توسعه مبادلات استان کرمان با ارمنستان بررسی شد

کرمان – فت فتو – رایزن بازرگانی سفارت ارمنستان در تهران و شهردار آرماویر این کشور روز چهارشنبه در دیدار با استاندار کرمان علاوه بر بررسی مزیت‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری ۲ طرف و هماهنگی برای انعقاد تفاهم نامه خواهر خواندگی، فصلی جدید در همکاری های مشترک گشودند. به گزارش خبرنگار فت فتو، در این […]

کرمان – فت فتو – رایزن بازرگانی سفارت ارمنستان در تهران و شهردار آرماویر این کشور روز چهارشنبه در دیدار با استاندار کرمان علاوه بر بررسی مزیت‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری ۲ طرف و هماهنگی برای انعقاد تفاهم نامه خواهر خواندگی، فصلی جدید در همکاری های مشترک گشودند.

به گزارش خبرنگار فت فتو، در این دیدار با حضور شهردار شهر آرماویر ارمنستان واقع در ۴۰ کیلومتری پایتخت این کشور ضمن کسب آشنایی با مزیت های تجاری کرمان، روابط تجاری مشترک نیز مورد بررسی قرار گرفت.

براین اساس بحث انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی ۲ شهر آرماویر و کرمان نیز که از سال گذشته مطرح و نشست های آن نیز به صورت مجازی برگزار شده بود، اکنون جنبه عملیاتی یافته است و در واقع این تفاهم نامه فردا طی مراسمی با حضور مسئولان در کرمان منعقد خواهد شد و در نهایت به مبنایی برای همکاری و ارتباط مشترک ۲ طرف تبدیل می‌شود.

خبر مربوط به متن انعقاد قرارداد خواهر خواندگی کرمان و آرماویر در سال گذشته را می توانید  اینجا مطالعه کنید.

آرماویر جزو مناطق مهم ارمنستان است که به لحاظ قدمت و پیشینه تاریخی مشابهت‌های فراوانی با استان کرمان دارد. ساختارهایی شبیه قلاع دختر و اردشیر کرمان در این استان وجود دارد، این استان قطب کشاورزی ارمنستان نیز به شمار می رود.

امروز نیز مسئولان آرماویر در تبدیل اشتراکات به منافع سیاسی و اقتصادی، با استاندار و شهردار کرمان دیدار کردند و ۲ طرف از مزیت های اقتصادی خود سخن به میان آوردند و طبق توافقات صورت گرفته آرماویر از مزیت تولید مس کاتد در کرمان بهره مند خواهد شد؛ ایران نیز از مزایایی همچون گردشگری و علمی این شهر استفاده خواهد کرد تا فرصت های همکاری مشترک نیز افزایش یابد.

ظرفیت های کرمان برای عرضه به ارمنستان

استاندار کرمان در این دیدار خطاب به مسئولان ارمنستانی گفت: سه روز اقامت در کرمان فرصت خوبی است که مناطق تاریخی و فرهنگی کرمان را ببینید و امیدوارم شهرداری کرمان توافق خوبی در قالب انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی با شهر آرماویر داشته باشد.

محمدمهدی فداکار افزود: مباحث مشترک در سطح همکاری های ۲ کشور وجود دارد که امیدوارم همکاری‌های کرمان با این کشور پیامدهای خوبی داشته باشد و امیدوارم تفاهم نامه خواهرخواندگی نیز مبنای همکاری و ارتباطات مشترک بین ۲ منطقه شود.

وی تصریح کرد: کرمان در حوزه های اقتصادی بویژه صنعت، معدن و کشاورزی نیز ظرفیت های خوبی برای عرضه به دنیا و کشور ارمنستان دارد؛ استان کرمان در ذخایر مس در رتبه پنجم جهان قرار دارد و هفت میلیون تن سالانه فولاد تولید می کنیم.

نماینده عالی دولت در استان کرمان ابراز داشت: سه بخش مهم در حوزه کشاورزی داریم که هرکدام از این بخش ها صادراتی است و شهره جهانی دارد؛ در این زمینه می توان به پسته، خرما و محصولات خارج از فصل جنوب کرمان نیز اشاره کرد که این محصولات اکنون به خارج از کشور و حتی ارمنستان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: استان کرمان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز مزیت های متنوعی دارد.

نقش همکاری ۲ کشور در ایجاد زمینه همکاری استان ها

شهردار آرماویر ارمنستان نیز در این دیدار گفت: اعتقاد دارم با توسعه همکاری ۲ کشور زمینه خوبی برای شهرستان ها و استان‌ها فراهم می‌شود.

