تولید کود و تقویت‌کننده ریشه بر پایه دانش‌بنیان در کرمان

مدیرعامل شرکت سبزینه‌پارس گفت: تریکودرما یکی از محصولات دانش‌بنیانی سازگار با محیط‌زیست و غیربیماری‌زا است که در انواع محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حسین علایی ذر گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری نذیر کرمان از تولید فرآورده‌های زیستی مختلف برای جایگزینی کودها و سموم شیمیایی در کشاورزی و محصولات گلخانه‌ای کرمان خبر داد […]

مدیرعامل شرکت سبزینه‌پارس گفت: تریکودرما یکی از محصولات دانش‌بنیانی سازگار با محیط‌زیست و غیربیماری‌زا است که در انواع محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسین علایی ذر گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری نذیر کرمان از تولید فرآورده‌های زیستی مختلف برای جایگزینی کودها و سموم شیمیایی در کشاورزی و محصولات گلخانه‌ای کرمان خبر داد و گفت: محصولات دانش‌بنیان بهترین چایگزین‌های برای محصولات شیمیایی و وارداتی ناشناخته با زیست‌بوم هر منطقه است.

مدیر عامل شرکت سبزینه پارس ریشه‌افزا ادامه داد: در سال ۱۳۸۸ با هدف تولید فرآورده‌های زیستی مختلف بر پایه میکروارگانیسم‌های مفید برای جایگزینی سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای به منظور ایجاد کشاورزی پایدار و سلامت محیط زیست، تولید محصول سالم و عاری از سم در مسیر تولید گام برداشتیم.

وی با بیان اینکه امروز نمونه کودهای ما در بازار عرضه شده است، گفت: ما کودزیستی را تولید کرده‌ایم که با شرایط محیطی و بستر خاک هر منطقه خود را سازکار می‌کند درحالی که در مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان مستقر هستیم.

علایی در معرفی محصولات دانش‌بنیان این مجموعه که معروف به کود زیستی است، عنوان کرد: ما نزدیک به‌هشت محصول را تولید می‌کنیم که شامل قارچ‌کش، تقویت ریشه و محرک رشد است، کودهای زیستی حاوی میکروارگانیسم‌هایی مانند قارچ‌ها، باکتری‌ها و جلبک‌های‌سبز آبی هستند که با افزایش عرضه موادغذایی و دسترسی آن‌ها، به رشد گیاهان کمک می‌کنند.

مدیر عامل شرکت سبزینه پارس ریشه‌افزا ادامه داد: کودهای زیستی از طریق فرآیند تثبیت بیولوژیکی نیتروژن عملکرد محصول و سلامت خاک را هنگامی که روی بذرها، نهال‌ها، گیاهان یا خاک اعمال می‌شوند، افزایش می‌دهند و برای جلوگیری از فرسایش خاک، پلی ساکاریدهای کپسولی تولید می‌کنند.

وی به چزایی استفاده از کودهای زیستی به‌جای همتای شیمیای‌اش هم اشاره کرد و گفت:  در درجه اول مصرف کودهای شیبمیای گرچه منجر به افزایش بهره‌وری محصول خواهد شد اما در مرحله دوم با افزایش استفاده از کودهای شیمیایی به بافت خاک آسیب جدی وارد می‌کند که ضمن آلودگی آب‌های زیرسحطی، سایر مشکلات زیست‌محیطی را نیز به همراه خواهد آورد.

علایی ادامه داد: در برخی از مواقع خریداران نام کود ارگانیک را برای کودهای زیستی اتلاق می‌کنند که باید گفت؛ این دونوع کاملا باهم در تضاد هستند زیرا از نظر فنی تفاوت زیادی بین کودزیستی و کودآلی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت سبزینه‌پارس  اذعان کرد: کودهای زیستی تلقیح‌های میکروبی هستند که از سلول‌های زنده میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، جلبک‌ها و قارچ‌ها به تنهایی یا ترکیبی از آن‌ها تشکیل شده‌اند که ممکن است به افزایش بهره‌وری محصول کمک کند و فعالیت‌های بیولوژیکی به طور قابل توجهی توسط فعل و انفعالات میکروبی در ریزوسفر گیاهان افزایش می‌یابد.

وی افزود: کودهای‌آلی از منابع حیوانی مانند کودحیوانی یا منابع گیاهی مانند کودسبز به دست می‌آیند مانند ورمی کمپوست که یک فرآیند ساده است که در آن از گونه‌های خاصی از کرم‌های خاکی برای بهبود فرآیند تبدیل زباله و تولید محصول نهایی بهتر استفاده می‌شود اما در کودهای زیستی پایه باکتری‌های مهم در خاک هستند.

علایی به انواع کودهای زیستی اشاره و خاطر نشان کرد: باکتری‌ها تثبیت‌کننده نیتروژن هم‌زیست (ریزوبیوم) که یکی از باکتری‌هایی است که به طور همزیست با گیاه زندگی می‌کند، باکتری‌های غیرهم‌زیست تثبیت کننده نیتروژن (آزوسپیریلوم) که در اطراف ریشه گیاهان عالی زندگی می‌کنند، این باکتری برخلاف باکتری ریزوبیوم با گیاه رابطه هم‌زیستی ندارد و غیرهمزیست است، این ارتباط، ارتباط ریزوسفری نامیده می‌شود چرا که این باکتری‌ها از ترشحات گیاهان به عنوان ماده غذایی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت سبزینه پارس ادامه داد: فسفر و مس نیز دو عنصری هستند که یکی از مواد مغذی ضروری برای رشد و نمو گیاهان هستند اما این عنصر در خاک کاملا بی‌حرکت است و بلوکه می‌شود، به همین دلیل پس از اضافه‌شدن کودفسفر به خاک مقدار کمی از فسفر توسط گیاه جذب می‌شود و مابقی آن در خاک می‌ماند.

وی به یکی از کودهای تولید‌شده در این واحد فناور اشاره کرد و گفت: تریکودرما یکی از محصولات دانش‌بنیان ماست که سازگار با محیط‌زیست و غیربیماری‌زا است و در انواع محصولات زراعی، باغی و زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علایی به ویژگی‌های انواع کودزیستی تولیدشده در این مجموعه دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: کودهای زیستی منجر به تثبت نیتروژن و محلول‌سازی عنصر غذایی و مهم فسفر شده، خاک را حاصل‌خیز می‌کند و به توسعه و رشد بیشتر ریشه کمک می‌کنند، از رشد پاتوژن‌ها جلوگیری کرده و مقرون به صرفه هستند زیرا حتی در شرایط نیمه‌خشک نیز موثرند.

مدیرعامل شرکت سبز پارسینه در پایان خاطر نشان کرد: انعطاف‌پذیری گیاه را در برابر آفات و برخی تنش‌های غیرزیستی مانند خشکی، آبیاری زیاد و نوسانات شدید دما بهبود می‌دهد بنابراین استفاده از کودزیستی نه‌تنها برای محیط‌زیست مفید است بلکه می‌تواند منابع‌طبیعی را برای آیندگان حفظ کند.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




تولید کود و تقویت‌کننده ریشه بر پایه دانش‌بنیان در کرمان

منبع:آرمـان
? تولید کود و تقویت‌کننده ریشه بر پایه دانش‌بنیان در کرمان