌ها ۹۹ درصد کارها را انجام می‌دهند، در‌حالی‌که صد سال پیش، این رقم فقط ۶ درصد بود.

جعفری‌ کرمانی‌پور مدعی شد: امروزه، انقلاب علمی و فنی نیازمند نیروی انسانی ماهر است، فن‌آوری، آموزش و توسعه، مثلث پیشرفت‌های اقتصادی_ اجتماعی را تشکیل می‌دهند، تأمین نیروی متخصص و ماهر برای اجرای هر برنامه ضرورتی امکان‌ناپذیر است که بدون توجه به آن سرمایه_گذاری‌های مادی و انسانی به هدر خواهد رفت.
 

وی افزود: از عواملی که سال‌هاست مانع تحقق واقعی اهداف برنامه‌های، اقتصادی و اجتماعی شده، فقدان یا کمبود نیروی متخصص و ماهر متناسب با نیازهای اجرایی برنامه‌ها به‌خصوص در بخش میانی آن بوده است که البته دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تربیت و تامین آن را به‌طور گسترده به عهده دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان ادامه داد: تحول در نظام آموزش دانشگاهاه فنی‌وحرفه‌ای به‌رغم اهداف متعددی که برای آن منظور شده، در نهایت متوجه تامین و پر کردن خلاء نیروهای ماهر و متخصص در بخش‌میانی بازار کار با نگرش واقع‌بینانه نسبت‌به اجرای برنامه‌های توسعه در کشور است.
 

جعفری‌ کرمانی‌پور اذعان کرد: برای فراگيرشدن فرهنگ فنی‌و‌حرفه‌ای و كارآفرينی، بايد تغييراتی در سيستم آموزشی و محتوای دروس مدارس و دانشگاه‌ها داده شود و افرادی در رأس امور قرار گيرند كه علاقه‌مندبه ايجاد و توسعه فعاليت‌های توليدی بوده و شرايط مناسب را برای ظهور كارآفرينان خلاق را فراهم سازند.
 
وی افزود: مطالعه تطبيقی نظام آموزش عالی ايران و کشورهايی که در توسعه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای پيشرفت‌های روزافزونی داشته‌اند، نشان می‌دهد که با شناسايی و به‌کارگيری روش‌های مؤثر  در برگزاری دوره‌های آموزشی موردنياز و پيش‌بينی شده، همچنين تدوين نظام جامع ارزيابی آموزشی و محتوای آن باتوجه‌به ملاک‌های آموزش کار و برقراری مکانيزم بازخورد منظم، روزآمد و اصلاح و به‌سازی برنامه‌های اين هنرستان‌ها و آموزشکده‌ها، موجبات رشد خلاقیت و کارآفرينی در دانش‌آموختگان
.اين مؤسسات فراهم خواهد شد
 
عضو هیئت علمی دانشگاه‌های در مقایسه با برخی کشورها آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در ایران پیشرفت خوبی داشته است اگر چه تا رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی درپیش است.

 جعفری‌ کرمانی‌پور جایگاه حساس آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، رفع محدودیت‌ها و اعمال اصلاحات لازم در مراکز فنی و حرفه‌ای، ازباورها و ذهنیت‌های حاکم در جامعه به جایگاه و اهمیت فزاینده آموزش‌هاي فنی حرفه‌ای و نقش آن در توسعه پایدار بوده و برای فراگيرشدن فرهنگ فنی‌وحرفه‌ای وكارآفرينی، بايد تغييراتی در سيستم آموزشی و محتوای دروس مدارس و دانشگاه‌ها داده شود و افـرادی در رأس امـور قـرار گيرند تا این اهداف را به ثمر برسانند.

انتهای خبر/ طهماسبی

 


خلاء نیروی ماهر تنها با آموزش پر می‌شود

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? خلاء نیروی ماهر تنها با آموزش پر می‌شود