ثبات سیاسی با واسپاری کشور به ابرقدرت‌ها محقق نمی‌شود

استادیار دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان گفت: واسپاری کشور به آمریکا به نام برقراری روابط حسنه با ابرقدرت‌ها هیچ کمکی به دوام حکومت و ثبات سیاسی رژیم‌های وابسته نخواهد کرد. مهدی تقوی رفسنجانی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری «فت فتو» گفت: ۲۶دی ماه یادآور روز مهم و سرنوشت ساز در تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی […]

استادیار دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان گفت: واسپاری کشور به آمریکا به نام برقراری روابط حسنه با ابرقدرت‌ها هیچ کمکی به دوام حکومت و ثبات سیاسی رژیم‌های وابسته نخواهد کرد.

مهدی تقوی رفسنجانی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری «فت فتو» گفت: ۲۶دی ماه یادآور روز مهم و سرنوشت ساز در تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی به شمار می رود، اگرچه شاه این خروج خود از ایران را با خروج اضطراری خود در مرداد۱۳۳۲در بحبوبه نهضت ملی شدن نفت مقایسه می کرد که منجر به شکل گیری کودتای۲۸مرداد و بازگشت مجدد او به قدرت گردید.

تحلیلگر مسائل سیاسی کشور و استادیار دانشگاه ولیعصر(عج) به تجربه شاه از کودتای۲۸مرداد را دلیل شاه برا خروج دوباره عنوان کرد و گفت: این بار بخت با او یار نبود و خروج او نه تنها به آرام کردن التهابات داخلی و کاهش مبارزات مردم علیه دستگاه سلطنت وی منجر نشد که بر شدت مبارزات و افزایش امید به سقوط زود هنگام رژیم در مردم افزود.

وی ادامه داد: محمد‌رضا‌پهلوی برای همیشه آرزوی بازگشت بر اریکه قدرت را با خود به گور برد و وعده و وعیدهای اربابان آمریکایی‌اش در بسترسازی مجدد ظهور سلطنت در ایران ره به جایی نبرد.

تقوی رفسنجانی تاکید کرد: اگرچه پس از پیروزی انقلاب تلاش‌های گسترده‌ای از سوی حامیان خارجی رژیم برای بازگرداندن شاه و براندازی انقلاب نوپای مردمی ایران صورت گرفت اما برگشتی در کار نبود.

دبیر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه ولی عصر(عج) ادامه داد: طراحی کودتای نوژه یک نمونه از این دست و پازدن‌های بیهوده از سوی آمریکا برای بازگرداندن دولت دست نشانده به شمار می رود، خروج اضطراری شاه از ایران به بهانه استراحت و طی کردن روند درمان بیماری سرطان به پیشنهاد یک هیات آمریکایی به رهبری ژنرال هایزر بود که پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های میدانی بر رژیم تحمیل شد.

وی ادامه داد: در همین راستا واگذاری موقت قدرت به فردی چون بختیار در غیاب شاه که از اعضای جبهه ملی به شمار می‌رفت با هدف تامین بخشی از مطالبات انقلابیون در واگذاری قدرت به احزاب نزدیک به مردم انجام گرفت، بختیار نیز با شرط خروج شاه از کشور مسئولیت دولت را برعهده گرفت.

تقوی تاکید کرد: بختیار امید داشت این امتیاز سیاسی رژیم به مخالفان به بازگرداندن آرامش به جامعه کمک کند اما مردم ایران که بر اساس اندیشه های رهبر انقلاب به چیزی کمتر از سقوط دستگاه سلطنت فکر نمی‌کردند، این رویداد را نوید پیروزی‌های بعدی قلمداد نموده و به توصیه رهبر مبارزه نه تنها از تظاهرات‌ و مبارزات خود دست برنداشته که با عزمی راسخ‌تر از پیش باقیمانده قدرت وابسته به رژیم را از چنگال بقایای سلطنت تصاحب نموده و زمینه را برای شکل گیری دولت انقلابی فراهم نمودند.

تحلیلگر مسائل سیاسی کشور ابراز کرد: یکی از نکات عبرت آموز این رخداد مهم در تاریخ انقلاب انتخاب مقصد خروج از کشور توسط شاه در این برهه از حیات سیاسی‌اش بود که نشان می دهد علی رغم خوش خدمتی‌های گسترده رژیم به اربابان آمریکایی از فردای کودتای۲۸مرداد تا لحظه آخر حضور او در ایران، وی نتوانست دولت وقت «کارتر» را مجاب به پذیرش او در خاک آمریکا کند و لذا شاه ایران به ناچار کشور مصر را مقصد و پناه‌گاه خود برای این فصل غم‌انگیز دوران روبه زوال حکومت خود برمی‌گزیند.

وی اذعان کرد: بعدها مشابه همین برخورد را آمریکایی‌ها با روسای کشورهای دیگر که عنان اختیار اداره کشور خود را به آن‌ها سپرده بودند پیاده کردند، امروز در کنار سرنوشت محمدرضا پهلوی سرنوشت حسنی مبارک در مصر، بن علی در تونس، صدام در عراق، قذافی در لیبی و…این حقیقت را گوشزد  می‌کند که واسپاری کشور به آمریکا به نام برقراری روابط حسنه با ابرقدرت‌ها هیچ کمکی به دوام حکومت و ثبات سیاسی رژیم‌های وابسته نخواهد کرد.

تقوی رفسنجانی در پایان خاطر نشان کرد: با مشاهده افول قدرت در این کشورها کمترین حمایت مؤثر که مورد انتظارترین آن پناه دادن رهبران آن در بحبوحه خطر است از سوی دولت خبیث ایالات‌متحده مشاهده نگردید و لذا درک درست این رویدادهای تاریخی این حقیقت را برملا می‌سازد که حکومت‌ها با اتکای به حمایت‌های خارجی و بدون داشتن پشتوانه مردمی سرنوشتی جز سقوط خفت‌بار را تجربه نخواهند کرد.

انتهای خبر/ طهماسبی




ثبات سیاسی با واسپاری کشور به ابرقدرت‌ها محقق نمی‌شود

منبع:آرمـان
? ثبات سیاسی با واسپاری کشور به ابرقدرت‌ها محقق نمی‌شود