تهدید خشکسالی برای ساکنان نیمه جنوبی کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: طبق تحقیقات آینده پژوهی که در زمینه خشکسالی انجام شده در ۲۵ سال آینده، نیمه جنوبی کشور ایران خالی از سکنه خواهد بود و اگر با همین روند پیش برویم ۲۵ سال دیگر کرمان نیز همین‌گونه می‌شود. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفت‌وگو با […]


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: طبق تحقیقات آینده پژوهی که در زمینه خشکسالی انجام شده در ۲۵ سال آینده، نیمه جنوبی کشور ایران خالی از سکنه خواهد بود و اگر با همین روند پیش برویم ۲۵ سال دیگر کرمان نیز همین‌گونه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفت‌وگو با نذیر کرمان در خصوص بحران خشکسالی عنوان کرد: در حالی که منابع آب شیرین ما بسیار کاهش یافته‌اند، این مسئله آینده شهرهای ایران مرکزی خصوصاً کرمان را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات آینده پژوهی که در این زمینه انجام شده در ۲۵ سال آینده، نیمه جنوبی کشور ایران خالی از سکنه خواهد بود و اگر با همین روند پیش برویم ۲۵ سال دیگر کرمان خالی از سکنه می‌شود.

 مصطفی خبازی گفت: از پیامدهای خشکسالی، پایین آمدن سطح آب روستاها بوده و رودخانه‌ها خشک و کم آب می‌شوند و در نتیجه کشاورزی منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

 وی با تشریح جریان مهاجرت روستا به شهر ادامه داد: زمانی که آب در منطقه کمیاب شود، کشاورزی نیز به تبع آن از رونق می‌افتد و کشاورز زحمتکش بیکار شده و این خشکسالی سبب مهاجرت گسترده روستاییان به شهرهای بزرگ و کوچک اطراف محل زندگی خود می‌شود که در نتیجه این خشکسالی موجب حاشیه‌نشینی مردم روستایی در اطراف شهرها می‌‌شود.

خبازی افزود: مردمی که توانایی انجام هیچ کاری از مشاغل جامعه شهرنشینی را ندارند و به ناچار به مشاغل کاذب روی می‌آورند. در حالی که اگر همین مردم در روستاها باقی می‌ماندند و به شغل کشاورزی ادامه می‌دادند نقش مهمی در بخش تولید کشور می‌توانستند کنند.

 خبازی تصریح کرد: زمانی که ذخایر آبی رو به کاهش است، کشاورز مجبور به ترک زمین و خانه و کاشانه روستای خود می‌شود و این یعنی مهاجرت که هزینه‌های زیادی را در آینده به مردم و دولت تحمیل خواهد کرد که از تبعات بلند مدت خشکسالی به‌شمار می‌آید و آینده شهرهای ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: زمانی که کشاورز و نیروی تولید کشور به شهر مهاجرت می‌کند و زمین حاصلخیز مولد را رها می‌کند، و در نتیجه خود نیز مثل جمعیت شهرنشین به مصرف‌کننده مبدل می‌شود اما این در حالی‌ست که اگر منابع آبی تامین شده بود و کشاورز در روستا باقی مانده بوده، با همین زمین می‌توانست چرخه تولید کشور را به حرکت در بیاورد و به تولید کشور کمک کند.

 مصطفی خبازی با تاکید بر میزان بالای تبخیر در کرمان یادآور شد: متاسفانه در استان کرمان با میزان بالای تبخیر مواجه هستیم و همین عامل سبب نابودی بسیاری از محصولات کشاورزی خواهد شد، چراکه حیات انسان و گیاه به آب وابسته است و اگر آب مورد نیاز گیاه تامین نشود گیاه از بین می‌رود و سبب به خطر افتادن امنیت غذایی در آینده خواهد شد.

 این عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: همچنین با نفوذ آب شور سواحل به داخل آب سفره‌های آب زیرزمینی نواحی داخلی کشور سبب می‌شود که آب شیرین در مرحله اول به لب آب شور و در مرحله بعدی به آب شور تبدیل شود.

 خبازی با بیان اینکه این مسئله سبب مشکلات عدیده‌ای برای موجودات زنده نیز می‌شود، ادامه داد: در نتیجه خشکسالی و تبدیل آب شیرین به آب شور تنوع زیستی و زندگی گیاهان جانوران و به‌طور کلی اکوسیستم منطقه و حوضه آبی دچار دگرگونی شده و در وضعیت بحران قرار خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: این خشکسالی در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی کرمان و یزد به‌خوبی مشهود است چرا که بسیاری از گونه‌ها در معرض خطر انقراض و نابودی قرار گرفتند.

پایان پیام/۳۷۶۳/ب





تهدید خشکسالی برای ساکنان نیمه جنوبی کشور

منبع: فــارس
? تهدید خشکسالی برای ساکنان نیمه جنوبی کشور