بیش از ۸۰ پروانه صنفی برای ایثارگران در طول یک سال صادر شده است

رئیس اصناف اداره کل صنعت، معدن و تجارت کرمان گفت: بر اساس ماده ۷۹ قانون نظام صنفی ایثارگران از ابتدای سال جاری ۸۰ فقره پروانه کسب برای ایثارگران صادر شده است. مهدی حسینی اسماعیل‌زاده در گفتگو با سرویس اقتصادی پایگاه خبری «فت فتو» در خصوص عملکرد سازمان اصناف اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، […]

رئیس اصناف اداره کل صنعت، معدن و تجارت کرمان گفت: بر اساس ماده ۷۹ قانون نظام صنفی ایثارگران از ابتدای سال جاری ۸۰ فقره پروانه کسب برای ایثارگران صادر شده است.

مهدی حسینی اسماعیل‌زاده در گفتگو با سرویس اقتصادی پایگاه خبری «فت فتو» در خصوص عملکرد سازمان اصناف اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، گفت: در طبقه‌بندی‌های اداری سازمان‌های صنفی کشور بر اساس ترتیب سلسله مراتب، هيئت عالی نظارت اداره کل بالاترین مقام حاکمیتی سازمان‌های صنفی در سطح کشور محسوب می‌شود.

رئیس اصناف اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: این سازمان با مدیریت و دبیری سازمان صنعت معدن و تجارت با عضویت نمایندگانی از ۱۴ وزارت خانه تشکیل می‌شود که وظیفه اش بر نظارت از اصناف تعریف شده است.

وی ادامه کمیسیون نظارت بر اصناف بر اساس آنچه تعریف شده است، وظایفی را در دل خود دارد که کار اصلی اداره اصناف و تشکل‌های زیر مجموعه کمیسیون‌ها، نظارت بر اصناف، واحد‌های صنفی و تشکل‌هاست.

اسماعیل زاده تشریح کرد: اداره نظارت بر اصناف و واحد‌های صنفی از اتاق اصناف استان‌ها و اتاق‌های اصناف شهرستان‌های تابعه و اتحادیه صنفی است.

رئیس اصناف اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد: دبیرخانه کمیسیون نظارت بر اساس تبصره ۳ ماده ۴۸ قانون نظام صنفی وظایفی را برای اجرای بهتر نظارت‌های خود تعیین کرده است اما اصلی‌ترین آن نظارت بر سازمان‌های صنفی کل استان است.

اسماعیل زاده اذعان کرد: سازمان نظارت از تعدادی کارشناس، دبیر کمیسیون و بازرس تشکیل شده که وظایف خاصی را دنبال می‌کند و تدوین آیین نامه‌ها و برنامه‌های محوله به کمیسیون نظارت دعوت نامه‌ها و هماهنگی‌هایی که تشکیلات صنفی لازم دارند نیز از وظایف اصلی این سازمان است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۱۰ جلسه رفع موانع و مشکلات صنفی را برگزار کرده‌ایم که مصوبات این جلسات تعداد ۸ مورد بوده است.

رئیس اصناف اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به بازدید‌های این سازمان از واحدهای  صنفی اشاره کرد و گفت: ۱۵ شهرستان مورد بازرسی قرار گرفته و مشکلات این واحدها بر طبق فرم‌های منشور نظارت دسته‌بندی و تکمیل شده است که بعد از بررسی به رویت بازرسان و کارشناسان مربوطه رسیده است و تعداد پرونده‌ها به ۵۰ مورد در این زمینه از ابتدای سال جاری تا کنون رسیده است.

وی به بازدید های میدانی  این نهاد اشاره کرد و گفت‌: در این بازرسی‌ها بیش از ۵۰ درصد از اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های مرتبط بازدید و مورد بررسی قرار گرفتند.

اسماعیل زاده به رصد عملکرد ادارات در حوزه اصناف اشاره کرد و گفت‌: طی ۱۰ ماه عملکرد هر نهاد و اداره توسط کمیسیون هیئت و نظارت بررسی شده و آسیب شناسی آن‌ها نوشته و ارسال شده است.

