تولید ملاس خرما در ایران، اولین خوراک دام در جهان

مدیر عامل شرکت دانش بنیان تات گفت: برای اولین بار ملاس خرما را از سرشاخه های نخل خرما در سطح جهانی تولید کرده‌ایم. عباس الهی در گفتگو با سرویس اقتصادی فت فتو از تولید خوراک دام از ضایعات درخت و محصول خرما برای اولین بار در ایران خبر داد و گفت: خوشبختانعه توانستیم فرمولی را […]

مدیر عامل شرکت دانش بنیان تات گفت: برای اولین بار ملاس خرما را از سرشاخه های نخل خرما در سطح جهانی تولید کرده‌ایم.

عباس الهی در گفتگو با سرویس اقتصادی فت فتو از تولید خوراک دام از ضایعات درخت و محصول خرما برای اولین بار در ایران خبر داد و گفت: خوشبختانعه توانستیم فرمولی را به‌دست آورم که سرشاخه نخل خرما و ضایعات گلخانه‌های کشارزان را به خوراک پر از ویتامین و پروتئین برای دام های سبک و سنگین تولید کنیم.
 
مدیر عامل شرکت دانش بنیان تات دانه اترک افزود: ما تولید و توسعه فنی خوراک کامل (خشک و سیلاژ) را بر پایه استفاده از پس مانده‌ها و محصولات کشاورزی  باغی جهت استفاده در تغدیه دام را با فرمولاسیون‌های دانش بنیانی در دستور کار قرار دادیم و  موفق به تولید غذای کامل دام شدیم.پ

 

الهی تاکید کرد: پس مانده‌هایی که برای ملاس یا خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرند، شامل سرشاخه خرما،خرمای وازد، شیره و هسته خرما، پس ماندهای مزارع گلخانه‌ای همچون گوجه فرنگی، بادمجان، کدو، خیار و …. که قابلیت استفاده در تغذیه دام است را متناسب با فصل تولید مورد استفاده در خوراک دام مورد بهره برداری قرار می‌دهیم.

 

مدیرعامل شرکت تات دانه اذعان کرد: برای اولین بار ملاس خرما را در سطح جهانی تولید کرده‌ایم، این محصول مزایای بسیار عالی در عرصه فرآوردهای خوراک دارد که ار مهمترین آن استفاده از سرشاخه خرماست که قابلیت خوردن برای دام نداشت زیرا فیبر بسیار بالایی دارد که عملا مضر هم بود.

وی با بیان اینکه سرشاخه مضر و غیر قابل خوردن را برای دام از طریق دانش‌بنیانی به خوراکی پر خاصیت تبدیل کنیم، گفت: قدرت تخمیر ملاس سرشاخه خرما بسیار بالاست هم در بحث سیلاژ(علوفه تر) و ملاس(خوراک خشک) موفقیت خوبی را رقم زده است.

 

الهی ادامه داد: دامداران همیشه برای ماندگاری علوفه «تر» دچار مشکل بودند که نهایت می‌توانستند ۶ تا ۸ ماه نگهداری کنند اما ما با تولید ملاس کمک بزرگی به دامداران خواهیم کرد.
 
مدیرعامل تات دانه افزود: با سرمایه ۶ میلیاردی که آورده خودمان بودیم طی دوسال موفق به تولید محصولاتی همچون سیلاژ برگ خشک خرما(سیلو بک خرما)،سیلاژ برگ سبز خرما، بوته آفتابگردان،ملاس خرما(کوچک)، ماس خرما(بزرگ) و غیره شده‌ایم.

 

نخبه جوان اذعان کرد: چشم اندازی که برای این محصول پیش بینی کرده‌ایم، می‌تواند جایگزین خوراک دام در سطح کشور و حتی جهان شود، زیرا در ایران هم نخل فراوان است و هم گلخانه و ضایعات مختص به گلخانه‌ها حتی نخل‌داران می‌توانند زیر سایه نخیلات خود جو بکارند، بدون اینکه نیازی به دانه‌دهی آن  در حالت خشک داشته باشند.
 
الهی افزود: متأسفانه کشاورزان و دامداران به سمت خوراک خشک ذرت، گندم و جو می‌روند که هم به ضرر است و هم میزان باردهی را کاهش می‌دهد اما اگر نخل داران زیر درختان نخل جو بپاشند و در ابتدای بهار بدون اینکه دانه‌بندی سفت شود آن را به ما تحویل دهند سیلاژ و ملاس گندم را به آن‌ها می‌دهیم که کلی ثروت آفرین است.

 

وی تأکید کرد: ما امیدواریم که این محصول مورد استقبال دامداران قرار گیرد تا بتوانیم در عرصه نهاده‌های دامی و خوراک دام خودکفا و البته به سمت صادرات نیز پیش برویم.

انتهای خبر/ طهماسبی
 




تولید ملاس خرما در ایران، اولین خوراک دام در جهان

منبع:آرمـان
? تولید ملاس خرما در ایران، اولین خوراک دام در جهان