تبدیل اردوگاه کبوترخان به اثر تاریخی و دست معتادان متجاهر در جیب کرمانی‌ها

کمپ کبوترخان در فاصله بین کرمان و رفسنجان بعد از گذشت ۲۳ سال در حالی هنوز افتتاح نشده که معتادان متجاهر با خیال راحت دست در جیب کرمانی‌ها می‌کنند و ۹۰ درصد آمار سرقت‌های خرد را به خود اختصاص داده‌اند. نذیر کرمان _ کرمان؛ مهسا حقانیت: چند روز قبل برای خرید از یک عطاری قدیمی […]


کمپ کبوترخان در فاصله بین کرمان و رفسنجان بعد از گذشت ۲۳ سال در حالی هنوز افتتاح نشده که معتادان متجاهر با خیال راحت دست در جیب کرمانی‌ها می‌کنند و ۹۰ درصد آمار سرقت‌های خرد را به خود اختصاص داده‌اند.

نذیر کرمان _ کرمان؛ مهسا حقانیت: چند روز قبل برای خرید از یک عطاری قدیمی به خیابان سام سری زدم، یک تکیه تاریخی هم در این خیابان وجود دارد که معماری‌اش به نحوی‌ست که در ندارد و در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توان وارد آن شد و سلامی به آقا سیدالشهدا (ع) کرد.

وارد تکیه که شدم، چشمم به دو مرد معتاد افتاد که در یکی از رواق‌ها نشسته و با خیال راحت در حال مصرف موادمخدر هستند، می‌پرسم، صبحانه خورده‌اید، جواب‌شان منفی ا‌ست.

یک قرص نان داغ و مقداری حلوا خریدم و به کنارشان رفتم، یکی از آنها وقتی متوجه نگاهم به پاهای ورم‌کرده‌اش می‌شود که مانند کُنده بزرگ درخت شده‌اند، می‌گوید: تازه از زندان آزاد شده‌ام و پولی برای دکتر و دوا ندارم.

برای چی زندان بودین؟ جواب نمی‌دهد، یاد این صحبت آقای بخشی دادستان کرمان در آخرین جلسه پیشگیری از وقوع جرم می‌افتم که « بیشترین سرقت‌های خرد را معتادان متجاهر انجام می‌دهند».  

سرقت کرده بودین؟ سرش را پایین می‌اندازد و سیگارش را بین انگشتانش می‌چرخاند.

این دو مرد و همه افراد معتادی که در گوشه و کنار شهر می‌بینید که جلوی چشم شما موادمخدر مصرف می‌کنند و هیچ ابایی هم از کسی ندارند را در اصلاح «معتاد متجاهر» می‌گویند.

جدای از همه ضررهای اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی که معتادان متجاهر دارند و چهره شهر را هم زشت می‌کنند، اتفاق بسیار بد دیگری وجود دارد که امنیت ما کرمانی‌ها را به طور مستقیم نشانه گرفته است و آن چیزی نیست به غیر از، دست کجی آنها، این را من نمی‌گویم بلکه آمارها نشان می‌دهد بیشترین سرقت‌های خرد در کرمان را معتادان متجاهر انجام می‌دهند.

اما درد بزرگی که برای ساماندهی و درمان معتادان متجاهر در استان کرمان وجود دارد مربوط به کمپ کبوترخان می‌شود، کمپی که ۲۳ سال قبل یعنی در سال ۷۹ کلنگ‌زنی شده است، اما هنوز حتی یک فاز آن هم به‌بهرداری نرسیده است.

 این در حالی‌ست که کمپ نگهداری از معتادان متجاهر در بعضی استان‌ها که همزمان با کمپ کبوترخان کلنگ‌شان را به زمین زده‌اند کار خود را آغاز کرده‌اند.

شاید تصور کنید همه معتادان متجاهری که در کرمان داریم اهل همین شهر و دیار هستند، نه این‌طور نیست یکی دو ماه دیگر که هوا گرمتر شود، سر و کله معتادان متجاهر از استان‌های همسایه هم در شهر کرمان پیدا می‌شود و این یعنی سرقت و ناامنی بیشتر.

