بیش از ۴۰ هزار کیلومترمربع معادل ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان پایش می‌شوند

مدیرکل زمین شناسی استان کرمان گفت: ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان در سه لایه زمین شناسی اقتصادی و اکتشافات ژئوشیمیایی با روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید مورد پایش قرار می‌گیرد. به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ علی رشیدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سازمان صنعت و معدن شمال […]

مدیرکل زمین شناسی استان کرمان گفت: ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان در سه لایه زمین شناسی اقتصادی و اکتشافات ژئوشیمیایی با روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید مورد پایش قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ علی رشیدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سازمان صنعت و معدن شمال برگزار شده بود، گفت: از یک سال گذشته اکتشافات موضوعی در دست انجام است و در حوزه شهرستان راور اکتشافات سیریس رسوبی، عناصر نادر خاکی در شهرستان شهربابک و ژئو شیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی در شهرستان جیرفت در دست انجام است.

مدیر کل زمین‌شاسی استان کرمان مخاطرات زمین‌شناسی را تشریحف و تاکید کرد: مطالعات زمین لرزه و فرونشست زمین در استان کرمان انجام و اطلس لرزه خیزی سبزواران به وسعت ۱۵ هزار کیلومتر مربع تهیه شده و مطالعات فرونشست در دشت ها و شهرهای مختلف استان در دستور کار است.

وی با بیان این مطلب که فرونشست زمین سالانه پایش می‌شود، در ادامه با اشاره به مطالعات فرونشست در شهرهای جنوبی و شرقی استان افزود: شهرستان کرمان به صورت ویژه در دستور مطالعات فرونشست بوده است و طرح کلان ملی «طرح تحول زمین شناختی و اکتشافات معدنی» در دولت سیزدهم آغاز شد.

رشیدی تصریح کرد: بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع معادل ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان در سه لایه زمین شناسی اقتصادی و اکتشافات ژئوشیمیایی با روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید مورد پایش قرار می‌گیرد این طرح از نیمه دوم امسال آغاز و تا سال ۱۴۰۴ در کل کشور به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه فرونشست به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد، گفت: این واقعه بیشتر در مناطقی که از آب‌های زیرزمینی بی‌رویه استفاده می‌کنند، اتفاق می‌افتد، حدود یک میلیارد متر مکعب اضافه برداشت در استان کرمان داریم و تا زمانی که این اضافه برداشت مدیریت نشود، فرونشست ادامه دار خواهد بود.

رشیدی تاکید کرد: در برخی از مناطق استان سالانه بیش از ۳۰ سانتی‌متر فرونشست ایجاد می‌شود، بنابراین موضوع فرونشست در پیرامون شهر کرمان جدی و نرخ فرونشست در آن قابل توجه است.

وی تصریح کرد: برخی از مناطق شهر کرمان دچار فرونشست نیستند و به علت آب‌های فاضلاب بالاآمدگی را تجربه‌می‌کنند در مناطق غرب و جنوب غرب شهر کرمان سالانه حدود چهار پنج سانتی متر فرونشست وجود دارد.

 مدیرکل زمین شناسی استان کرمان افزود: در شهرستان رفسنجان فرونشست حدود ۳۰ سانتی‌متر بوده و در برخی از مناطق استان این ضایعه زمین حدود ۱۸ تا ۲۰ سانتی متر در سال‌های مختلف تجربه شده است.

انتهای خبر/ طهماسبی

     

  •  
     




بیش از ۴۰ هزار کیلومترمربع معادل ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان پایش می‌شوند

منبع:آرمـان
? بیش از ۴۰ هزار کیلومترمربع معادل ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان پایش می‌شوند