تخلفات عیان در ساخت‌وساز شهری در کرمان

نایب رئیس شورای شهر کرمان با انتقاد از تخلفات آشکار در ساخت‌وسازهای شهری گفت: «یکی از مباحثی که شورای ششم مدعی بوده که رقم بخورد، اصلاح برخی ساختارها و رویه‌های اشتباه در شهرداری بوده است». به گزارش سرویس اجتماعی نذیر کرمان؛ محمدرضا کمساری با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ وظیفه دارد، تخلفات ساختمانی را بررسی […]

نایب رئیس شورای شهر کرمان با انتقاد از تخلفات آشکار در ساخت‌وسازهای شهری گفت: «یکی از مباحثی که شورای ششم مدعی بوده که رقم بخورد، اصلاح برخی ساختارها و رویه‌های اشتباه در شهرداری بوده است».

به گزارش سرویس اجتماعی نذیر کرمان؛ محمدرضا کمساری با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ وظیفه دارد، تخلفات ساختمانی را بررسی و آرا لازم را صادر کند، افزود: «در یک‌ونیم سال گذشته حداقل سه، چهار پرونده در شعبه‌ای که بنده به نمایندگی از شورا حضور دارم آمده است. یک مورد آن، ملکی در منطقۀ یک شهری است که بدون اخذ پروانه و عدم طی مراحل قانونی از جمله شهرداری و نظام مهندسی، با کاربری تجاری در بیش از ۱۲۰۰ متر زیربنا، در سه طبقه، در خیابان اصلی شهر به‌طور کامل ساخته می‌شود و بعد با درخواست جریمه شدن به کمیسیون می‌آید. نظام مهندسی اما اعلام می‌کند که این ملک هیچ‌یک از مراحل لازم را برای استحکام بنا طی نکرده است».

وی ادامه داد: «برای کمیسیون سوال بود که چطور ساختمانی، نه در حاشیۀ شهر و کوچه پس‌کوچه‌ها، بلکه در مرکز شهر و جلوی چشم همه بدون پروانۀ ساخت و طی هفت، هشت ماه، به‌صورت ضربتی ساخته شده و شهرداری کار را تعطیل نکرده است. این اتفاق در دورۀ خود ما رخ داده است».

عض شورای شهر اظهار کرد: «نظر ما بر این بود که براساس تبصره ۷ با ماموران خاطی در این خصوص برخورد شود اما بعد با ارفاق دوستان کمیسیون، گفته شد سریع‌تر، برای بررسی‌های کارشناسی نظام مهندسی در خصوص استحکام بنا اقدام شود. حدود ۴ ماه گذشته اما هیچ اتفاقی نیفتاده و این ملک دارد به مردم خدمات می‌دهد!».

کمساری دربارۀ مورد دیگری از این تخلفات توضیح داد: «ملکی در منطقۀ دو شهری، بدون در نظر گرفتن عرض معبر، با پرداخت خارج از عرف در شهرداری، دو طبقه که هرکدام ۴۰۰ متر زیربنا دارد، ساخته است. در مرحله‌ای که طبقات غیرقانونی در حال بتن‌ریزی بوده، کمیسیون درخواست می‌دهد جلوی این ساخت‌وساز گرفته شود».

وی اظهار کرد: «در کمیسیون دیگری اما شرطی می‌گذارند که اگر مالک می‌تواند از طریق کمیسیون ماده ۵ عرض معبر را افزایش دهد، مجوز را داشته باشد ولی پاسخ شهرداری این بوده که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست».

وی اضافه کرد: «با این وجود، نازک‌کاری و نمای ملک انجام شده و هیچ اتفاقی از سمت شهرداری رقم نخورده، در حالی که بنده شخصا دو مرتبه از طرف شهرداری منطقه پیگیری کردم که جلوی این ساخت‌وساز، حداقل دو طبقه‌ای که بدون مجوز ساخته شده، گرفته شود».  

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، کمساری دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه در صحن علنی شورای شهر در ادامۀ این توضیحات گفت: «مسئلۀ بعدی، نمای نازیبای صالح‌المهدی است.  قرار بود پروژه‌های مربوط به مالک این پروژه در اسرع‌وقت پیگیری شود. اما متاسفانه شاهد تعلل هستیم».

وی افزود: «یک سال در دو کمیسیون این مسئله در حال بررسی است. برای مردم سوال است ساختمانی در مرکز شهر دچار آتش‌سوزی شده، ولی برای تعیین‌تکلیف آن پیگیری نمی‌شود».

وی اضافه کرد: «دربارۀ این ساختمان منتظر نظر قطعی کارشناس هستیم ولی آن دو ملک دیگر باید تعیین‌تکلیف شود».

کمساری ادامه داد: «به هیچ عنوان قابل قبول نیست که سه طبقه ساختمان بدون پروانه و مجوز ساخته شده ولی اجرائیات شهرداری کاری نکرده است».

وی بیان کرد: «در مورد دوم هم، وقتی سیستمی می‌گوید باید تعیین‌تکلیف شود، نباید طبقاتی که مجوز نداشته ساخته می‌شده است».

کمساری اظهار کرد: «ما مدعی هستیم که می‌خواهیم با برخی رویه‌های نادرست مقابله کنیم اما به طول انجامیدن پیگیری‌ها و عدم تعیین‌تکلیف این موارد تبعات جدی دارد».

وی سپس تاکید کرد: «شهرداری جلوی عدم رعایت ضوابط و قوانین را بگیرد».
نایب رئیس شورای شهر کرمان گفت: «از همشهریان هم می‌خواهم برای اینکه خسارتی متوجه خودشان نشود خارج از ضوابط ساخت‌وسازی انجام ندهند.

انتهای خبر/ طهماسبی




تخلفات عیان در ساخت‌وساز شهری در کرمان

منبع:آرمـان
? تخلفات عیان در ساخت‌وساز شهری در کرمان