توصیه‌های سردار سلیمانی به فرزندان شهدای کرمان چه بود؟

کرمان– فت فتو– محمدمهدی، فرزند شهید محمدحسین عرب‌نژاد از جمله فرزندان شهید در کرمان است که می‌گوید بارها طی سال‌های گذشته در جلسات مختلف سردار حاج قاسم سلیمانی با فرزندان شهدا حضور داشته است. وی روز دوشنبه همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها در گفت و گو با خبرنگار فت فتو حال و هوای […]

کرمانفت فتو– محمدمهدی، فرزند شهید محمدحسین عرب‌نژاد از جمله فرزندان شهید در کرمان است که می‌گوید بارها طی سال‌های گذشته در جلسات مختلف سردار حاج قاسم سلیمانی با فرزندان شهدا حضور داشته است.

وی روز دوشنبه همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها در گفت و گو با خبرنگار فت فتو حال و هوای جلسات سردار با فرزندان شهدا را تشریح و بیان می‌کند که سردار سلیمانی در این نشست‌ها درباره چه مسائلی بیشتر صحبت می‌کرده و روی چه مواردی تاکید داشته است.

محمدمهدی عرب نژاد سال ۱۳۵۲ متولد شده و پدر بزرگوارشان محمدحسین سال ۶۵ در عملیات کربلای ۵ به فیض شهادت نائل آمده است.

می‌گوید چون از دوران کودکی سردار سلیمانی را می‌دیده است تا همان اواخر و چندماه قبل از شهادت، تصاویر مختلف را از دوره های سنی سردار دل ها در ذهن دارد؛ از جوانی سردار به بعد.

عرب نژاد نقل می کند: سردار هرگاه به کرمان می آمد معمولا به مسئولان بنیاد شهید می گفت که بچه های شهید را جمع کنید، بعد قرار جلسات را برای یک زمان مشخص در بیت الزهرا می گذاشت، به صرف صبحانه یا ناهار.

«اوایل، بعد از یک تماس برای هماهنگی جلسات، خبر آمدن سردار دهان به دهان بین فرزندان شهید می پیچید و همه یکدیگر را خبر می کردند که البته بعضی که فرزند شهید نبودند هم حضور می یافتند و دیدند جلسات خیلی شلوغ می شود، مسئولان بنیاد شهید مجبور شدند بگویند برای حضور در جلسه کارت بنیاد شهید را همراه داشته باشیم».

تبیین جایگاه رهبری پای ثابت جلسات بود

عرب نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار فت فتو درباره محتوای سخنان سردار در این نوع جلسات می گوید: تبیین جایگاه رهبری پای صحبت همه این جلسات بود؛ یادم می آید همیشه هم از کلمات حکیم فرزانه و فیلسوف درباره مقام معظم رهبری استفاده می کرد؛ اصرار داشت که بارها از عبارت حکیم برای رهبری به کار ببرد.

«سردار چند دقیقه اول جلسه در حد ۲۰ دقیقه حتما نقش رهبری در مدیریت منطقه و مسائل مختلف را شرح می داد که چقدر اشراف و تسلط به کار دارند؛ بعد از آن به سراغ مسائل منطقه می رفت و مسائل غیرمحرمانه از اوضاع کشورهای منطقه را تشریح می کرد».

اخلاق پای ثابت دیگر جلسات

عرب نژاد در ادامه دیگر موضوعی که در جلسات سردار با فرزندان شهدا از سوی سردار سلیمانی تاکید می شد را اخلاق برشمرد و گفت: همانند جایگاه رهبری، سردار سلیمانی روی اخلاق هم تاکید ویژه ای داشت.

اول باید نمره قبولی شهادت بگیرید

این فرزند شهید درباره دیگر محتوای جلسات نیز توضیح داد: یکسال مانده به شهادت ایشان در سخنانش خطاب به فرزندان شهید بیشتر در حوزه عرفان صحبت می کرد؛ مثلا می گفت کسی شهید می شود که اول شهیدگونه زندگی کرده باشد.