در همین حال در ۲۵ اسفند ۹۹ بود که در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان مقرر شد این اردوگاه برای پذیرش دو هزار نفر از معتادین متجاهر تجهیز شود، اما تا امروز هنوز درهای این کمپ باز نشده و  ۳۴ هزار متر سوله در اردوگاه کبوترخان بلااستفاده مانده است.

قانون درباره کمپ ماده ۴۲ چه می‌گوید؟

در عین حال بر اساس ماده ۴۲ قانون مبارزه با مواد مخدر (الحاقی مصوب ۱۳۸۹/۰۵/۰۹)  به قوه قضاییه اجازه داده می‌شود که بخشی از محکومان مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی را به جای زندان در اردوگاه‌های خاص (با شرایط سخت و عادی) نگهداری کنند و دولت موظف است، اعتبارات، تسهیلات و مقررات لازم را برای تهیه و اداره این اردوگاه‌ها برای مدت یک سال تامین کند.

تبصره یک این ماده اداره این اردوگاه‌ها را به عهده قوه قضاییه گذاشته است و بر اساس تبصره دو نیز دادگاه‌ها می‌توانند به جای کیفر حبس کیفر توقف در اردوگاه‌ها را برای محکومان معین کنند.

انجام ۹۰ درصد سرقت‌های خرد توسط معتادان متجاهر

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان به نذیر کرمان می‌گوید: ۵۰ تا ۶۰ درصد سرقت‌ها در استان کرمان به شکل خُرد هستند و ۹۰ درصد از این سرقت‌ها توسط معتادان متجاهر انجام می‌شود.

مهدی بخشی در پاسخ به این سوؤال که معتادان متجاهر معمولا چه وسایلی را سرقت می‌کنند، بیان می‌کند: سرقت معتادان متجاهر در زمینه‌های مختلف از لوازم داخل خودرو، تاسیسات آب و برق، کابل و سیم مسی تا وسایل داخل حیاط منازل را شامل می‌شود.


مهدی بخشی دادستان کرمان قول می دهد با راه اندازی کمپ کبوترخان ۸۰ درصد سرقت های خرد کرمان برچیده شود.

 

اما بخشی که از زمان حضورش به‌عنوان دادستان کرمان بحث راه‌اندازی کمپ کبوترخان را به طور جدی پیگیری می‌کند، می‌گوید: اگر کمپ کبوترخان فعال شود، ظرفیت کمپ‌های ما در استان کرمان به نحو مطلوبی افزایش می‌یابد.

نگرانی دادستان کرمان نسبت به از بین رفتن بیت‌المال در کمپ کبوترخان

دادستان عمومی و انقلاب کرمان از سرمایه زیادی که طی ۲۳ سال برای کمپ کبوترخان هزینه شده است سخن به میان می‌آورد و با نگرانی نسبت به از بین رفتن بیت‌المال می‌گوید: با قول مساعدی که رئیس سازمان زندان‌های کشور برای اختصاص اعتبار به کمپ کبوترخان داده است، ان‌شاءالله در سال جاری شاهد افتتاح بخشی از این کمپ خواهیم بود.

بخشی همچنین ظرفیت فاز نخست کمپ کبوترخان را ۳ هزار نفر ذکر و بیان می‌کند: فعالیت این کمپ بی‌شک نقش موثری در ارتقای امنیت استان کرمان می‌تواند داشته باشد.

معتادان متجاهر کرمان کجا هستند؟

اما کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ کرمان «کمپ اجباری ترک اعتیاد» نیز در حال فعالیت است که بخشی از معتادان متجاهر نیز به علت عدم فعالیت کمپ کبوترخان در این مرکز نگهداری می‌شوند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان که روز گذشته ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ همراه با فداکار استاندار کرمان و جمعی از مدیران استانی از کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ بازدید کردند درباره نتایج این بازدید می‌گوید: از پیگیری‌های استاندار کرمان و همکاری بسیار خوب وی قدردانی می‌کنم، آقای فداکار دستورات خوبی را پس از بازدید از کمپ برای رفع مشکلات موجود در زمینه خرید تجهیزات و امکانات مورد نیاز ازجمله تشک، پتو، مواد غذایی و سهمیه آرد داد زیرا  این مرکز روزانه باید ۹۰۰ قرص نان تهیه کنند، اما سهمیه آرد کمپ قطع شده بود.