رئیس اصناف اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: امکان سنجی آموزشی برای واحدهای صنفی، را نیز با مراکز آموزشی طی تفاهم نامه‌ایی را انجام داده ایم که این کار پژوهشی در مقابل آموزش عملی در کنار حرفه تجربی برای کمک به رشد. پیشرفت واحد های صنفی را دستور کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد‌‌: خدمات فنی و خدماتی کل استان را مرکز آموزشی که با ما قرار داد و تفاهم نامه دارد را به واحد صنفی متقبل شده و مدارک معتبر را به وی تحت قالب یه پروژه پژوهشی ارائه کند.

اسماعیل زاده اذعان کرد: مسوولیت ایجاد هماهنگی و همکاری‌های لازم بین کمیسیونهای‌نظارت، اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی استان بر عهده رئیس کمیسیون نظارت شهرستان‌مرکز استان است. رئیس کمیسیون نظارت شهرستان مرکز استان موظف است با تشکیل‌جلسات و گردهمائی‌ها و اتخاذ تدابیر لازم، زمینه انجام دادن امور را فراهم کند.

رئیس اصناف اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به کمیته تطبیق اتحادیه صنفی که زیر مجموعه برگزاری انتخابات‌ صنفی است، اشاره کرد و گفت: این کمیسیون هم در مرکز استان هم مشابه آن را در شهرستان‌های تابعه داریم  و برای بررسی روند انتخابات این اتحادیه‌ها است، نظارت و بررسی داوطلبین توسط مدیر اتحادیه صنفی و بازرسین صورت می‌گیرد که بعد از اخذ ۴ استعلام، از تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، سازمان صمت و نیروی انتظامی، در دست بررسی قرار می‌گیرد.

وی اذعان کرد: هیت اجرایی بر انتخابات صنفی را نیز در این سازمان داریم که در سطح استان و شهرستان‌های تابعه وظایفی در آئین‌نامه مربوطه ماده ۲۲ و ۲۳ قانون نظام صنفی بر عهده اتحادیه صنفی گذاشته شده است.

اسماعیل زاده تاکید کرد: وظایف و اختیارات کمیسیون نظارت در قانون مشخص شده است که تصمیم‌گیری در مورد ادغام اتحادیه‌ها یا تقسیم یک اتحادیه به دو یا چند اتحادیه، تعیین رسته‌های صنفی و موافقت با تشکیل اتحادیه جدید درصورت تشخیص ضرورت یا با کسب نظر از اتاق اصناف شهرستان از اولین وظیفه نام برده شده است.

رئیس اصناف اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: وضعیت اموال، دارایی‌ها، حقوق و تعهدات اتحادیه‌ای که به دو یا چند اتحادیه تقسیم می‌گردد به موجب آیین‌نامه‌ای تعیین می‌شود که به پیشنهاد اتاق اصناف ایران توسط دبیرخانه هیات‌عالی نظارت تهیه می‌شود و حداکثر ظرف شش‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون به‌تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.

وی به دیگر وظایف این کمیسیون اشاره کرد و گفت: نظارت بر انتخابات اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی، رسیدگی و بازرسی عملکرد اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی و تطبیق دادن‌اقدامات انجام شده آنها با قوانین و مقررات، رسیدگی به بودجه، ترازنامه و صورت‌های مالی مجامع امور صنفی و تصویب‌ آنها از جمله وظایف این کمیسیون محسوب می‌شود.

رئیس اصناف اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: از دیگر مواردی که مورد بررسی سازمان نظارت است، مبحث تامین سوخت است، که کار آن تخمین، نیاز سنجی و تامین میزان سوخت واحدهای صنفی، تولیدی و سایر ما است و ما به عنوان نهاد ناظر و واسط سوخت کارشناسی شده را تایید و برای اختصاص به واحد صنفی تعیین می‌کنیم.

اسماعیل زاده تاکید کرد: واحد دیگری در اداره اصناف داریم که به واحد صدور پروانه کسب و کار ایثارگران معروف است و بر اساس ماده ۷۹ قانون نظام صنفی ایثارگران در جهت اخذ پروانه کسب و کار از افراد عادی متمایز شده‌اند و از طریق بنیاد شهید معرفی و در این واحد مورد بررسی قرار گرفته و زمینه صدور پروانه توسط این سازمان هموار می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۸۰ فقره پروانه صنفی را از ابتدای سال تا کنون برای ایثارگران صادر کرده‌ایم.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




بیش از ۸۰ پروانه صنفی برای ایثارگران در طول یک سال صادر شده است

منبع:آرمـان
? بیش از ۸۰ پروانه صنفی برای ایثارگران در طول یک سال صادر شده است