وی افزود: سردار تاکید می کرد که شهادت مثل کارنامه قبولی است که اگر فردی می خواهد آن را بگیرد باید درس بخواند و نمره بیاورد؛ پس اگر قرار است شهید شوید اول شهید زندگی کنید، بعد کارنامه قبولی شهادت را به شما می دهند. در این موارد مثال هم زیاد می زد، مثلا نام شهیدان زیادی را می برد و می گفت که آنان ابتدا شهیدگونه زندگی کرده اند بعد مزد گرفته اند و شهید شده اند.

گفتیم چرا ما را به سوریه نمی برید؟

توصیه‌های سردار سلیمانی به فرزندان شهدای <a href=کرمان چه بود؟” height=”530″ src=”https://img9.irna.ir/d/r2/2022/01/02/3/169334645.jpg?ts=1641120619644″ width=”700″>
شهید سلیمانی در جمع فرزندان شهید

عرب نژاد در ادامه به خاطره ای از یک نشست سردار با فرزندان شهدا طی ۲ سال قبل از شهادت ایشان اشاره می کند و می گوید: در آن جلسه من گلایه کردم و گفتم از عراق، افغانستان و پاکستان در سوریه حضور دارند، ما فرزندان شهدا را هم به سوریه ببرید، بالاخره ما هم هرکدام تخصصی داریم و چیزی بلد هستیم که پاسخ داد به دلایلی نمی تواند ما را ببرد؛ می گفت مادران شما یکبار داغ دیده اند، بس است.

«سردار سلیمانی در ادامه تاکید کرد: من هم اگر به آنجا (سوریه) می روم، طمعی (طلب شهادت) در این راه دارم، به نیت آن طمع است که می روم.

حس فرمانده نبود، پدری بود

این فرزند شهید در پاسخ به سوال خبرنگار فت فتو که حاضران جلسه هم آیا صحبت می کردند یا بیشتر شنونده بودند گفت: بچه ها بیشتر شنونده بودند و کمتر پیش می آمد صحبت کنیم؛ جلسه ۲ سال قبل از شهادت سردار بود که من و چند نفر دیگر بیشتر صحبت نکردیم؛ بیشتر همه می آمدند تا حس بودن با سردار و دیدن او را داشته باشند و در محضر سردار، چیزی برای گفتن نداشتیم.

عرب نژاد در ادامه با بیان اینکه سردار سلیمانی برای بچه های شهید حس یک فرمانده را نداشت گفت: وقتی او را در همان حداقل سالی یکی دوبار که می دیدیم حس یک پدر و عمو را داشتیم و خیلی علاقه مند بودیم که فقط او را ببینیم. به جرات می توانم بگویم بالای ۷۰، ۸۰ درصد فرزندان شهدا در کرمان حاج قاسم را بارها از نزدیک دیده اند.

این فرزند شهید افزود: دیدن سردار برای فرزندان شهدا مصداق این شعر بود که «گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم، چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی؛ همه اشتیاق دیدنش را داشتیم و بعد دل ها آرام می گرفت.

می پرسم مگر سردار به فرزندان شهدا چیزی هدیه می داد که اینقدر او را دوست داشتند، پاسخ می دهد: خیر، چه چیزی ؟ چه هدیه ای مهمتر از همین حضورش در جمع ما. تنها یک حس خاص بود؛ وقتی ایشان را می دیدی، دیگر تا چندماه شارژ بودیم.

«البته یکسری از ما غیر از نشست های مخصوص فرزندان شهدا، در ایام فاطمیه هم به بیت الزهرا می رفتیم یا هر بهانه دیگری اگر پیدا می کردیم تلاش داشتیم او را بیشتر ببینیم.»

ارتباط قطع نشدنی با خانواده شهدا

وی درباره چگونگی آشنایی خانواده عرب نژاد با سردار سلیمانی نیز گفت: خانواده عرب نژاد شهدای زیادی تقدیم کرده است؛ هروقت یک شهید داشتیم، حتی اگر حاج قاسم در زمان تشییع شهید در جبهه بود و نمی توانست به کرمان بیاید، حتما در مراسم هفت یا چهلم می آمد و من از همان زمان که کودک و نوجوان بودم یادم هست و ایشان را که آن زمان جوان بود می دیدم.

