تصمیم شورای شهر کرمان پروژۀ فاضلاب را با تاخیر مواجه می‌کند

فت فتو ـ اسما پورزنگی‌آبادی: شورای شهر کرمان بیش از دو هفته است که به شهرداری اجازه نمی‌دهد برای حفاری‌های جدید پروژه‌ی فاضلاب شهر، مجوزی صادر شود. اعضای شورا می‌گویند که این پروژه، به آسفالت معابر آسیب زیادی زده و تا جبران نشود، اجازه نمی‌دهند کار پیش برود. محمد طاهری، مدیرعامل آب‌وفاضلاب استان اما روز […]

فت فتو ـ اسما پورزنگی‌آبادی: شورای شهر کرمان بیش از دو هفته است که به شهرداری اجازه نمی‌دهد برای حفاری‌های جدید پروژه‌ی فاضلاب شهر، مجوزی صادر شود. اعضای شورا می‌گویند که این پروژه، به آسفالت معابر آسیب زیادی زده و تا جبران نشود، اجازه نمی‌دهند کار پیش برود.

محمد طاهری، مدیرعامل آب‌وفاضلاب استان اما روز یکشنبه، در پاسخ به فت فتو با اعلام مخالفت خود نسبت به این تصمیم شورا، گفت که تعطیلی، علاوه بر اینکه کل پروژه را با تاخیر مواجه می‌کند، باعث خسارات میلیونی در هر روز نیز می‌شود.

وی معتقد است تعطیلی پروژه به خطر انداختن منافع مردم شهر و سرپوش گذاشتن بر خواسته‌های شهروندان است.

به گفته‌ی طاهری، قصد دارند برای حل این مشکل، با شهردار جلسه‌ای بگذارند و یک هفته است که پیگیر این موضوع هستند اما هنوز موفق به ملاقات با شعرباف‌تبریزی نشده‌اند.

او ضمن عذرخواهی از مردم بابت سختی‌هایی که در جریان اجرای پروژه‌ی فاضلاب متحمل شده‌اند، توضیح می‌دهد که درباره‌ی نشست آسفالت در شهر کرمان که خاک آن بافت خاصی دارد؛ نباید انگشت‌اتهام را به سمت هیچ‌کس گرفت. گفت‌وگو با او را در ادامه می‌خوانید.

آقای مهندس، شورای شهر مدتی است که اجازه‌ی حفاری جدید به پروژه‌ی فاضلاب نمی‌دهد. شما نظرتان درباره‌ی این تصمیم چیست؟ مخالفتی ندارید؟

۱۰۰ درصد با این موضوع مخالفیم. مگر می‌شود پروژه‌ای تعطیل شود و با آن مخالف نباشیم؟ اما صورت مسئله را نباید پاک کرد. اگر احیانا نقص و کوتاهی در آسفالت وجود دارد باید تذکر داده شود. بیش از ۱۴، ۱۵ پیمانکار، در شهر در جریان این پروژه مشغول هستند. حالا که بعد از حدود ۲۵ سال این اتفاق خوب با پیگیری بزرگان استان و استانداران متعدد و نمایندگان مجلس رقم خورده نباید این‌طور رفتار کنیم. همیشه، از اینکه سرمایه‌گذاری برای این پروژه نمی‌آید گلایه داشتیم و مردم از این پروژه‌ی فرسایشی خسته شده بودند، حالا که سرمایه‌گذار آمده، اینکه بخواهیم به نوع دیگری نامهربانی کنیم، از انصاف و اخلاق به‌دور است. می‌گویند هرکه بامش بیش، برفش بیش‌تر؛ اگر بخواهیم مثل سنوات گذشته و با حرکت لاک‌پشتی سالانه سه میلیارد تومان هزینه کنیم، قاعدتا حفاری کم‌تری انجام می‌شود تا الان که قرار است سالانه ۲۰۰ کیلومتر و ۳۰۰ میلیارد تومان کار انجام شود. این پروژه، قرار است دو تا سه سال آینده تمام شود؛ در حال حاضر، نزدیک میدان بیرم‌آباد در شرق شهر و همزمان، نزدیک فرودگاه در غرب، پروژه در حال انجام است. کل شهر یکپارچه کارگاه شده و هزاران شغل ایجاد کرده است. با سرمایه‌ای که وارد شهر شده، توسعه‌ی زیربنایی شهر را خواهیم داشت و هزاران تولیدکننده، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم نان می‌خورند. به عنوان شهروند می‌گویم که هیچ‌کس نباید مانعی در راه پیشرفت این پروژه باشد اما این را هم تاکید داریم که پروژه در زمان مشخص معابر را حفاری کند. شهرداری الان بابت نظارت دارد پول می‌گیرد و ما هم پیگیر هستیم تا با آقای دکتر شعرباف شهردار محترم جلسه‌ای برگزار کنیم و چند روز پیگیر آن هستیم. تصمیم داریم اول با خود شهردار موضوع را حل و فصل کنیم و اگر نشد از شورای شهر پیگیری می‌کنیم. ایشان شهرداری جوان و پرتلاش هستند و در همین مدت حضورشان در کرمان، اتفاقات خوبی در شهر رقم خورده است و امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر این مشکل را با همراهی ایشان حل کنیم. از هفته‌ی گذشته پیگیر تعیین وقت جلسه با ایشان هستیم تا نظرات‌شان را بشنویم. اگر نیاز است در اجرا مسائلی اصلاح شود، اصلاح می‌کنیم.