داوید خداتیان افزود: امروز نه تنها نخستین بازدید من از کرمان است بلکه نخستین سفر رسمی‌ام به ایران بوده که امیدوارم همکاری های گسترده ای در آینده داشته باشیم.

وی عنوان کرد: بازدید و سفر ما همزمان با سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران بود و همین امر باعث شد تا در این زمینه توافقاتی به دست آید.

خداتیان با بیان اینکه پیوندهای فامیلی و خونی با ایران دارم گفت: پیشینیان من ایرانی بودند که از اینجا به ارمنستان مهاجرت کردم و الان هم در تهران اقوامی دارم.

وی افزود: شهرستان آرماویر در ۴۰ کیلومتری پایتخت ارمنستان قرار گرفته و از قطب های کشاورزی این کشور به شمار می رود؛ صنعت این منطقه روزانه در حالت پیشرفت است. 

این مقام ارمنستانی یادآور شد: این سفر از قبل برنامه ریزی شده بود و اما به خاطر مسائل کرونا مقداری به تعویق افتاد و امیدوارم بحث خواهرخواندگی ۲ شهر را مورد توجه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: داشتن ارتباطات خارجی در شهر من اهمیت خاصی دارد و در این زمینه ارتباط با کرمان جایگاهی ویژه برای ما یافته است.

سرمایه گذاران ایرانی در ارمنستان

خداتیان در حوزه صنایع کشاورزی نیز اضافه کرد: باغات پسته و بادام ایران با کمک سرمایه گذارانی از این کشور، در ارمنستان پرورش می یابد.

وی یادآور شد: فضای سرمایه گذاری منطقه آرماویر برای ایرانی ها بسیار امن است و این سرمایه گذاران احساس امنیت در منطقه ما دارند.

شهردار آرماویر ارمنستان افزود: ۲ واحد اقتصادی در شهرستان آرماویر وجود دارد که با کمک سرمایه گذاران ایرانی تاسیس شده اند؛ یکی از این واحدها در تولید  خشکبار و بسته بندی آن فعال است و واحد دیگر در حوزه صنعت و متالوژی فعالیت دارد  که بیشتر نیروی کار آن نیز ایرانی ها هستند.

وی گفت: ایرانی ها به اندازه کافی از اقامت در شهر و شهرستان ما رضایتمند هستند و نسل کوچک آنان کودکستان و مهدهای کودک خود را در ارمنستان دارند.

همکاری های شهرداری های کرمان و آرماویر

شهردار کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: امیدوارم تفاهم خوبی در همکاری های ۲ شهر داشته باشیم و در این سفر غیر از تفاهم نامه خواهر خواندگی دیدارهایی در اتاق بازرگانی، برخی صنایع و بافت تاریخی کرمان خواهیم داشت که در مورد همکاری فنی شهرداری ها نیز رایزنی های لازم صورت خواهد گرفت.

سعید شعرباف افزود: اطمینان دارم با اشتراکات فراوان در حوزه صنعت، کشاورزی و تاریخی و عزم دولت ها برای افزایش مبادلات اقتصادی به بیش از ۱۰ برابر سهم موجود، بتوانیم سهم خودمان را از مبادلات سه میلیارد دلاری ۲ کشور در کرمان داشته باشیم.

وی بیان کرد: پس از نشست با استاندار کرمان برای ادای دین به فرمانده بین المللی مقاومت، بر مزار حاج قاسم حاضر خواهیم شد و بازدیدهای خود را از شهر کرمان دنبال می‌کنیم.

تلاش برای توسعه مبادلات

رایزن بازرگانی سفارت ارمنستان در ایران نیز با بیان اینکه روز گذشته در ملاقات سران ۲ کشور توافقات مفیدی صورت گرفت گفت: آنان در چندماه اخیر چهار بار دیدار داشتند و آمار نشان می دهد روابط ۲ کشور از پویایی خاصی برخوردار است.

واردان گوستانیان افزود: روابط این کشورها در حوزه سیاسی و فرهنگی همواره از سطح بالایی برخوردار بوده اما این روابط تاکنون در حوزه اقتصادی به حد مطلوب نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: به واسطه عزم راسخ رهبران ۲ کشور می توانیم اکنون اعلام کنیم که طی هشت ماه گذشته حجم مبادلات اقتصادی ۲ کشور ۴۴ درصد افزایش یافته است که در نشست ۲ کشور نیز مطرح شد.