عرب نژاد همچنین از دیگر ویژگی های سردار سلیمانی آن هم ارتباط همیشگی و مستمر با خانواده شهدا گفت و تاکید کرد: هرجا خانواده شهیدی بود، ایشان می رفت و سراغش را می گرفت. هر فرزند شهید یا خانواده شهیدی به او مراجعه می کرد و مشکلی داشت، فردی را مامور حل مشکل می کرد و می گفت که روند اجرای کار را نیز حتما به او گزارش دهند؛ فراموشی هم در کار سردار نبود.

توصیه‌های سردار سلیمانی به فرزندان شهدای <a href=کرمان چه بود؟” height=”469″ src=”https://img9.irna.ir/d/r2/2022/01/02/3/169334578.jpg?ts=1641120514998″ width=”700″>
تصویر شهید سلیمانی که توسط محمدمهدی عرب نژاد با استفاده از هزاران عکس شهدا طراحی شده است

عصاره فضیلت ها

عرب نژاد که خودش در کنار فعالیت های رسانه ای، جامعه شناس هم هست می گوید: تصویری چندسال پیش، از چهره سردار با استفاده از عکس هزاران شهید ترسیم و تهیه کردیم و واقعا اعتقاد دارم که ایشان عصاره فضیلت ها بود؛ گل های (شهیدان) زیادی را می دید و گرده از آنها بر می داشت.

وی افزود: سردار سلیمانی عصاره فضیلت ها و تمام خوبی هایی که دوستانش داشتند را جمع کرده بود و با بدی های هیچکس کاری نداشت؛ همه خوبی های افرادی که می شناخت را جمع کرده بود و یک الگو برای خودش ساخته بود.

توصیه‌های سردار سلیمانی به فرزندان شهدای <a href=کرمان چه بود؟” height=”700″ src=”https://img9.irna.ir/d/r2/2022/01/02/3/169334579.jpg?ts=1641120517406″ width=”500″>

ایام فاطمیه را در هر شرایطی رها نکرد

وی در ادامه اصرار سردار سلیمانی برای برگزاری مراسم دهه فاطمیه در بیت الزهرای کرمان (حسینیه ای که از وقف بخشی از خانه سردار احداث شده ) را مورد اشاره قرار داد و گفت: باوجود اوضاع خراب سوریه هم ایام دهه فاطمیه را مثل دیدارهایش با فرزندان شهدا رها نکرد.

عرب نژاد افزود: رزمندگان را هم طیف بندی کرده بود و جداگانه ملاقات می کرد؛ مثلا رزمندگان اولیه، جوانترها، همه را در قالب یک پروژه جدا می دید و دیدارهایشان هم جداگانه بود. نشست با فرزندان شهدا با نشست با مادران یا همسران شهدا یا رزمندگان جدا بود و برای همه برنامه داشت و زمان می گذاشت.

مادر شهیدی که پیش خودش برد

وی در ادامه با بیان اینکه سردار هیچکس را فراموش نمی کرد، از خاطره حمایت سردار سلیمانی از یک مادر شهید گفت که تک فرزند بوده و او هم شهید شده بود و حاج قاسم این مادر شهید را چون کسی نداشت به منزل خودش برده بود و از او مراقبت می کرد.

امداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ در حمله موشکی پهپادهای آمریکایی، سردار قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، ابوالمهدی المهندس معاون سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهانشان در فرودگاه بین المللی بغداد به شهادت رسیدند. این حمله و جنایت با دستور مستقیم «دونالد ترامپ»، رییس جمهوری وقت آمریکا انجام شد.




توصیه‌های سردار سلیمانی به فرزندان شهدای کرمان چه بود؟

منبع: ایرنـا
? توصیه‌های سردار سلیمانی به فرزندان شهدای کرمان چه بود؟