توزیع نامناسب انرژی، چالش بزرگ اروند در صنعت تولید رینگ آلومینیوم

مدیرعامل رینگ آلومینیوم اروند چرخ رفسنجان گفت: در روزهای سرد زمستان ما درگیر کمبود گاز بودیم و از ابتدای فصل آینده باید نگران کمبود برق باشیم. علی احسان در گفتگو با سرویس اقتصادی «فت فتو» توزیع نامناسب انرژی را برای صنعت تولید رینگ آلومینیوم چالش دانست و گفت: ما در زمستان با کاهش گاز و […]

مدیرعامل رینگ آلومینیوم اروند چرخ رفسنجان گفت: در روزهای سرد زمستان ما درگیر کمبود گاز بودیم و از ابتدای فصل آینده باید نگران کمبود برق باشیم.

علی احسان در گفتگو با سرویس اقتصادی «فت فتو» توزیع نامناسب انرژی را برای صنعت تولید رینگ آلومینیوم چالش دانست و گفت: ما در زمستان با کاهش گاز و در تابستان با محدودیت‌های برقی  روبه‌رو هستیم و این مشکل فقط  متعلق به اروند به‌تنهایی نیست بلکه تمام واحدهای صنعتی کشور با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مدیرعامل رینگ آلومینیوم اروند چرخ رفسنجان با اشاره به این امر که طرح بزرگ توسعه‌ای به نام مونتاژ رینگ و لاستیک را دنبال می‌کنیم، گفت: این طرح در ۲ هکتار زمین در حال اجراست که اگر به چرخه تولید وارد شود، بیش از ۴۰ درصد از هزینه قیمت تمام‌شده که در مسیر حمل‌ونقل صرف می‌شود، کاهش خواهد یافت.

وی بابیان اینکه  باید به وزارت نیرو دست‌مریزاد، عرض کرد، گفت: متأسفانه در همین دو روز گذشته ما درگیر کمبود گاز بودیم که مانند چراغ‌موشی‌های قدیمی زیر کوره‌های خود را روشن نگه می‌داشتیم و از ابتدای فصل آینده باید نگران بار مصرفی و کمبود برق باشیم.

احسان اذعان کرد: وقتی برنامه‌ریزی شد تا از سوخت مایع و مشتقات آن صنعتی‌ها فاصله بگیرند و به سمت گازی شدن حرکت کنند علت همین کمبودها بود اما به نظر نمی‌آمد که تدبیر نادرست در عرصه گازی هم ما را با کمبود و برخی مواقع توقف تولید روبه‌رو سازد.

مدیرعامل رینگ آلومینیوم اروند چرخ اذعان کرد: متأسفانه ما نمی‌توانیم هیچ سوختی را جایگزین گاز کنیم زیرا کوره آجرپزی نیستیم که به‌راحتی به‌توان سوخت را تغییر داد و مازوت سوزاند، ضمن اینکه ما استانداردهای جهانی را داریم و هر چند وقت یکبار نظارت می‌شویم بنابراین نمی‌توانیم با آلوده کردن محیط‌زیست به تولید بپردازیم.

وی تأکید کرد: امیدواریم که مسیری هموار شود تا مبحث انرژی در کشور ما به‌صورت جدی حل و تدبیر شود، تا شاهد قطع‌ووصلی و کاهش بار مصرفی کارخانه‌ها که سبب کاهش تولید می‌شود، نباشیم.
 
احسان عنوان کرد: ما ۱۰۰ تن در شبانه‌روز ظرفیت مذاب داریم و اگر  یک کوره در واحد ما خراب شود، هیچ خللی در امر تولید ما ایجاد نخواهد کرد.

وی به موقعیت شهر رفسنجان در خصوص تک‌محصول بودن اشاره کرد و گفت: در این شهرستان ۲ محصول پسته و مس وجود دارد که وضعیت پسته خیلی مطلوب نیست، مس هم ما را از صنعت دور کرده است، البته خوشحال نیستیم زیرا برند شهر ما به مس است اما به‌ناچار به علت حضور مس داریم از صنعت فاصله می‌گیریم زیرا مس اجازه رشد دیگر صنایع را به شهرستان نداده است.

احسان تأکید کرد: یزد در چند کیلومتری شهر رفسنجان قرار دارد و تمام تحریم‌هایی را که ما داشتیم و یا خشک‌سالی را آن‌ها نیز داشته‌اند اما فرصت‌های آن‌ها خوب به ثمر دهی نشسته و تبدیل به  شهر مهاجرپذیر نیروی انسانی شده است.

کارآفرین نمونه استانی افزود: تهدیدهای ما چالش‌های داخلی است زیرا ما هر کار و یا  مشکلی با خارج داشته باشیم به دنبال ان رفته و حلش می‌کنیم، کوله باری، چمدانی، غیرمستقیم می‌دریم و نیاز خود را رفع می‌کنیم پس مشکلی با خارج نداریم.

احسان کمبود انرژی برق و گاز را بدترین نوع مدیریت عنوان کرد و گفت: ما تابستان گذشته طی سه ماه بیمار بودیم، زمستان امسال دو ماه گرفتار شدیم زیرا کوره‌های ما با مشعل ثابت روشن می‌شوند، و ما دو ماه تمام مشعل‌ها را تنظیم می‌کردیم، هنوز به دفتر نرسیدیم مشعل‌ها خاموش می‌شد که علت آن کاهش گاز بود.

مدیرعامل اروند تأکید کرد: مدیریت نامتوازن انرژی وعده‌های بی‌ثمر و … چالش‌هایی هستند که داخل را بی‌ثبات کرده و سبب ضربه به اقتصاد کشور می‌شوند، بنابراین واحدهای صنعتی نیازمند حمایت ویژه هستند و اگر هم گاهی توان ندارند گره از پای ما باز کنند، حداقل گره‌ای بر گره‌های نزنند.
 
وی مهم‌ترین چالش را تبعیض حقوق و دستمزدها در صنعت مس سرچشمه با دیگر صنایع ازجمله اروند، دانست و گفت: ما از ایمیدرو گلایه‌مندیم به‌خصوص واحد مس سرچشمه زیرا هرچند وقت یک‌بار آزمون برگزار می‌کند و نیروهای انسانی متخصص و خبره ما را از واحد تولیدی گلچین کرده و می‌برند و ای‌کاش آن‌ها را در شغل‌های تخصصی قرارمی داد متأسفانه در جایگاهی قرار می‌دهد که انرژی و تخصص آن‌ها به بهای دستمزد بالاتر هرز می‌رود.

احسان در پایان خاطرنشان کرد: ما به این آب‌وخاک علاقه‌مندیم و برای رشد و توسعگان تلاش می‌کنیم و یاد گرفته‌ایم که کشورمان را با تمام ناملایمات و صدالبته ایرادات مدیریتی دوست داشته باشیم که اگر همه این امر را یاد می‌گرفتند کشور بسیار توسعه‌تر می‌شد.

انتهای خبر/ طهماسبی
 




توزیع نامناسب انرژی، چالش بزرگ اروند در صنعت تولید رینگ آلومینیوم

منبع:آرمـان
? توزیع نامناسب انرژی، چالش بزرگ اروند در صنعت تولید رینگ آلومینیوم