جشنواره پسته اکبری در شهرستان انار به کار خود پایان داد

نذیر کرمان/کرمان مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان انار گفت: جشنواره پسته اکبری که با حضور مسئولان و جمعی از مردم و گردشگران به مدت چهار روز در این شهرستان آغاز شده بود، به کار خود پایان داد. محسن منصورآبادی امروز دوم آبان ماه در تشریح این خبر اظهار کرد: شهرستان انار از مراکز اصلی […]

نذیر کرمان/کرمان مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان انار گفت: جشنواره پسته اکبری که با حضور مسئولان و جمعی از مردم و گردشگران به مدت چهار روز در این شهرستان آغاز شده بود، به کار خود پایان داد.

محسن منصورآبادی امروز دوم آبان ماه در تشریح این خبر اظهار کرد: شهرستان انار از مراکز اصلی تولید پسته اکبری در کشور است و کشاورزان این منطقه نیز سالانه نزدیک به ۲۰ هزار تن پسته اکبری تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: بیشترین پسته شهرستان انار به روسیه، آلمان، ترکیه، عراق، امارات و شمار دیگری از کشورها صادر و درصدی  هم در بازار داخلی عرضه می‌شود که در بین انواع پسته‌ها بیشترین تقاضا را دارد.

منصورآبادی گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، ثبت پسته اکبری انار در فهرست آثار ملی کشور و جذب بیشتر گردشگران است.

نان کرنوی انار رتبه دوم کشوری را کسب کرد

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان انار در ادامه گفت: نان کرنوی شهرستان انار در اولین جشنواره ملی نان که در کرمان برگزار شد، رتبه دوم را کسب کرد و استان‌های سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد نیز به ترتیب رتبه‌های اول و سوم را به دست آوردند.

وی با اشاره به اینکه انار یکی از  شهرستان‌هایی است که پخت نان کرنو از قدیم الایام در آن رواج داشته، اظهار کرد: قدیمی‌ترین آثار تنور پخت نان کرنو در ارگ تاریخی انار قرار دارد که مربوط به دوره ساسانیان است. 

منصورآبادی ادامه داد: هنوز بقایای تنور نان کرنو در این ارگ تاریخی وجود دارد. علاوه بر این، در یکی از خانه‌های تاریخی انار به نام خانه خادم آستانه که پیشینه آن به دوره زندیه باز می‌گردد، هنوز بقایای «سازه گلی کرنو» وجود دارد.  این شواهد نشان می‌دهد که نان کونو در انار قدمتی به درازای تاریخ دارد.

وی گفت: طریقه پخت نان کرنو محلی به این صورت است که‌ اول آرد محلی را  با آب و  خمیر مایه محلی خمیر می‌کنند و بعد از حدود ۴۰ دقیقه که خمیر آماده شد، کرنو را به مدت حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با هیزم آتش گرم می‌کنند و بعد از چانه گرفتن چانه‌ها را داخل کرنو می‌گذارند و حدود ۳۰ دقیقه که تمام نان، مغز پخت شد، نان را بیرون می‌آورند.

انتهای پیام




جشنواره پسته اکبری در شهرستان انار به کار خود پایان داد

منبع: ایـسنا
? جشنواره پسته اکبری در شهرستان انار به کار خود پایان داد