خدمت‌رسانی کرمان به زائران اربعین حسینی با ۵۶ موکب

کرمان- فت فتو- مدیر امور موکب‌های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کرمان با بیان اینکه موکب‌های استان در بحث اسکان و پذیرایی در خدمت زائران اربعین هستند گفت: ۴۹ موکب در شهر کربلا و هفت موکب در مسیر نجف- کربلا اربعین امسال به زائران حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند. رسول فتحی روز شنبه در گفت‌وگو با […]

کرمان- فت فتو- مدیر امور موکب‌های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کرمان با بیان اینکه موکب‌های استان در بحث اسکان و پذیرایی در خدمت زائران اربعین هستند گفت: ۴۹ موکب در شهر کربلا و هفت موکب در مسیر نجف- کربلا اربعین امسال به زائران حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند.

رسول فتحی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فت فتو با بیان اینکه موکب‌های استان کرمان عمدتاً در صحن عقیله بنی‌هاشم(س) یا در خیابان احمدالوائلی مستقر هستند افزود:  این موکب‌ها برای پذیرایی و اسکان روزانه ۹۰ هزار زائر آماده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هدف ما در خدمت‌رسانی به زائران اربعینی بالا بردن کیفیت خدمات نیز است تصریح کرد: سه موکب از استان کرمان فقط به پخت نان اختصاص دارد.

مدیر امور موکب های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان ادامه داد: حضور بانوان کرمانی در بحث پخت نان برای زائران اربعین حسینی امسال چشمگیر است و موکب‌های «نان صلواتی کرمانی‌ها، گردان نانوای خانوک و موکب چریک پیر خانوک» از این استان در مسیر و در کربلا به همت بانوان عاشق امام حسین (ع) اقدام به طبخ نان و توزیع بین زائران می‌کنند.

ارائه دیگر خدمات گوناگون

وی اظهارداشت: هرچند ما وظیفه‌ اسکان و تغذیه زائران را برعهده گرفته‌ایم اما در کنار آن، خدمات پزشکی، تعمیر خودروهای سنگینی که امکانات موکب‌ها را جابه جا می‌کنند، خیاطی، ماساژ زائران و توزیع گیاهان دارویی  را هم در برنامه داریم.

فتحی خاطرنشان کرد: موکب‌های ستاد عتبات در مرزهای خروجی و در کشور عراق مستقر هستند و موکب‌های درون شهری نیز هیچ ارتباطی با ستاد عتبات ندارند.

حضور رابطان بهداشتی در موکب‌های اربعین

وی با اشاره به حضور رابطان بهداشتی در موکب‌های امسال اربعین گفت: کار مجزایی که امسال انجام گرفته این‌ است که برای هر موکب یک رابط بهداشتی تعریف شده که این شخص توسط هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی آموزش می‌بیند تا در مواقع ضروری به‌کار آید و همچنین بر مباحث بهداشتی موکب نیز نظارت کند.

مدیر امور موکب های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان  بیان کرد: در مراسم  امسال اربعین حسینی هلال احمر به‌صورت جداگانه در خدمت زائران است و بحث رابط بهداشتی نیز برای  نخستین بار مطرح شده است.

 برنامه‌ها برای زائران پاکستانی

وی در ادامه با اشاره به استقرار موکب ماهان در ابتدای شهر ماهان در شهرستان کرمان و در کنار پلیس راه این شهر تصریح کرد: این موکب پذیرای از زائران خارجی مرزهای شرقی کشور را برعهده دارد و هرچند زیرپوشش ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان نیست، ولی خدمات خوبی در بحث تغذیه و بهداشت به زائران ارائه می‌دهد.

 فتحی با اشاره به اینکه در موکب  ماهان از مبلّغان پاکستانی نیز استفاده می‌شود تا غذاها را مطابق ذائقه زائران پاکستانی طبخ کنند اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود حداقل ۳۰۰ هزار زائر پاکستانی برای حضور در مراسم اربعین حسینی از کرمان عبور کنند.

 وی ادامه داد: تدابیری اندیشیده شده که زائران پاکستانی بتوانند با اتوبوس‌های شهرداری به زیارت مرقد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز مشرف شوند.

تداوم خدمت‌رسانی‌ حتی بعد از اربعین

مدیر امور موکب های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با اشاره به اینکه موکب‌های استان تا ۲ روز بعد از اربعین خدمات‌رسانی دارند ادامه داد: با توجه به اینکه عراقی‌ها بعد از اربعین موکب‌های خود را جمع می‌کنند به موکب‌های استان اعلام کرده ‎ایم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تا ۲ روز بعد از اربعین هم امکان پذیرایی از زائران را داشته باشند.

 مردم پای کار موکب‌ها و هزینه‌ها

وی ضمن تقدیر از همکاری برخی ادارات در بحث هماهنگی‌های لازم برای تهیه اقلام مورد نیاز موکب‌ها و خروج کالاها از مرز بیان کرد: هرچند هزینه‌ها مردمی است اما همکاری و هماهنگی این ادارات نیز در روند تسریع کارها موثر است.

فتحی ادامه داد: تنها نماینده مردمی ستاد اربعین، ستاد عتبات عالیات است و تمامی هزینه‌های موکب‌ها نیز به صورت مردمی تامین می‌شود؛ البته برخی شرکت های خصوصی هم خدماتی ارائه می‌دهند.

نذر خاص شهروند کرمانی برای اربعین

وی بیان کرد: یکی از همشهریان که از عاشقان اباعبدالله علیه‌السلام است برای کم کردن عطش زائران، با خرید و استقرار یک دستگاه بستنی‌ساز در صحن عقیله(س) اقدام به تولید و توزیع بستنی خواهد کرد.

توجه جدی به مباحث فرهنگی در موکب‌ها

مدیر امور موکب های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با اشاره به اینکه در ساختار هیات امنای موکب‌ها حضور روحانی برای مباحث فرهنگی و شرعی ضروری است افزود: امسال در مراسم اربعین حسینی کمیته بانوان را هم فعال کرده‌ایم تا بتوانیم از حضور خواهران مبلغه در مباحث فرهنگی هم بهره ببریم.

توجه بر کیفیت خدمات

وی با اشاره به اینکه میزبان اصلی زائران اربعین حسینی، عراقی‌ها هستند خاطرنشان کرد: عمده‌ موکب‌های ما در کنار موکب‌های عراقی فعالیت می‌کنند و هدف ما بالا بردن کیفیت خدمات است نه بالا بردن آمار موکب‌ها.

فتحی با اشاره به اینکه امکان مشارکت علاقه مندان به پرداخت نذورات در امر پذیرایی از زوار اربعین حسینی وجود دارد، اظهارداشت: کسانی که نذر دارند یا مایلند در این امر خیر سهیم شوند می‌توانند به نشانی atabat.org مراجعه و در بخش پروژه‌ها، گزینه اربعین حسینی را انتخاب کنند.




خدمت‌رسانی کرمان به زائران اربعین حسینی با ۵۶ موکب

منبع: ایرنـا
? خدمت‌رسانی کرمان به زائران اربعین حسینی با ۵۶ موکب