خارج کردن سنگ کلیه شاخ گوزنی از کلیه یک خانم ۶۰ ساله کهنوجی

این بیمار در اتاق عمل توسط متخصص جراحی کلیه مورد عمل قرار ‌گرفت و سنگ به صورت کامل از کلیه‌ی سمت راست وی بیرون آورده ‌شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمان؛دکتر محمدرضا مجللی متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت : پس از شرح حال و معاینات بالینی و عکس‌برداری توسط سی تی […]

این بیمار در اتاق عمل توسط متخصص جراحی کلیه مورد عمل قرار ‌گرفت و سنگ به صورت کامل از کلیه‌ی سمت راست وی بیرون آورده ‌شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمان؛دکتر محمدرضا مجللی متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت : پس از شرح حال و معاینات بالینی و عکس‌برداری توسط سی تی اسکن وجود سنگ بزرگ شاخ گوزنی درکلیه‌ی راست بیمار تأیید شد.

وی افزوداین سنگ حدود ۸ سانتی‌متر ، تقریبا تمام کلیه‌ی بیمار را پرکرده بود که جنس این سنگ پس از آنالیز آن در آزمایشگاه مشخص خواهد شد

این پزشک گفت بیمار پس از این عمل حدودا ۲ ساعته در بخش بستری و پس از دو روز با حال عمومی مناسب از بیمارستان مرخص گردید.

دکتر مجللی در توصیه‌ای به همشهریان تصریح کرد: در صورت تشخیص سنگ در کلیه‌ها لازم است هرچه سریع‌تر جهت درمان آن، به روش غیرجراحی و یا جراحی در موارد لازم ، اقدام شود تا به اندازه‌های بزرگ « شاخ گوزنی» تبدیل نشوند، چرا که جراحی های پیچیده و خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.

ضمناً ‌بیمارانی که مبتلا به سنگ‌سازی‌های مکرر در دستگاه‌های ادراری می باشند باید تحت درمان‌های دارویی، توصیه‌ها و رژیم غذایی زیر نظر پزشک متخصص قرار گیرند تا هم از بزرگ شدن سنگ و هم تشکیل دوباره‌ی آن پیشگیری شود.

دکتر مجللی در ادامه افزود: افرادی که یکبار دچار سنگ ادراری میشوند در ۱۰ سال آینده به احتمال ۵۰ درصد مجدد دچار سنگ میشوند از علل مهم بروز سنگ میتوان به مصرف کم آب، مصرف زیاد نمک و پروتئین های حیوانی اشاره کرد.

 



منبع:صـداوسیـما مرکز کرمان
? خارج کردن سنگ کلیه شاخ گوزنی از کلیه یک خانم ۶۰ ساله کهنوجی