حمیدرضا الداغی و مفهوم ناموس

کارشناس مسائل سیاسی روز گفت: هنوز مردان این سرزمین برای دفاع از ناموس و غیرت‌شان جان هم می‌دهند. رسول محمدی کارشناس مسائل سیاسی روز در گفتگو با سرویس فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان» گفت: شامگاه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ دو نفر از اراذل و اوباش در یکی از خیابان‌های شهر سبزوار قصد داشتند دختر جوانی را […]

کارشناس مسائل سیاسی روز گفت: هنوز مردان این سرزمین برای دفاع از ناموس و غیرت‌شان جان هم می‌دهند.

رسول محمدی کارشناس مسائل سیاسی روز در گفتگو با سرویس فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان» گفت: شامگاه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ دو نفر از اراذل و اوباش در یکی از خیابان‌های شهر سبزوار قصد داشتند دختر جوانی را به زور با خود ببرند و حمیدرضا الداغی متوجه ایجاد مزاحمت برای دختر جوان می‌شود و بلافاصله شجاعانه و غیرتمندانه برای نجات او با دزدان نوامیس مردم درگیر می‌شود و تلاش می‌کند دختر را از مهلکه نجات دهد، اما در این حین اشرار او را با چاقو مورد حمله قرار می‌دهند و دقایقی بعد بر اثر شدت جراحات به شهادت می‌رسد.

محمدی بیان کرد: عوامل متعدد فرهنگی و اجتماعی در بروز این جنایت دست داشته است که ریشه‌یابی آن‌ها نیاز به واکاوی عمیق دارد، در مجموع ریشه‌ی اصلی آن به تربیت و محیط تربیتی بر می‌گردد که باتوجه به اینکه این جنایت گروهی انجام شده است عامل دوستان و دوستیابی بیش از هر چیز برجسته شده است اما از محیط خانوادگی به عنوان محیط اصلی تربیتی انسان نباید غفلت کرد.

کارشناس ارشد علوم سیاسی  افزود: با توجه به سن کم (۱۸ و ۱۶ ساله) عوامل جنایت ضعف نظام آموزشی و آموزش و پرورش مشهود است.

محمدی بیان کرد: جامعه از افراد تشکیل می‌شود، اگر جامعه دچار انحرافات اجتماعی شود قطعا محیط اجتماعی بر همه افراد اثرگذار است و اگر در آن محیط پاکی و ارزشمداری محور باشد قطعا افراد جامعه را به آن جهت سوق می‌دهد و اگر هم برعکس شود اثر سو می‌گذارد لکن چنین اثرگذاری در عین حال نافی اختیار انسان نیست و افراد با توجه با توان درونی‌شان  می‌توانند میزان اثرگذاری آن را کم یا زیاد نمایند.

کارشناس مسائل سیاسی روز تصریح کرد: قوانین موجود رو کاغذ حمایت می‌کند، اما در عمل نیازمند سازوکارها و ساختارهایی دقیق و جزیی است که بتواند مشارکت مردمی در امر به معروف و نهی از منکر را به حداکثر برساند و هزینه‌های انجام این دو فریضه را به حداقل برساند.

 تحلیلگر سیاسی و اجتماعی تاکید کرد: سلبریتی‌ها عموما و نه همه، خود از بانیان چنین حوادثی هستند، رفتار فرهنگی آنها مبتنی بر آموزه‌هایی است که  بیشتر برگرفته و مقلدانه از غرب است و اساسا بروز چنین قهرمانی‌هایی که مبتنی بر ارزش‌هایی چون غیرت و دفاع از ناموس است از نظر آنها مردود است و برخی صراحتا از آن به نفله شدن یاد کردند.

محمدی بیان کرد: آنها عقب ماندگی زیادی از جامعه ایرانی دارند و تلاش می‌کنند که جامعه را هم به عقب برگردانند اما خب بروز چنین حماسه‌هایی همه رشته‌های آن‌ها را پنبه می‌کند و طبیعی است در مقابل آن سکوت کنند و یا اینکه برای تضعیف متن حاشیه‌ها را زیاد و تقویت کنند.

کارشناس ارشد علوم سیاسی  گفت: هر اندازه سریعتر به این جنایت رسیدگی شود و عاملان آن مجازات شوند قطعا اثر آن در بازدارندگی و پیشگیری از چنین حوادثی بیشتر خواهد بود.

کارشناس مسائل سیاسی روز افزود: در زمان اغتشاشات زن زندگی آزادی بارها گفته بودند که به‌دنبال حذف مفهوم ناموس از جامعه‌ی ایرانی هستند و علی رغم همه‌ی اختلافات‌شان در این مورد اتفاق نظر داشتند، غربی‌ها از سال‌های دور فهمیده‌اند اگر می‌خواهند بر ممالک مسلمان حاکم شوند باید قبل از هرچیز مفاهیمی هم‌چون غیرت، ناموس و تعصب ملی و خانوادگی را تضعیف و نابود نمایند، بدین ترتیب به راحتی آن جامعه را می‌توانند تسلیم و تحت سلطه‌ی خویش درآورند زیرا آنکه تن‌فروشی و بی‌تفاوتی و وطن فروشی را بپذیرد.

فعال فرهنگی و تربیتی در پایان گفت: در چندسال اخیر با توجه به گسترش رسانه این تخریب شدت بیشتری یافته است و درست در اوج چنین تلاش رسانه‌ای و اجتماعی حمیدرضا الداغی دست به کار بزرگی می‌زند و دوباره روح غیرت و دفاع از ناموس را در کالبد جامعه می‌دمد و بخش بزرگی از تلاش دشمن را ناکام می‌گذارد.

انتهای خبر/ تاج الدینی

 




حمیدرضا الداغی و مفهوم ناموس

منبع:آرمـان
? حمیدرضا الداغی و مفهوم ناموس