خروج ۱۵۰ میلیارد تومانی برای ماده ای که در ایران تولید می شود/ شرکت های لبنی از مایه پنیر ایرانی استقبال نمی کنند/ پنیر باد در جنوب کرمان به وفور یافت می شو

  یوسف امامی پورگفت:  شرکت های لبنی در کشور سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان برای خرید مایه پنیر وارداتی سرمایه از دست می دهند اما حاضر نیستند محصول دانش بنیان کرمانی را که مانع ورود محصولات تراریخته بدون امنیت غذایی می شوند، مورد استفاده قرار دهند. یوسف امامی پور مدیر عامل شرکت دانش بنیان هزار زیره […]

 
یوسف امامی پورگفت:  شرکت های لبنی در کشور سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان برای خرید مایه پنیر وارداتی سرمایه از دست می دهند اما حاضر نیستند محصول دانش بنیان کرمانی را که مانع ورود محصولات تراریخته بدون امنیت غذایی می شوند، مورد استفاده قرار دهند.

یوسف امامی پور مدیر عامل شرکت دانش بنیان هزار زیره ماهان در گفتگو با “فت فتو”  در خصوص مایه پنیر تولیدی این واحد فناور گفت: آنچه که در بازار های داخلی به اسم مایه پنیر موجود است؛ محصولاتی وارداتی، تراریخته و فاقد ارزش غذایی هستند.

وی افزود: از سال ۱۹۹۶ که جنون گاوی در سرتاسر اروپا گسترش یافت و بحث ایمنی و سلامت در بیماری های مشترک بین انسان و دام مطرح شد مبحث مایه پنیر از لبنی(حیوانی) به ژنوم قارچ ها باز شد و قارچ های کشت بافتی وظیفه تولید مایه پنیر را بر عهده گرفتند.

پنیر باد علفی با خاصیت دانش بنیانی

این نخبه کرمانی اذعان کرد: در خصوص بد یا خوب بودن تراریختگی قصد نداریم نظریه بدهیم اما تراریختگی خوبی هایی دارد و این خوبی ها باید بر اساس شروطی ایجاد شوند که امنیت غذایی و سلامت انسانی را به خطر نیاندازد؛ما به دنبال منابع گیاهی داخلی خودمان در شهر کرمان رفتیم تا این مبحث دانش بنیانی را محقق کنیم .

وی افزود: در روش سنتی تولید پنیر از اسیدهایی همچون آبلیمو ، سرکه و … استفاده می شود در این روش کاری که اسیدها می کنند این است که پروتئین های شیر را در هم می شکنند و آنچه ایجاد می شود تحت عنوان رادیکال های آزاد است که غذای سلول های سرطانی بوده و سبب شیوع انواع سرطان ها خواهند شد .
 
مایه پنیر وارداتی تراریخته است

مدیر عامل هزار زیره ماهان تاکید کرد: ما  قصد داشتیم محصولی جایگزین کنیم که نه تراریخته وارداتی و نه اسیدی که محرک سلول های سرطانی باشد، طی تحقیقات متوجه گیاهی در استان کرمان شدیم که می تواند جایگزین مایه پنیر باشد؛ گرچه قبلا هم روی آن تحقیق شده بود اما به واسطه اینکه محققان قبلی نتوانسته بودند هر ۲ هزار ماده درون این گیاه را با شیراستخراج کنند، محکوم به شکست شده بود.

امامی پور ادامه داد: گیاه مورد تحقیق را در شرکت دانش بنیان خود مورد تحقیق قرار دادیم و طعمی متفاوت را از این گیاه در پنیر تولید کردیم، در ابتدا پنیر اولیه را که واقعا تلخ و غیر قابل خوردن هست را تولید کردیم و بعد آن را به رنت پک و یا مایع پنیر کیسه ایی و در آخر آن را قالب سازی و پودر کردیم .

وی تاکید کرد: پنیر مایه ما اکنون آماده است که به صورت قرص یا ترکیبات مایع دراختیار مصرف کنندگان وفروشندگان قرار بگیرد تا طعمی متفاوت را برا شهروندان ایران رقم بزند.
 
پنیر اولیه تولید بسیار تلخ است که باید فرآوری شود

مدیر عامل هزاره زیره ماهان گفت: با توجه به اینکه این گیاه بومی جنوب استان کرمان بوده ، می توانیم با بسط و کشت این گیاه موجبات محرومیت زدایی در جنوب استان را فراهم کنیم و شغل پایدار ایجاد می شود؛ نزدیک به ۱۰۰ نفر را در تولید و توسعه این گیاه می توان درگیر کار و تولید کرد.

وی ادامه داد: گیاهی که مورد استفاده قرار گرفته است گیاهی است که به عنوان علف هرز در جنوب کرمان شناخته می شود و حتی دام و طیور هم از آن ارتزاق نمی کند که  کاشت و برداشت آن تاثیری در زیست بوم منطقه نخواهد داشت.
کشت و برداشت پنیر باد  زیست بوم را به مخاطره نمی اندازد

امامی اظهار کرد: پنبر باد به عنوان یک منبع جدید درآمدی برای مردم خواهد بود ضمن اینکه داخلی است و نیازی به واردات مواد اولیه نداریم ، این همان استفاده از پتانسیل های داخلی است.

این مدیر جوان تاکید کرد: وظیفه شرکت های دانش بنیان این است که آنچه به صورت بومی در داخل کشور وجود دارد را به دانش روز و تکنولوژی تبدیل کنند و ما امیدواریم که شرکت های لبنی درخواست استفاده از این محصول کاملا طبیعی ، ایرانی و بومی که از امنیت غذایی خوبی برخوردار است را به ما بدهند .
 
اشتغال  گروه های ۱۰۰ نفره در جمع آوری پنیر باد

وی افزود: سالانه  رقمی نزدیک به ۸۰۰ هزار تن پنیر درایران به صورت صنعتی و سنتی تولید می شود که  برای واردات خمیر مایه هزینه سنگینی را می پردازیم که ارز زیادی را از کشور خارج می کند .
 امامی پور در پایان خاطر نشان کرد: سرمایه کمی برای تولید این پنیر مایه لازم است واگر ۲ میلیارد برای صنعتی سازی آن تعلق بگیرد ایران را از وابستگی به خرید مایه پنیر رها می کند و می توانیم عدد ۱۵۰ میلیارد تومانی که سالانه خارج می شود را ذخیره سازی کنیم.

انتهای پیام / طه
 
 
 




خروج ۱۵۰ میلیارد تومانی برای ماده ای که در ایران تولید می شود/ شرکت های لبنی از مایه پنیر ایرانی استقبال نمی کنند/ پنیر باد در جنوب کرمان به وفور یافت می شو

منبع:آرمـان
? خروج ۱۵۰ میلیارد تومانی برای ماده ای که در ایران تولید می شود/ شرکت های لبنی از مایه پنیر ایرانی استقبال نمی کنند/ پنیر باد در جنوب کرمان به وفور یافت می شو