پس شورای شهر واقعا اجازه‌ی حفاری به پروژه نداده است.

نه نداده است و برای حل این مشکل، طبیعی است ابتدا از طریق شهردار محترم پیگیری کنیم و اگر از اختیارات ایشان خارج باشد، به شورا ارجاع می‌دهند. هنوز اما فرصت و مجال ملاقات با جناب شهردار را پیدا نکرده‌ایم. چون موفق نشدم با شهردار ارتباط بگیرم، چهارشنبه‌ی گذشته با دکتر نکویی معاون ایشان تلفنی صحبت و تقاضا کردم کمک کنند در برنامه‌های شهردار وقت اضطراری و فورس‌ماژور را برای ما اختصاص دهند تا مشکل را حل کنیم.

آقای مهندس، تعطیلی این پروژه، خسارات مالی زیادی هم به دنبال دارد. درست است؟

قطعا. پیمانکار نیرو و ماشین‌آلات آورده و کارگاه را تجهیز کرده؛ حالا ناگهان می‌گویند سه، چهار روز تعطیل کن. نمی‌شود به پیمانکار بگوییم برو! بمانند هم، بابت هر روز، هزینه‌ای باید به نیروها پرداخت شود. هر روز که یک کارگاه تعطیل می‌شود میلیون‌ها تومان خسارت به دنبال دارد.

اصل حرف شورای شهر که می‌گوید به آسفالت معابر خسارت می‌زنید را قبول دارید؟

ببینید؛ در تمام سال‌های گذشته، حفاری‌های ما و دیگر شرکت‌های خدماتی براساس دستور کار  و نظارت شهرداری پُر شده است. شهروندان هم وقتی مثلا انشعاب آب نصب می‌کنند، برای آسفالت کنده‌کاری‌ها، شهرداری می‌گوید به چه صورت عمل کنند و در اجرا، نیروهای ما و شهرداری بر شیوه‌ی کار نظارت می‌کنند. در پروژه‌ی فاضلاب، آنچه پیمانکاران ما انجام می‌دهند، با دستورالعمل شهرداری پُر می‌شود و با نظارت شهرداری، کانال‌ها کوبیده و آسفالت می‌شود. اما نمی‌توانیم بگوییم کار ۱۰۰ درصد بی‌عیب و نقص است. مثال ساده‌اش این است که وقتی لباسی را هم وصله می‌کنید باز ایراداتی خواهد داشت. ما هم آرزو داریم پول داشتیم و ۵۰ سال پیش فاضلاب کرمان و دیگر تاسیسات زیربنایی اجرا سپس معابر آسفالت می‌شد. نکته‌ی دیگر اینکه در شهری مثل کرمان به دلیل بافت خاک آن که رسی است؛ هرچه برای زیرسازی و آسفالت انجام بدهید، باز از گوشه‌ای آب نفوذ می‌کند و مثلا بوته‌ی خاری از آسفالت بیرون می‌آید و آب از آن محل، وارد لایه‌ی زیرین آسفالت می‌شود و بعد از مدتی، آن محدوده نشست می‌کند. باید منصفانه قضاوت کنیم و نباید انگشت اتهام به سمت شهرداری و هیچ نهادی گرفته شود. وصله‌کاری فی‌نفسه دچار مشکل است و حرف شهرداری از این نظر درست است ولی عواملی مثل بافت خاک باعث شده که وقتی بارندگی رخ می‌دهد نشست صورت گیرد. وقتی لوله‌گذاری برای فاضلاب را انجام می‌دهیم، باران که می‌بارد، شرایط بسیار سختی برای مردم ایجاد می‌شود. از این بابت، با تمام وجود از مردم کرمان عذرخواهی می‌کنم و می‌گویم که تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا پروژه بیش از این سرعت بگیرد اما، وقتی بارندگی خشک شود، باعث نشست کامل زمین می‌شود و شاید آسفالت که شد؛ نشست‌های بعدی به حداقل میزان برسد. در مجموع باید بگویم؛ با نگاه کارشناسی اگر قضاوت کنیم، پیمانکاران ما هرچه در توان دارند، می‌گذارند اگر هم نقصی باشد، مصلحت را در تعطیلی پروژه نمی‌بینیم بلکه باید تذکر داده و آن مورد اصلاح شود. تعطیلی پروژه یعنی منافع مردم شهر را به خطر انداختن و سرپوش گذاشتن بر خواسته‌های مردم. /الف

 

 




تصمیم شورای شهر کرمان پروژۀ فاضلاب را با تاخیر مواجه می‌کند

منبع: خبر کرمان
?
تصمیم شورای شهر کرمان پروژۀ فاضلاب را با تاخیر مواجه می‌کند

: اخبار استان کرمان – اقتصادی