فداکار استاندار کرمان و جمعی از مدیران قضایی و اجرایی برای رفع مشکلات کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ کرمان پای کار آمدند.

 

بخشی می‌گوید: مشکلات بهداشتی کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ کرمان نیز با قول مساعد دکتر احمدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان رفع می‌شود و مدیرکل ورزش و جوانان استان میز با وجود کسالت بعد از سقوط بالگرد وزیر و ورزش و جوانان در بافت هم دیروز با ما همراه بود و قول مساعد برای ترویج فرهنگ ورزش بین مددجویان را داد.

وی بیان می‌کند: مدیرکل بهزیستی استان نیز در زمینه خدمات مشاوره‌ای به مددجویان کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ قول مساعد داد و با توجه به اینکه این کمپ در چند ماه گذشته با مشکلاتی در زمینه جمع‌آوری زباله‌های کمپ مواجه بود، بنابراین شهرداری اختیارآباد هم برای جمع‌آوری زباله‌ها اقدام خواهد کرد.

۸۰ درصد سرقت‌های کرمان با راه‌اندازی کمپ کبوترخان برچیده می‌شود

اما کمپ ماده ۱۶ کرمان به علت محدودیت فضای فیزیکی برای مدت زمان یک یا دو ماهه می‌تواند از معتادان نگهداری کند و برای همین است که چرخه درمان آنها به طور کامل انجام نمی‌شود، بخشی نیز با تایید این موضوع می‌گوید: مشکل مهمی که در کمپ ماده ۱۶ داریم این است که پروتکل (شیوه) استاندارد برای درمان موثر فرد معتاد را به‌علت نبود امکانات و کمبود فضای فیزیکی نداریم و مددجو را در یک مقطع زمانی یک ماهه ترخیص می‌کنیم در صورتی که بر اساس قانون می‌توانیم این زمان را تمدید کنیم.

اگر کمپ کبوترخان راه‌اندازی شود، امکانات و زیرساخت لازم وجود دارد تا به سمت درمان، بازپروری و مراقبت بعد از خروج معتادان متجاهر برویم و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز این مسائل را مدنظر دارد.

مهدی بخشی با اشاره به اینکه معتادان متجاهر از سراسر استان کرمان به کمپ کبوترخان منتقل می‌شوند، این قول را می‌دهد در صورتی که کمپ کبوترخان راه‌اندازی شود ۸۰ درصد سرقت‌های خرد در استان کرمان در بازه زمانی کوتاه برچیده شود.

قول رئیس سازمان زندان‌های کشور برای راه‌اندازی فاز اول کمپ کبوترخان

در همین حال غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و امنیتی که در روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت‌ماه جاری به استان کرمان سفر کرده بود در پاسخ به نذیر کرمان که پرسید چه برنامه‌ای برای کمپ کبوترخان دارید، می‌گوید: طولانی‌شدن زمان بهره‌برداری اردوگاه کبوترخان موجب فرسایشی شدن پروژه شده است و به برکت سفری که انجام شده ۴۰ میلیارد تومان از منابع سازمان زندان‌ها برای تکمیل این طرح اختصاص دادیم تا بتوانیم امسال فاز نخست اردوگاه کبوترخان را برای تعداد قابل ملاحظه‌ای از مددجویان به بهره‌برداری برسانیم.


غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان های کشور از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان به کمپ کبوترخان در سفر به کرمان خبر داد.

 

دست معتادان متجاهر از جیب کرمانی‌ها بیرون می‌آید؟

ما کرمانی‌ها که ۲۳ سال برای راه‌اندازی کمپ کبوترخان منتظر مانده‌ایم، همچنان باید تا چند ماه دیگر صبر کنیم و ببینیم آیا قول و قرارهایی که برای آغاز به‌کار این کمپ داده شده به مرحله اجرا می‌رسد یا اینکه همچنان باید شاهد این باشیم که معتادان متجاهر به‌راحتی در کوچه و خیابان تردد کند و سوهان روح و روان و شریک مال ما باشند.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب





تبدیل اردوگاه کبوترخان به اثر تاریخی و دست معتادان متجاهر در جیب کرمانی‌ها

منبع: فــارس
? تبدیل اردوگاه کبوترخان به اثر تاریخی و دست معتادان متجاهر در جیب کرمانی‌ها