رایزن بازرگانی سفارت ارمنستان با اشاره به حجم مبادلات تجاری ۲ کشور با توجه به چالش های پیش رو و فعالیت ها گفت: برنامه ریزی ۲ کشور این است که این حجم تا سه میلیارد دلار قابل افزایش است.

وی ابراز داشت: اکنون خرسندیم که سهم بزرگی به بخش اقتصادی و تجاری در مبادلات ۲ کشور داده ایم و امید داریم که روابط ۲ شهر آرماویر و کرمان در حوزه اقتصادی هم توسعه یابد.

رایزن بازرگانی ارمنستان در تهران افزود: دولت من تمام امکانات و اقدامات برای انجام سرمایه گذاری ها را در نظر گرفته و از هیچ مساعدتی در این بخش دریغ نخواهیم کرد.

توافق آرماویر و کرمان در تولید مس 

گوستانیان اضافه کرد: از آنجا که کرمان اهمیت و شهرتی در صنعت مس دارد و شرکت های کرمانی اکنون با ارمنستان همکاری دارند، یکی از اولویت های دولت ما این است که صنایع و ذوب مس را در ارمنستان احداث کنیم.

وی با اشاره به اینکه مس شهربابک مواد خام را از ارمنستان وارد می کند گفت: ارمنستان سالانه نیم میلیون تن مس خام تولید و صادرات می کند و برنامه ریزی دولت ارمنستان برای تولید ۵۰ هزار تن مس کاتد است که کرمان یکی از مراکز مهم مس در دنیا محسوب می شود و ارمنستان نیز یکی از کشورهای غنی در معادن مس و مولیبدن است.

رایزن بازرگانی سفارت ارمنستان ادامه داد: کرمان در این زمینه پیشینه و ظرفیت های بالایی دارد و در این سفر جزییات این سیاست را بررسی می کنیم.

وی یادآور شد: موضع کشور دوست و برادر ایران در برابر ارمنستان در اوضاع بحرانی و پیچیده فعلی دنیا برای ما بسیار مهم است.

استاندار کرمان نیز در این خصوص گفت: نمایندگان کشور ارمنستان در این سفر از شرکت مس سرچشمه بازدید کنند و شرکت های فعال در رفسنجان در این حوزه می توانند به ارمنستان کمک کنند.

فداکار عنوان کرد: شرکت هایی در استان کرمان وجود دارد که از مس خام، کاتد تولید می کنند و در این زمینه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو کاتد از هر تن مواد خام تولید می شود.

ضرورت تقویت ارتباطات گردشگری و مراکز علمی

آسیه عباسی رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمان هم در این نشست گفت: همکاری بین ۲ شهر کرمان و آماویر در حوزه دانشگاهی و گردشگری دنبال شود و در این خصوص بایستی ارتباط ۲ جانبه بین فعالان گردشگری ۲ استان به وجود بیاید.

وی ادامه داد: کشور ارمنستان از ظرفیت های گردشگری همچون کویر لوت برخوردار نیست لذا جای کار در این بخش وجود دارد، ضمن آنکه ۲ شهر می توانند تجارب علمی و تحقیقاتی خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

شهردار آرماویر ارمنستان نیز در ادامه با بیان اینکه علم و گردشگری ۲ مساله مهم هستند گفت: یک مرکز شهر هوشمند را در آرماویر راه اندازی خواهیم کرد که در حد برنامه ریزی است اما این مرکز با نگاه فنی، مهندسی، کشاورزی و صنایع تبدیلی فعال می شود.

خداتیان ادامه داد: امکانات موجود می تواند زمینه ای برای همکاری های ۲ جانبه باشد و می توانیم این تبادلات را در ایران گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: باور دارم که همکاری ها از سطح کاغذ باید خارج و عملیاتی شود و هدف سفر ما نیز همین است.

تیم ارمنستانی امروز ضمن ادای احترام بر مزار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش، از اماکن تاریخی و گردشگری کرمان بازدید می کند و فردا نیز تفاهم نامه خواهر خواندگی بین کرمان و آرماویر ارمنستان منعقد خواهد شد.

سفر مسئولان ارمنستانی در روزهای آتی تا رفسنجان و بازدید از مس سرچشمه و سایر معادن و صنایع بزرگ استان نیز ادامه خواهد یافت.




توسعه مبادلات استان کرمان با ارمنستان بررسی شد

منبع: ایرنـا
? توسعه مبادلات استان کرمان با ارمنستان بررسی شد